Comparative education policies of the far right in Europe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.46.2025.41869

Keywords:

Education Agenda, Extreme Right, European Education Policies, Critical Discourse Analysis, Far-Right International in Education

Abstract

This article compares the educational proposals of the extreme right-wing parties that have had significant representation in the last European elections held in June 2024, in order to analyse whether they share the same project or differ in their strategic lines. The methodology used was Critical Discourse Analysis (CDA). The sample analysed consisted of the electoral programmes, campaign documents and public statements on education of the leaders of the European far-right parties most represented in the 2024 European elections. The results show that the educational model they defend follows similar patterns that are replicated, with different emphasis in some aspects, but under the same general parameters that include not only recovering traditional and xenophobic approaches, but also the defence of radical neoliberal educational policies. The conclusion is that there is a common political agenda in education. That we can consider that a far-right International in Education (IdUE) is being constituted, although with different nuances and emphases. It is discussed whether public education and education policy can still be configured as a space of dispute to prevent the rise of neo-fascism and its progressive ‘normalisation’ by civil society

Downloads

Author Biography

Mauro-Rafael Jarquín-Ramírez, Universidad Nacional Autónoma de México

Profesor de la Facultad de Filosofía y Letras, de la Universidad Nacional Autónoma de México. Ha trabajado con colectivos docentes y comunidades educativas en el desarrollo y fortalecimiento de proyectos educativos alternativos y democráticos en distintos lugares de México. Integrante del Comité Editorial de la Revista Intercambio, órgano de investigación de la Red Social para la Educación Publica en América (Red SEPA). Forma parte del Grupo de Trabajo CLACSO Capitalismo digital, políticas educativas y pedagogías críticas. Su última publicación: La pedagogía del capital. Empresarios, nueva derecha y reforma educativa en México (Akal, 2021). Realiza trabajo periodístico referido a política y educación en el diario La Jornada (México) donde es articulista en la sección de Opinión.

References

Abascal, S. (2020, febrero 6). Educación: libertad y sentido común. Discurso íntegro de Santiago Abascal en el acto celebrado en el Palacio de Vistalegre de Madrid. Vox España. https://acortar.link/EIJzdl

Alternativa para Alemania (AfD) (2024). Grundsatzprogramm für Deutschland. https://www.afd.de/grundsatzprogramm/

Bori, P.J. (2022, julio 5). Cultivating Authoritarianism: Orbán’s Political Education Project. Green European Journal. https://bit.ly/4cO1WED

Cares, M.J. (2022). La función social del análisis crítico del discurso. UCMaule, (63), 116-129.

Carlsson, H. (2021). Bridging the gap between policy and practice: Unpacking the commercial rhetoric of Google for Education, European Educational Research Journal, 1-22. https://doi.org/10.1177/1474904121997213

Castro, I. (2024, junio 14). El Parlamento Europeo se derechiza con el ascenso de las fuerzas ultras y el batacazo de liberales y verdes. El Diario.es https://acortar.link/uOKitQ

Corrales, J.M., & Batista, M. (2024). La educación, la cuestión migratoria y los discursos de odio en la extrema derecha española. Journal of Supranational Policies of Education (JOSPOE), 19, 50-67.

Díez-Gutiérrez, E.J. (2022). Pedagogía Antifascista. Octaedro.

El País. (2020, enero 17). ¿Qué es lo que Vox llama “pin parental”? El País. https://n9.cl/noeq9

Fairclough, N. (1995). Discourse and Social Change, Polity Press.

Fairclough, N. & Wodak, R. (2020). Análisis crítico del discurso. In Teun VAN DIJK (Comp.), El discurso como interacción social. Estudios sobre el discurso II. Una introducción multidisciplinaria (pp. 367-404), Gedisa.

Fidalgo, S. (2019, noviembre 18). Vidal-Quadras: “El sistema educativo catalán es un lavado de cerebro para transformar a los alumnos en fanáticos”. El Catalán. https://n9.cl/b7zfx

Fidesz (2023, noviembre 21). Időszerű az antiszemitizmussal kapcsolatos iskolai tananyagok felülvizsgálata, Fidesz, https://acortar.link/D8BH4r

Fidesz. (2024, abril 4). Nem közeledtek jelentősen az álláspontok a magyar-ukrán oktatási munkacsoport ülésén, Fidesz, https://acortar.link/QQ9ZXR

Flores, D. (2024, junio 10). La extrema derecha crece hasta rozar el 25% de los escaños del Parlamento Europeo, pero no será decisiva. RTVE. https://acortar.link/sgj5Zi

Forti, S. (2021). Extrema derecha 2.0: qué es y cómo combatirla. Siglo XXI.

Forti, S. (2024, junio 6). El plan de la extrema derecha para ocupar Bruselas. CTXT. https://acortar.link/BaSJbJ

Fratelli d’Italia. (2022). Programma elettorale del movimento politico, https://acortar.link/HbTXOT

Guamán, A., Martín, S., & Aragoneses, A. (2019). Neofascismo: La bestia neoliberal. Madrid: Siglo XXI.

Jarraud, F. (2024, junio 17). L'école de Le Pen. Le Club de Mediapart. https://bit.ly/4cwjBkw

Kamenova, V. (2024). The road to European parliament mandate for populist radical-right parties: Selecting the ‘perfect’ AfD candidate. Party Politics, 30(4), 678-690. https://doi.org/10.1177/13540688231173804

L’Ecole. (2024). Projet pour La France de Marine Le Pen. https://acortar.link/uMv7gF

La Vanguardia. (2022, junio 16). Arranz (Vox) alerta del “sesgo ideológico” que “impregna” el currículum educativo. La Vanguardia. https://n9.cl/7n3px

Laval, C., Sorondo, J., & Monarca, H. (2023). Educación, neoliberalismo y extrema derecha. Revista Educación, Política y Sociedad, 8(2), 4-10.

Lelévre, C. (2022, abril 13). “El programa escolar de Marine Le Pen parece una falsificación histórica”. Le Monde. https://acortar.link/UUcU8u

Lourido, M. (2023, junio 19). Vox fulmina las concejalías de Igualdad y las sustituye por las de Familia "para fomentar la natalidad y proteger el derecho a la vida". Cadena Ser. https://acortar.link/bPMFSZ

Marchese, M.C. (2022). Método de Abordajes Lingüísticos Convergentes para el ACD: una propuesta aplicada al análisis de comentarios digitales. Onomázein, (55), 92-114.

Martínez-Lirola, M. (2022). El análisis crítico del discurso y la pedagogía crítica: explorando sus relaciones y sus aplicaciones didácticas. Comares.

Moreno, E. (2017). El análisis crítico del discurso en el escenario educativo, Zona próxima, (25), 129-148. http://dx.doi.org/10.14482/zp.25.9799

Nahalka, I. (2022). Közoktatás-politika 2018–2022. Educatio, 31(1), 14-29.

Neubauer, A., & Méndez-Núñez, A. (2022). Horizontes educativos ante el auge de la “nueva extrema derecha” en Europa: Un análisis documental. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 30(23). https://doi.org/10.14507/epaa.30.5486

Pavón, D. (2020). El giro del neoliberalismo al neofascismo: universalización y segregación en el sistema capitalista. Desde el jardín de Freud: revista de psicoanálisis, (20), 19-38.

Rassemblement National (RN). (2024). Le programme. https://rassemblementnational.fr/

Rtve. (2020, febrero 13). Abascal pide que “se respete la inocencia de los niños”. RTVE. https://n9.cl/8wvbq

Sahuquillo, M. & Gómez, M. (2024, junio 3). Los programas ultras dinamitan el modelo europeo. El País. https://acortar.link/nJZumi

SGEN-CFDT Normandía (2024). Le Programme «Éducation» de la candidate Le Pen. SGEN-CFDT. https://acortar.link/OxcJTT

Stanley, J. (2019). Cómo funciona el fascismo y cómo ha entrado en tu vida. Blackie Books.

Traverso, E. (2018). Las nuevas caras de la derecha. Siglo Veintiuno Editores.

UNSA. (2024). Elections européennes: en Italie, l’éducation, terrain de jeux idéologique du gouvernement Meloni. Unsa éducation. https://acortar.link/HwbYj4

Urbán, M. (2024, junio 21). Elecciones europeas. El Viejo Topo. https://acortar.link/xgc7Af

Valditara, G. (2024). La scuola dei talenti. PIEMME.

Van Dijk, T.A. (1997). Racismo y análisis crítico de los medios. Paidós.

Vox. (2019). 100 medidas para la España Viva. https://acortar.link/AhuWWv

Published

2024-12-28

How to Cite

Díez-Gutiérrez, E.-J., & Jarquín-Ramírez, M.-R. (2024). Comparative education policies of the far right in Europe. Revista Española de Educación Comparada, (46), 326–342. https://doi.org/10.5944/reec.46.2025.41869

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.