The RiASEC typology applied to different high school itineraries.

Authors

  • Luis Fernández Eire Universidad de Vigo
  • Antonio López Castedo Universidad de Vigo

DOI:

https://doi.org/10.5944/reop.vol.17.num.1.2006.11339

Keywords:

holland typology, modalities high school, galician version, secundary students

Abstract

ABSTRACT

Hollands theory allows to classify and to identify people and environmennts according to the RIASEC typology. Using an adaptation of the Self-Directed Search (Hollannd, 1994) to Galician adolescents Búsqueda Encamiñada, 1998-BE-98 (Eire, 1998) differentiated codes were obtained corresponding to each one of the academic options that there exist in High School (Sciences, Mixed and Letters) and that allow to establish the congruence degree between the Code Holland of an aspirantand the academic option. Different implications for the careers guidance and the orientation servicesare discussed.

Downloads

Author Biographies

Luis Fernández Eire, Universidad de Vigo

Luis Fernández Eire. Ex Director y ex Orientador en el Colegio Mª Inmaculada de Silleda. Es profesor Asociado de Didáctica y Organización Escolar en la Universidad de Vigo. Líneas de investigación: Avaliación de los Servicios de Orientación en la C.A. de Galicia. Publicaciones: Teoría de Holland, Estructura de los intereses vocacionales en adolescentes gallegos.

Antonio López Castedo, Universidad de Vigo

Antonio López Castedo , es Profesor Titular de Metodología de las CC del Comportamiento y Profesor Tutor de la UNED en el Centro Asociado de Ourense.Líneas de exualidadn:Programa informatizado de exualidad al estudiante. Análisi y evaluación de la salud mental en adolescentes gallegos. Adaptación del Torrance Test of Creative Thinking. exualidad y exualidad de la escala de actitudes hacia la exualidad.

How to Cite

Fernández Eire, L., & López Castedo, A. (2014). The RiASEC typology applied to different high school itineraries. REOP - Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 17(1), 49–58. https://doi.org/10.5944/reop.vol.17.num.1.2006.11339

Issue

Section

Research studies

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.