Comparative education policies of the far right in Europe
DOI:
https://doi.org/10.5944/reec.46.2025.41869Keywords:
Education Agenda, Extreme Right, European Education Policies, Critical Discourse Analysis, Far-Right International in EducationAbstract
This article compares the educational proposals of the extreme right-wing parties that have had significant representation in the last European elections held in June 2024, in order to analyse whether they share the same project or differ in their strategic lines. The methodology used was Critical Discourse Analysis (CDA). The sample analysed consisted of the electoral programmes, campaign documents and public statements on education of the leaders of the European far-right parties most represented in the 2024 European elections. The results show that the educational model they defend follows similar patterns that are replicated, with different emphasis in some aspects, but under the same general parameters that include not only recovering traditional and xenophobic approaches, but also the defence of radical neoliberal educational policies. The conclusion is that there is a common political agenda in education. That we can consider that a far-right International in Education (IdUE) is being constituted, although with different nuances and emphases. It is discussed whether public education and education policy can still be configured as a space of dispute to prevent the rise of neo-fascism and its progressive ‘normalisation’ by civil society
Downloads
References
Abascal, S. (2020, febrero 6). Educación: libertad y sentido común. Discurso íntegro de Santiago Abascal en el acto celebrado en el Palacio de Vistalegre de Madrid. Vox España. https://acortar.link/EIJzdl
Alternativa para Alemania (AfD) (2024). Grundsatzprogramm für Deutschland. https://www.afd.de/grundsatzprogramm/
Bori, P.J. (2022, julio 5). Cultivating Authoritarianism: Orbán’s Political Education Project. Green European Journal. https://bit.ly/4cO1WED
Cares, M.J. (2022). La función social del análisis crítico del discurso. UCMaule, (63), 116-129.
Carlsson, H. (2021). Bridging the gap between policy and practice: Unpacking the commercial rhetoric of Google for Education, European Educational Research Journal, 1-22. https://doi.org/10.1177/1474904121997213
Castro, I. (2024, junio 14). El Parlamento Europeo se derechiza con el ascenso de las fuerzas ultras y el batacazo de liberales y verdes. El Diario.es https://acortar.link/uOKitQ
Corrales, J.M., & Batista, M. (2024). La educación, la cuestión migratoria y los discursos de odio en la extrema derecha española. Journal of Supranational Policies of Education (JOSPOE), 19, 50-67.
Díez-Gutiérrez, E.J. (2022). Pedagogía Antifascista. Octaedro.
El País. (2020, enero 17). ¿Qué es lo que Vox llama “pin parental”? El País. https://n9.cl/noeq9
Fairclough, N. (1995). Discourse and Social Change, Polity Press.
Fairclough, N. & Wodak, R. (2020). Análisis crítico del discurso. In Teun VAN DIJK (Comp.), El discurso como interacción social. Estudios sobre el discurso II. Una introducción multidisciplinaria (pp. 367-404), Gedisa.
Fidalgo, S. (2019, noviembre 18). Vidal-Quadras: “El sistema educativo catalán es un lavado de cerebro para transformar a los alumnos en fanáticos”. El Catalán. https://n9.cl/b7zfx
Fidesz (2023, noviembre 21). Időszerű az antiszemitizmussal kapcsolatos iskolai tananyagok felülvizsgálata, Fidesz, https://acortar.link/D8BH4r
Fidesz. (2024, abril 4). Nem közeledtek jelentősen az álláspontok a magyar-ukrán oktatási munkacsoport ülésén, Fidesz, https://acortar.link/QQ9ZXR
Flores, D. (2024, junio 10). La extrema derecha crece hasta rozar el 25% de los escaños del Parlamento Europeo, pero no será decisiva. RTVE. https://acortar.link/sgj5Zi
Forti, S. (2021). Extrema derecha 2.0: qué es y cómo combatirla. Siglo XXI.
Forti, S. (2024, junio 6). El plan de la extrema derecha para ocupar Bruselas. CTXT. https://acortar.link/BaSJbJ
Fratelli d’Italia. (2022). Programma elettorale del movimento politico, https://acortar.link/HbTXOT
Guamán, A., Martín, S., & Aragoneses, A. (2019). Neofascismo: La bestia neoliberal. Madrid: Siglo XXI.
Jarraud, F. (2024, junio 17). L'école de Le Pen. Le Club de Mediapart. https://bit.ly/4cwjBkw
Kamenova, V. (2024). The road to European parliament mandate for populist radical-right parties: Selecting the ‘perfect’ AfD candidate. Party Politics, 30(4), 678-690. https://doi.org/10.1177/13540688231173804
L’Ecole. (2024). Projet pour La France de Marine Le Pen. https://acortar.link/uMv7gF
La Vanguardia. (2022, junio 16). Arranz (Vox) alerta del “sesgo ideológico” que “impregna” el currículum educativo. La Vanguardia. https://n9.cl/7n3px
Laval, C., Sorondo, J., & Monarca, H. (2023). Educación, neoliberalismo y extrema derecha. Revista Educación, Política y Sociedad, 8(2), 4-10.
Lelévre, C. (2022, abril 13). “El programa escolar de Marine Le Pen parece una falsificación histórica”. Le Monde. https://acortar.link/UUcU8u
Lourido, M. (2023, junio 19). Vox fulmina las concejalías de Igualdad y las sustituye por las de Familia "para fomentar la natalidad y proteger el derecho a la vida". Cadena Ser. https://acortar.link/bPMFSZ
Marchese, M.C. (2022). Método de Abordajes Lingüísticos Convergentes para el ACD: una propuesta aplicada al análisis de comentarios digitales. Onomázein, (55), 92-114.
Martínez-Lirola, M. (2022). El análisis crítico del discurso y la pedagogía crítica: explorando sus relaciones y sus aplicaciones didácticas. Comares.
Moreno, E. (2017). El análisis crítico del discurso en el escenario educativo, Zona próxima, (25), 129-148. http://dx.doi.org/10.14482/zp.25.9799
Nahalka, I. (2022). Közoktatás-politika 2018–2022. Educatio, 31(1), 14-29.
Neubauer, A., & Méndez-Núñez, A. (2022). Horizontes educativos ante el auge de la “nueva extrema derecha” en Europa: Un análisis documental. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 30(23). https://doi.org/10.14507/epaa.30.5486
Pavón, D. (2020). El giro del neoliberalismo al neofascismo: universalización y segregación en el sistema capitalista. Desde el jardín de Freud: revista de psicoanálisis, (20), 19-38.
Rassemblement National (RN). (2024). Le programme. https://rassemblementnational.fr/
Rtve. (2020, febrero 13). Abascal pide que “se respete la inocencia de los niños”. RTVE. https://n9.cl/8wvbq
Sahuquillo, M. & Gómez, M. (2024, junio 3). Los programas ultras dinamitan el modelo europeo. El País. https://acortar.link/nJZumi
SGEN-CFDT Normandía (2024). Le Programme «Éducation» de la candidate Le Pen. SGEN-CFDT. https://acortar.link/OxcJTT
Stanley, J. (2019). Cómo funciona el fascismo y cómo ha entrado en tu vida. Blackie Books.
Traverso, E. (2018). Las nuevas caras de la derecha. Siglo Veintiuno Editores.
UNSA. (2024). Elections européennes: en Italie, l’éducation, terrain de jeux idéologique du gouvernement Meloni. Unsa éducation. https://acortar.link/HwbYj4
Urbán, M. (2024, junio 21). Elecciones europeas. El Viejo Topo. https://acortar.link/xgc7Af
Valditara, G. (2024). La scuola dei talenti. PIEMME.
Van Dijk, T.A. (1997). Racismo y análisis crítico de los medios. Paidós.
Vox. (2019). 100 medidas para la España Viva. https://acortar.link/AhuWWv
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Enrique-Javier Díez-Gutiérrez, Mauro-Rafael Jarquín-Ramírez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Acknowledgement – Non Commercial (by-nc): Generation of derivated Works is allowed as long as a commercial use is not developed. The original work cannot be used with commercial aims.
This journal does not apply any fee to the authors by the filing or processing of articles.