History of Education after Bologna process: towards extinction?
DOI:
https://doi.org/10.5944/reec.29.2017.18632Keywords:
History of Education, European Higher Education Area (EHEA), Bologna Process, Pedagogy, SpainAgencies:
National Research Project FFI2015-64529-P, MINECO/FEDERAbstract
This article compares the weight of history of education in the old Spanish degrees of Pedagogy and in the new ones established after the Bologna Process. In order to do this, it analyzes the situation of history of education courses in the curriculum of Pedagogy in Spanish public universities from different variables such as the compulsory or elective character, the location in the years and the criteria for the configuration of elective courses. The comparison shows a drastic reduction of the contents related to History of Education in the curricula of Pedagogy, with a reduction in half in the case of compulsory courses and to one-third in elective one. History of Education has been limited to a first year course, configured as an introductory and secondary course, which two thirds of the universities complement with a second course. This completes the process begun in the seventies of progressive erosion of the traditional central position of history of education in the education of the future professionals of pedagogy. A further step would be the practical disappearance of the disciplinary field.
Downloads
References
http://www.w3.org/1999/xhtml">
ÁLVAREZ GONZÁLEZ, Y. (2012): La historia de la educación en los nuevos grados de Pedagogía de las universidades públicas españolas, en J.M. HERNÁNDEZ, (Ed.), Formación de Élites y Educación Superior en Iberoamérica (SS. XVI y XXI), II, pp. 389- 397 (Salamanca, Hergar).
CASPARD, P. & ROGERS, R. (2012): The history of education in France: a laboriously useless science?, en J.E. LARSEN, (ed.), Knowledge, Politics and the History of Education, pp. 73-85 (Copenhague: LIT-Verlag).
DEPAEPE, M. (2006): Vieja y nueva memoria de la educación (Barcelona, Octaedro).
FITZGERALD, T. (2013): Contemporary Timelines and Strategic Possibilities in the History of Education. International Journal for the Historiography of Education - Bildungsgeschichte, 2, pp. 240-241.
FUCHS, E. (2010): Historische Bildungsforschung in internationaler Perspektive: Geschichte – Stand – Perspektiven, Zeitschrift für Pädagogik, 56, 5, pp. 703-724.
GRANA GIL, I. (2012): La Historia de la Educación en los Nuevos Planes de Estudios, XX Jornades d›història de l’educació: cohesió social i educación, pp.531-542, (Girona, Universitat de Girona).
GUEREÑA, J. L., RUIZ BERRIO, J., TIANA FERRER, A. (Eds.) (2010): Nuevas miradas historiográficas sobre la educación en los siglos XIX y XX (Madrid, IFIIE, Ministerio de Educación).
ISCHE (International Standing Conference of the History of Education) (2017): Standing Working Groups (http://www.ische.org/about-ische/standing-working-groups/), consultado el 1 de abril de 2017.
LE CAM, J.-L. (2013): L’histoire de l’éducation : discipline de recherche historique ou science auxiliaire de l’action pédagogique? Les leçons d’une comparaison franco-allemande, Histoire de l’éducation, 137, pp. 93-123. (link is external).
MAINER BAQUE, J. (2009): La forja de un campo profesional. Pedagogía y didáctica de las ciencias sociales en España (1900-1970) (Madrid, CSIC).
MCCULLOCH, G. (2011): The Struggle for the History of Education (Abingdon, Routledge).
OSTERWALDER, F. (2012): Bildungsprogramme, Bildungsreformen und die longue durée in der pädagogische Geschichtsschreibung, International Journal for the Historiography of Education - Bildungsgeschichte, 2, pp. 206-220.
RICHARDSON, W. (2000): History, education and the audience, en CROOK, D. y ALDRICH, R., History of Education for the Twenty-First Century, pp. 17-35 (Londres, Institute of education).
SANCHIDRIÁN BLANCO, M. del C. (2016): Tesis de Historia de la Educación en la base de datos TESEO (España, 2000-2010), Espacio, Tiempo y Educación, 3, 1.
SANCHIDRIÁN, C. (2013): La historia cultural de la educación: entre cambios y continuidades (Málaga, Universidad de Málaga).
UNIVERSIDAD DE BURGOS (2016): Guía docente 2016-17. Teoría e Historia de la Educación. Teoría e Historia de la educación (GPED) 2016-17 (http://wwww.ubu.es/grado-en-pedagogia/informacion-basica/guias-docentes), consultado el 1 de abril de 2017
UNIVERSIDAD DE SEVILLA (2016): Desarrollo Educativo y Profesional de las Mujeres (Grado de Pedagogía) http://www.us.es/estudios/grados/plan_174/asignatura_1740038, consultado del 1 de abril de 2017.
UNIVERSIDAD DEL PAIS VASCO (2016): 26317. Educación Contemporánea en Euskal Herria (http://www.ehu.eus/es/web/vicer.grado-innovacion/aurtengo-gradu-guztiak?p_p_id=upvehuapp_WAR_upvehuappportlet&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-2&p_p_col_pos=0&p_p_col_count=1&p_p_lifecycle=1&_upvehuapp_WAR_upvehuappportlet_action=redirectAction&reu=/pls/entrada/plew0040.htm_asignatura_next?p_sesion=&p_cod_idioma=CAS&p_en_portal=N&p_cod_centro=230&p_cod_plan=GPEDAG20&p_anyoAcad=act&p_pestanya=3&p_menu=guia&p_cod_asig=26317&p_ciclo=X&p_curso=4&p_dpto=&p_vengo_de=asig_cursos&p_centro_ori=230&p_plan_ori=GPEDAG20), consultado el 1 de abril de 2017).
UNIVERSIDAD ROVIRA Y VIRGILI (2016): Guía docente 2016-17. Grado de Pedagogía, 2009. Procesos y Contextos Educativos (https://moodle.urv.cat/docnet/guia_docent/index.php?centre=11&ensenyament=1121&assignatura=11214002&any_academic=2016_17&idioma=cast&any_academic=2016_17), consultado del 1 de abril de 2017.
UNIVERSITAT AUTÔNOMA DE BARCELONA (2016): Teoría e Historia de la Educación 2016-17 (http://www.uab.cat/guiesdocents/2016-17/g101662a2016-17iSPA.pdf), consultado el 1 de abril de 2017.
VIÑAO FRAGO, A. (2008): La escuela y la escolaridad como objetos históricos. Facetas y problemas de la Historia de la Educación, en J. MAINER, (coord.), Pensar críticamente la educación escolar, pp. 83-118 (Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza).
VIÑAO FRAGO, A. (2016): La Historia de la Educación como disciplina y campo de investigación: viejas y nuevas cuestiones, Espacio, Tiempo y Educación, 3, 1, pp. 21-42.