History of Education after Bologna process: towards extinction?

Authors

  • Antonio Francisco Canales Serrano Universidad de La Laguna http://orcid.org/0000-0002-7035-1194
  • Yasmina Álvarez González Universidad de La Laguna
  • María José Tacoronte Domínguez Universidad de La Laguna

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.29.2017.18632

Keywords:

History of Education, European Higher Education Area (EHEA), Bologna Process, Pedagogy, Spain

Agencies:

National Research Project FFI2015-64529-P, MINECO/FEDER

Abstract

This article compares the weight of history of education in the old Spanish degrees of Pedagogy and in the new ones established after the Bologna Process. In order to do this, it analyzes the situation of history of education courses in the curriculum of Pedagogy in Spanish public universities from different variables such as the compulsory or elective character, the location in the years and the criteria for the configuration of elective courses. The comparison shows a drastic reduction of the contents related to History of Education in the curricula of Pedagogy, with a reduction in half in the case of compulsory courses and to one-third in elective one. History of Education has been limited to a first year course, configured as an introductory and secondary course, which two thirds of the universities complement with a second course. This completes the process begun in the seventies of progressive erosion of the traditional central position of history of education in the education of the future professionals of pedagogy. A further step would be the practical disappearance of the disciplinary field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Francisco Canales Serrano, Universidad de La Laguna

Doctor en Historia y Profesor Titular de Historia de la Educación en la Universidad de La Laguna. Su investigación se ha centrado en la historia del régimen de Franco con especial atención a la educación, el género y la ciencia. Es autor de libros como Las otras derechas (Marcial Pons, Madrid 2006) y coeditor de La larga noche de la educación española (Biblioteca Nueva, Madrid 2015),  Science Policies and Twentieth-Century Dictatorships (Routledge, London 2015) y Women’s Education  in the Mediterranean World: Historical Perspectives (1840-1970) (Roma, Aracne, 2017). Ha publicado en las principales revistas de su campo como Paedagogica Historica, History of Education, Gender and Education, Bordón, Educación XX1, Ayer, Historia Social e Historia Contemporánea. Es investigador principal del proyecto nacional de investigación La frontera entre ciencia y política y la ciencia en la frontera: la ciencia española, 1907-1975, FFI2015-64529-P. Es miembro de la Junta Directiva de la Sociedad Española de Historia de la Educación y secretario de su revista Historia y Memoria de la Educación.

Yasmina Álvarez González, Universidad de La Laguna

Profesora de Teoría e Historia de la Educación en la Universidad de La Laguna. Es miembro del equipo de trabajo del proyecto nacional de investigación La frontera entre ciencia y política y la ciencia en la frontera: la ciencia española, 1907-1975, FFI2015-64529-P. Sus líneas de investigación se centran en la historia de la Pedagogía como disciplina académica bajo el primer franquismo y en la perspectiva de género. En este sentido ha publicado “La concepción de Mª Ángeles Galino sobre la mujer”, Cuadernos del Ateneo de La Laguna, 32 (2014) y “Las mujeres en la pedagogía franquista. Aproximación a la presencia femenina en el Instituto San José de Calasanz del CSIC”. Memorias del IX Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología y Género. Madrid. Organización de Estados Iberoamericanos, 2012.

María José Tacoronte Domínguez, Universidad de La Laguna

Licenciada en Filosofía por la Universidad de La Laguna.  Actualmente es profesora de Teoría e Historia de la Educación en la Universidad de La Laguna. Sus líneas de investigación se han centrado en la filosofía de la ciencia, los estudios políticos y de género en el ámbito científico, la historia de la ciencia y de la educación. Ha sido investigadora en varios proyectos de investigación, en la actualidad participa en el proyecto de I+D+i  La frontera entre ciencia y política y la ciencia en la frontera: La ciencia española 1907-1975. FFI2015-64529-P. Es autora, entre otros trabajos, de “G. Marañón y R. Novoa: Del imperativo natural al imperativo social”. Análisis. Revista de investigación filosófica.3 - 1, Zaragoza (España): Universidad de Zaragoza, 2016 y “La biopolítica española: el caso de Roberto Novoa Santos” en Gómez, A. y Canales, A. Fco (2013): Estudios políticos de la ciencia. Políticas y desarrollo científico en el siglo XX. Plaza y Valdés Editores.

References

http://www.w3.org/1999/xhtml">

ÁLVAREZ GONZÁLEZ, Y. (2012): La historia de la educación en los nuevos grados de Pedagogía de las universidades públicas españolas, en J.M. HERNÁNDEZ, (Ed.), Formación de Élites y Educación Superior en Iberoamérica (SS. XVI y XXI), II, pp. 389- 397 (Salamanca, Hergar).

CASPARD, P. & ROGERS, R. (2012): The history of education in France: a laboriously useless science?, en J.E. LARSEN, (ed.), Knowledge, Politics and the History of Education, pp. 73-85 (Copenhague: LIT-Verlag).

DEPAEPE, M. (2006): Vieja y nueva memoria de la educación (Barcelona, Octaedro).

FITZGERALD, T. (2013): Contemporary Timelines and Strategic Possibilities in the History of Education. International Journal for the Historiography of Education - Bildungsgeschichte, 2, pp. 240-241.

FUCHS, E. (2010): Historische Bildungsforschung in internationaler Perspektive: Geschichte – Stand – Perspektiven, Zeitschrift für Pädagogik, 56, 5, pp. 703-724.

GRANA GIL, I. (2012): La Historia de la Educación en los Nuevos Planes de Estudios, XX Jornades d›història de l’educació: cohesió social i educación, pp.531-542, (Girona, Universitat de Girona).

GUEREÑA, J. L., RUIZ BERRIO, J., TIANA FERRER, A. (Eds.) (2010): Nuevas miradas historiográficas sobre la educación en los siglos XIX y XX (Madrid, IFIIE, Ministerio de Educación).

ISCHE (International Standing Conference of the History of Education) (2017): Standing Working Groups (http://www.ische.org/about-ische/standing-working-groups/), consultado el 1 de abril de 2017.

LE CAM, J.-L. (2013): L’histoire de l’éducation : discipline de recherche historique ou science auxiliaire de l’action pédagogique? Les leçons d’une comparaison franco-allemande, Histoire de l’éducation, 137, pp. 93-123. (link is external).

MAINER BAQUE, J. (2009): La forja de un campo profesional. Pedagogía y didáctica de las ciencias sociales en España (1900-1970) (Madrid, CSIC).

MCCULLOCH, G. (2011): The Struggle for the History of Education (Abingdon, Routledge).

OSTERWALDER, F. (2012): Bildungsprogramme, Bildungsreformen und die longue durée in der pädagogische Geschichtsschreibung, International Journal for the Historiography of Education - Bildungsgeschichte, 2, pp. 206-220.

RICHARDSON, W. (2000): History, education and the audience, en CROOK, D. y ALDRICH, R., History of Education for the Twenty-First Century, pp. 17-35 (Londres, Institute of education).

SANCHIDRIÁN BLANCO, M. del C. (2016): Tesis de Historia de la Educación en la base de datos TESEO (España, 2000-2010), Espacio, Tiempo y Educación, 3, 1.

SANCHIDRIÁN, C. (2013): La historia cultural de la educación: entre cambios y continuidades (Málaga, Universidad de Málaga).

UNIVERSIDAD DE BURGOS (2016): Guía docente 2016-17. Teoría e Historia de la Educación. Teoría e Historia de la educación (GPED) 2016-17 (http://wwww.ubu.es/grado-en-pedagogia/informacion-basica/guias-docentes), consultado el 1 de abril de 2017

UNIVERSIDAD DE SEVILLA (2016): Desarrollo Educativo y Profesional de las Mujeres (Grado de Pedagogía) http://www.us.es/estudios/grados/plan_174/asignatura_1740038, consultado del 1 de abril de 2017.

UNIVERSIDAD DEL PAIS VASCO (2016): 26317. Educación Contemporánea en Euskal Herria (http://www.ehu.eus/es/web/vicer.grado-innovacion/aurtengo-gradu-guztiak?p_p_id=upvehuapp_WAR_upvehuappportlet&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-2&p_p_col_pos=0&p_p_col_count=1&p_p_lifecycle=1&_upvehuapp_WAR_upvehuappportlet_action=redirectAction&reu=/pls/entrada/plew0040.htm_asignatura_next?p_sesion=&p_cod_idioma=CAS&p_en_portal=N&p_cod_centro=230&p_cod_plan=GPEDAG20&p_anyoAcad=act&p_pestanya=3&p_menu=guia&p_cod_asig=26317&p_ciclo=X&p_curso=4&p_dpto=&p_vengo_de=asig_cursos&p_centro_ori=230&p_plan_ori=GPEDAG20), consultado el 1 de abril de 2017).

UNIVERSIDAD ROVIRA Y VIRGILI (2016): Guía docente 2016-17. Grado de Pedagogía, 2009. Procesos y Contextos Educativos (https://moodle.urv.cat/docnet/guia_docent/index.php?centre=11&ensenyament=1121&assignatura=11214002&any_academic=2016_17&idioma=cast&any_academic=2016_17), consultado del 1 de abril de 2017.

UNIVERSITAT AUTÔNOMA DE BARCELONA (2016): Teoría e Historia de la Educación 2016-17 (http://www.uab.cat/guiesdocents/2016-17/g101662a2016-17iSPA.pdf), consultado el 1 de abril de 2017.

VIÑAO FRAGO, A. (2008): La escuela y la escolaridad como objetos históricos. Facetas y problemas de la Historia de la Educación, en J. MAINER, (coord.), Pensar críticamente la educación escolar, pp. 83-118 (Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza).

VIÑAO FRAGO, A. (2016): La Historia de la Educación como disciplina y campo de investigación: viejas y nuevas cuestiones, Espacio, Tiempo y Educación, 3, 1, pp. 21-42.

Published

2017-06-01

How to Cite

Canales Serrano, A. F., Álvarez González, Y., & Tacoronte Domínguez, M. J. (2017). History of Education after Bologna process: towards extinction?. Revista Española de Educación Comparada, (29), 240–261. https://doi.org/10.5944/reec.29.2017.18632