The catalogues of school supplies as a source for the History of Mathematics Education: the case of the abacus

Authors

  • Dolores Carrillo Gallego Universidad de Murcia

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.7.2018.18638

Keywords:

Catalogues, School supplies, Abacus, Counters

Abstract

In this work we study school supply catalogues as a source for the study of History of Mathematics Education (HME). First, we describe some relevant characteristics of school supply catalogues when used as historical sources. Then, we analyse how abacuses appear in some sets of catalogues as a typical tool for teaching arithmetic. For this purpose, we devote a section to describing school abacuses and their uses. We describe the devices offered in catalogues  according to their description and images. The existence of diachronic series of documents allows us to assess the degree to which the offer remained stable or changed as time passed. This analysis of abacuses appearing in catalogues will allow us to appreciate catalogues as a source material for HME.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dolores Carrillo Gallego, Universidad de Murcia

Departamento de Didáctica de las Ciencias Matemáticas y Sociales. Universidad de Murcia.

Campus Universitario de Espinardo

30100. Murcia

Tl. 630953630

References

Bernal, José M., J.D. López y P.L. Moreno. «Museos pedagógicos y enseñanza de las ciencias: de las láminas y colecciones a los recursos didácticos virtuales». In I Encontro Iberoamericano de Museos Pedagóxicos y museólogos de la educación, 413-426. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia, 2008.

Esteban, León. (1997): «Los catálogos de librería y material de enseñanza como fuente iconográfica y literario escolar». Historia de la Educación 16 (1997): 17-46.

Ifrah, Georges. Las cifras. Historia de una gran invención. Madrid: Alianza Editorial, 1987.

Juliá, Dominique. «La culture scolaire comme objet historique». In Colonial ex-perience in Education. Historical Issues and Perspectives, Gent, Paedagogica Historica, Supplementary series I (1995): 353-382.

Martínez Ruiz-Funes, María J. «Los catálogos de material de enseñanza como fuente para el estudio de la cultura material: la recepción y difusión del Método Froebel en España». In Patrimonio y Etnografía en España y Portugal durante el siglo XX, edited by Pedro L. Moreno Martínez y Ana Sebastián Vicente, 265-277. Murcia: Sociedad Española para el Estudio del Patrimonio Histórico-Educativo (SEPHE) y Centro de Estudios sobre la Memoria Educativa (CEME) de la Universidad de Murcia, 2012.

Moreno, Pedro L. «History of School Besk Development in Terms of Hygiene and Pedagogy in Spain (1838-1936)». In Materialities of Schooling: Design - Tecnology - Objects - Routines, edited by M. Lawn y I. Grosvenor, 71-95. Oxford: Symposium books, 2005.

Moreno, Pedro L. «El mobiliario escolar en los catálogos de material de enseñanza: consideraciones metodológicas». In La infancia en la historia: espacios y representacio¬nes, edited by P. Dávila, y L.M. Naya, 342-355. San Sebastián: Erein, 2005.

Moreno, Pedro L. y Ana Sebastián. «Los catálogos de material de enseñanza y la cultura material de la escuela. La colección del Centro de Estudios sobre la memoria Educativa (CEME) de la Universidad de Murcia». In Patrimonio y Etnografía en España y Portugal durante el siglo XX, edited by Pedro L. Moreno Martínez y Ana Sebastián Vicente, 293-309. Murcia: Sociedad Española para el Estudio del Patrimonio Histórico-Educativo (SEPHE) y Centro de Estudios sobre la Memoria Educativa (CEME) de la Universidad de Murcia, 2012.

Pancorbo, Luis, M.V. Becerra, R. Martínez y R. Rodríguez. Matemáticas 1. Ma¬drid: Mc Graw Hill, 1995.

Viñao, Antonio. Sistemas educativos, culturas escolares y reformas. Madrid: Mo¬rata, 2002.

Published

2018-01-28

How to Cite

Carrillo Gallego, D. (2018). The catalogues of school supplies as a source for the History of Mathematics Education: the case of the abacus. Historia Y Memoria De La Educación, (7), 573–613. https://doi.org/10.5944/hme.7.2018.18638

Issue

Section

Historical Researches