The reconciliation between History and Comparison

Authors

  • Jürgen Schriewer Universidad Humboldt de Berlín

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.34.2019.25170

Keywords:

Comparative method, causality, complexity, self-organisation, theory of self-referential social systems, function, configuration

Abstract

Since its definition as a method considered as ‘scientific’, towards the end of the 19th century, the comparative method in the social sciences has relied on the principle of causality. In shaping this conception of comparative methodology, the example of the natural sciences and the impact of the orthodox philosophy of science have always been crucial. However, in contrast to scientistic assumptions of this kind, this article refers to far-reaching paradigm shifts and theoretical reorientations that are associated with the emergence of interdisciplinary theory programs on 'self-organization', 'autopoiesis' and 'complex causality'. The article is aimed, then, at delineating an alternative approach to comparative analysis, i.e. an approch that promises to take more adequately into account the complex causal relationships that are characteristic of macrosocial configurations, as well as the irrevocably historical nature of the social world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jürgen Schriewer, Universidad Humboldt de Berlín

Jürgen Schriewer es profesor emérito de la Universidad Humboldt de Berlín, donde ocupó la cátedra de Educación Comparada durante casi veinte años (1991-2010). Se desempeñó como Decano de la Facultad de Educación y como miembro y co-coordinador de redes interdisciplinarias de investigación sobre estudios interculturales en ciencias históricas y sociales establecidas en la Universidad Humboldt bajo becas de la Agencia Alemana de Investigación. Ha sido Presidente de la Comparative Education Society in Europe, y fue invitado repetidamente como Profesor Visitante a universidades de París, Estocolmo, Tokio, Pekín, Ciudad de México y Buenos Aires. 

Los intereses de investigación de Schriewer se centran en la historia social comparada de la educación; los modelos de la sociedad mundial discutidos en contraste con trayectorias de desarrollo educativo y social divergentes; así como en la historia y la metodología de la investigación comparativa en educación y ciencias sociales. Entre sus publicaciones más recientes se encuentran las siguientes: 

Discourse Formation in Comparative Education (Frankfurt a.M. etc.: Peter Lang, 2000; 4ª edición 2012); también publicado en español (Barcelona: Pomares, 2012) y chino (Beijing: Peking University Press, 2011). 

Vergleich und Transfer. Komparatistik in den Geschichts-, Sozial- und Kulturwissenschaften, coeditado con H. Kaelble (Frankfurt am Main & New York: Campus, 2003).

 Transnational Intellectual Networks. Forms of Academic Knowledge and the Search for Cultural Identities, coeditado con Christophe Charle & Peter Wagner (Frankfurt am Main & New York: Campus, 2004); también publicado en español (Barcelona & México: Ediciones Pomares, 2006).

 La comparación en las ciencias sociales e históricas. Un debate interdisciplinar, coeditado con Hartmut Kaelble (Barcelona y México : Octaedro, 2010).

 The Global Reception of John Dewey’s Thought. Multiple Refractions Through Time and Space, coeditado con Rosa Bruno-Jofré (Nueva York y Londres: Routledge, 2012).

 World Culture Re-Contextualised (Londres, Routledge/Taylor y Francis, 2016).

 Pesquisa em educação comparada sob condições de interconectividade global (São Leopoldo/ Porto Alegre: Oikos, 2018).

 

Published

2019-06-30

How to Cite

Schriewer, J. (2019). The reconciliation between History and Comparison. Revista Española de Educación Comparada, (34), 148–162. https://doi.org/10.5944/reec.34.2019.25170

Issue

Section

MONOGRAPHIC: Comparatistic and Methodology