Readiness for learning to read and write: Longitudial study relating to the past three decades
DOI:
https://doi.org/10.5944/reop.vol.21.num.2.2010.11529Keywords:
reading readiness assessment test, learning readiness, reading assessment elementary grades, language ability, language test, educational diagnosis, educational assessment, writing readiness, linguistic competente, language skillsAbstract
ABSTRACT
The aim of this study is to investigate the evolution of the scores in some variables related to the readiness for learning the reading and writing ability. The diachronic results obtained with the application of the test “Alteraciones de Lenguaje y Madurez para el Aprendizaje Escolar” (ADL-MAE, García Nieto y Yuste Hernanz, 1985) are shown. Five large independent subsamples of students were evaluated. All of them were Primary education students, age seven. Data was collected between the academic years 1983-84, 1994-95, 2002-03, 2004-05and 2006-07. The statistic analysis of the data (ANOVA and Tukey’s post-hoc test) revealed a significant progress in the majority of the variables in the study. Nevertheless, also it showed aspects in which the evolution pattern indicated certain backward movement. From the obtained findings diverse conclusions about the evolution of the Spanish system were derived. The final goal was to promote the reflection on the necessity for fostering reading and writing ability in order to improve the language competence level in children.
Downloads
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Las obras que se publican en la revista REOP están sujetas a los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que permiten la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional . Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: I) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); II) no se usen para fines comerciales; III) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente la publicación de sus obras, ya que favorece su circulación y difusión y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica.