Thoughts on the future of educational and vocational guidance within a sociocultural crossroads
DOI:
https://doi.org/10.5944/reop.vol.14.num.1.2003.11604Keywords:
perspectives on educational and vocational guidance, prospective thoughts, guidance modelsAbstract
ABSTRACT
This paper tries to make us reflect on the future of Educational and Vocational Guidance within the current sociocultural crossroads and suggests some ideas about its possible evolution. It encourages us to face the problem and analyzes the importance that the new scientific field of "Prospective" is gaining in order to provide scientific solutions to the uncertain future challenges. An overview image of the state of the art in Guidance is suggested in order to discuss its possible functions within the coming society, in relation to: demographics (aging and migrations), youth, multiculture, technology, the school (specialization, diagnosis and reform), the labour world and its emerging trends and, finally, about the potential evolution of the current Guidance models. Suggestions are put forward, but the great questions still remain open. It concludes by emphasyzing that the objective of the paper was just to activate our creative thinking and motivate us to reflect upon our professional future.
Downloads
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Las obras que se publican en la revista REOP están sujetas a los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que permiten la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional . Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: I) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); II) no se usen para fines comerciales; III) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente la publicación de sus obras, ya que favorece su circulación y difusión y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica.