Illustrated aesthetic, class discourses and music education in schools in the early Twentieth century

Authors

  • María Eugenia Bolaño Amigo Universidad de Santiago de Compostela

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.5.2017.16719

Keywords:

Illustrated aesthetic, Class discourses, School music education, Twentieth century, «Serious music»

Abstract

The Concept of «serious music» has been subject to kinds of representations, especially since the Renaissance, which conditioned and continue to condition approaches to musical education as well as the socio-cultural constructions deriving from them. Thus, the underlying discourses regarding this notion of «music» still prevailed even with the notable innovations introduced in the early twentieth century in the area of music education, innovations which also had a major impact on the methodologies used in music class. Based on these considerations, we attempt to offer an approximation to the processes that, during the late nineteenth and early twentieth  centuries, tended to support the idea of «serious music» while we also examine the influence they had on school educational history

Downloads

Author Biography

María Eugenia Bolaño Amigo, Universidad de Santiago de Compostela

Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Santiago de Compostela

References

Baricco, Alessandro. El alma de Hegel y las vacas de Wisconsin. Madrid: Siruela, 1999.

Blacking, John. ¿Hay música en el hombre?. Madrid: Alianza, 2006.

Bolaño Amigo, María Eugenia. «Estética ilustrada musical e intereses ideológicos. Preservación de la idea de música culta a comienzos del siglo XX, clases sociales y educación». In Actas del XVIII Coloquio de Historia de la Educación. Arte, literatura y educación, edited by Núria Padrós, Eulàlia Collelldemont, and Joan Soler. Vic: Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya, 2015.

Bourdieu, Pierre. Distinction: A social critique of the judgement of taste. Cambridge: Harvard University Press, 1984.

Burkholder, Peter, Donald Grout, and Claude Palisca. Historia de la música occidental. Madrid: Alianza Editorial, 2008.

Capel, Horacio, José María López, and José Tomás Pardo. «Ciencia e ideología en la ciudad». Vol.II. In I Coloquio interdepartamental. Valencia: Generalitat valenciana, Conselleria d’Obres Públiques, Urbanisme i Transports, 1992.

Cook, Nicholas. De Madonna al Canto Gregoriano. Una muy breve introducción a la música. Madrid: Alianza Editorial, 2001.

Costa Rico, Antón. «Modelos pedagóxicos, códigos curriculares e sociedades en perspectiva histórica». In A Educação Escolar em Perspectiva Històrica, edited by Miguel Blanck and Teixeira Corrêa, 7-78. Brasil: Autores Asociados, 2005.

Digón Regueiro, Patricia. «Género y música». Música y Educación: Revista trimestral de pedagogía musical 13 (41) (2000): 29-54.

Dufour, Michèle. «El idioma romántico de la música absoluta. En torno a Beethoven». In Musyca. Música, sociedad y creatividad artística, edited by Javier Noya, Fernán Val, and Martín Pérez, 193-209. Madrid: Biblioteca Nueva, 2010.

Flores, Susana. «Sociedad, cultura y educación musical». In Música, complementos de formación disciplinar, edited by Andrea Giráldez, 9-34. Barcelona: Graó, 2010.

Fubini, Enrico. La estética musical desde la Antigüedad hasta el siglo XIX . Madrid: Editorial Alianza Música, 2010.

Green, Lucy. Música, género y educación. Madrid: Morata, 2001.

Hemsy de Gainza, Violeta. «La educación musical en el siglo XX». Revista musical chilena 58 (201) (2004): 74-81.

Hormigos Ruiz, Jaime. Música y sociedad. Análisis sociológico de la cultura musical de la posmodernidad. Madrid: Fundación Autor, 2008.

Lamb, Roberta, Lori-Anne Dolloff, and Sandra W. Howe. «Feminism, Feminist Research and Gender Research in Music Education». In The new handbook of research for music teaching and learning, edited by Colwell and Richardson, 648-674. New York: Oxford University Press, 2002.

Loizaga Cano, María. «Los estudios de Género en la Educación Musical». Revisión Crítica. Musiker 14 (2005): 159-172.

Martí, Josep. Más allá del arte. La música como generadora de realidades sociales. Barcelona: Deriva, 2000.

Sarget Ros, María Ángeles. «Perspectiva histórica de la educación musical». Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete 15 (2000): 117- 132.

Valles del Pozo, María José. «La educación musical en la historia de occidente: Apuntes para la reflexión». Neuma: Revista de Música y Docencia Musical 1 (2009): 218- 232.

Published

2016-10-24

How to Cite

Bolaño Amigo, M. E. (2016). Illustrated aesthetic, class discourses and music education in schools in the early Twentieth century. Historia Y Memoria De La Educación, (5), 385–400. https://doi.org/10.5944/hme.5.2017.16719

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.