Academic Continuity Plan in Light of the Covid-19 Contingency A comparative study between Mexico and Spain
DOI:
https://doi.org/10.5944/reec.42.2023.31318Keywords:
Plan, university, compared education, professor, COVID-19, España-MéxicoAbstract
Faced with the Covid-19 contingency, many public and private universities worldwide had to suspend all face-to-face activities and develop academic continuity plans with the objective of assuring the permanence of university formation. It is in this sense that this paper submits the results of a comparative study regarding the academic continuity plans developed by private institutions of higher learning originating from the Covid-19 pandemic. A qualitative design was used in a series of semi-structured online interviews of university professors from the University of Monterrey (Mexico) and the Francisco de Vitoria University (Spain). The analysis was carried out from a comparative point of view to determine convergences and divergences in four categories: access, availability, use and shaping of Information and Communication Technologies; academic activities; teaching-learning processes; face-to-face academic continuity. The results revealed that there are convergences in the four categories analyzed in both university contexts. It is evident that the academic continuity plans of the University of Monterrey and the Francisco de Vitoria universities share equivalent characteristics and strategies. Similarly, it is shown that both private universities developed actions within the administration departments in order to offer prompt and pertinent answers in coordination with other departments. Likewise, it became evident that both universities had continuous improvement projects prior to the contingency that allowed them an immediate response for the continuance of academic activities. Finally, this paper seeks to contribute to the literature on the effectiveness of private sector university academic continuity plans.
Downloads
References
Alcántara, A. (2020). Educación superior y COVID-19 : una perspectiva comparada. UNAM, Instituto de Investigaciones Sobre La Universidad y La Educación, 75–82. https://www.cencos22oaxaca.org/wp-content/uploads/2020/08/educacion_pandemia.pdf#page=75
Area, M., & Adell, J. (2021). Digital technologies and educational change. a critical approach. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educacion, 19(4), 83–96. https://doi.org/10.15366/REICE2021.19.4.005
Artopoulos, A. (2020). COVID-19: ¿Qué hicieron los países para continuar con la educación a distancia? https://cms.argentinosporlaeducacion.org/media/reports/ArgxEduc_SolucionesEducativas_Coronavirus.pdf
Cabero, J. (2015). Reflexiones educativas sobre las tecnologías de la información y comunicación (TIC). Tecnología-Ciencia-Educación, 1, 19–27.
CEPAL-UNESCO. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://www.siteal.iiep.unesco.org/respuestas_educativas_covid_19.
Coll. (2012). Aprender y enseñar con las TIC: expectativas, realidad y potencialidades. In Los desafios de las TIC para el cambio educativo (pp. 113–126). Organizacion de estados Iberoamericanos para la educacion, la ciencia y la cultura.
Díez, E., & Gajardo, K. (2020). Educar y evaluar en tiempos de cronoavirus_ la situación en España. REMIE Multidisciplinary Journal of Educational Research, 10(2), 102–134.
Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa (Ediciones Morata).
Hernández-Hernández, F., & Sancho-Gil, J. M. (2021). Students’ Experiences in Suddenly Transformed Living and Educational Environments by COVID-19. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.782433
Maldonado, G., Miró, M., Stratta, A., Barreda, A., & Zingaretti, L. (2020). La Educación Superior En Tiempos De Covid-19: Análisis Comparativo México-Argentina. Revista de Investigación En Gestión Industrial, Ambiental, Seguridad y Salud En El Trabajo-GISST, 2(2), 35–60.
Malo Álvarez, S., Maldonado-Maldonado, A., Gacel Ávila, J., & Marmolejo, F. (2020). Impacto del COVID-19 en la educación superior de México. Revista de Educación Superior En América Latina, 8, 9–14. https://doi.org/10.14482/esal.8.378.72
Pedró, F. (2020). COVID-19 y educación superior en América Latina y el Caribe: Efectos, impactos y recomendaciones políticas. In Análisis Carolina. https://doi.org/10.33960/ac_36.2020
Quintana, A., & Montgomery, W. (2006). Metodología de Investigación Científica Cualitativa (UNMSM).
Quintana, I. (2020). Covid-19 y Cierre de Universidades ¿Preparados para una Educación a Distancia de Calidad? Revista Internacional de Educación Para La Justicia Social, 9(3), 12.
Román, R. (2020). Evaluación del aprendizaje en línea en tiempos del COVID-19. Observatorio de Innovación Educativa Del Tecnológico de Monterrey.
Santori, G., & Morlino, L. (1999). La comparación de las ciencias sociales (Primera edición). Alianza.
Silas, J., & Vázquez, S. (2020). El docente universitario frente a las tensiones que le plantea la pandemia. Resultados de un estudio mexicano/latinoamericano. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50, 89–120.
Taylor, S. J., & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación La búsqueda de significados (E. Paidós (ed.)).
Tarrés, M. L. (2008). Observar, escuchar y comprender (Porrúa (ed.)).
UNESCO. (n.d.). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. 2020.
UNESCO. (2020). COVID-19 educación superior: De los efectos inmediatos después.
UDEM. (2020). Universidad de Monterrey https://www.udem.edu.mx/es
UFV. (s.f.). Universidad Francisco de Vitoria. https://www.ufv.es/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.