Past and present of educational guidance in Venezuela. Spanish influence.

Authors

  • Julia Boronat Mundina Universidad Nacional de Educación a Distancia
  • Denyzluz Molina Contreras UNELLEZ

DOI:

https://doi.org/10.5944/reop.vol.16.num.2.2005.11373

Keywords:

school guidance, venezuelan educational system, tutorial system, vocational guidance

Abstract

ABSTRACT

This paper deals with the origin, development, and present situation of guidance in a Latin-American country: Venezuela. It is possible to point out the deep Spanish influence in two moments of significant changes. One during the second decade of the XXth century, when prestigious Spanish professors showed their influence in the educational field, by incorporating vocational guidance. The other one, more recent, during the nineties, when the Venezuelan educational system takes  our  reform  (LOGSE,  1990)  as reference,  having  school  guidance  a  real  and progressive presence  in  the  three  levels  of  the Venezuelan  curriculum,  in  the  values  education  and  in the transversal subjects.

Downloads

Author Biographies

Julia Boronat Mundina, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Catedrática de Escuela Universitaria. Tiene diversas publicaciones enfocadas fundamentalmente hacia estos ámbitos: orientación escolar y profesional, educación infantil, docencia y orientación en la universidad, temáticas en torno a las cuales pivota su docencia e investigación. Profesora tutora del Centro Asociado de la UNED de Palencia.

Denyzluz Molina Contreras, UNELLEZ

Profesora de la Facultad de Educación y coordinadora del proceso de evaluación de la UNELLEZ. Docencia e investigación en Orientación. Participa como especialista en el dirección y asesoramiento de diversos Proyectos Pedagógicos de la Escuela Básica. Cuenta con diversas publicaciones sobre la orientación personal social y comunitaria.

How to Cite

Boronat Mundina, J., & Molina Contreras, D. (2014). Past and present of educational guidance in Venezuela. Spanish influence. REOP - Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 16(2), 257–268. https://doi.org/10.5944/reop.vol.16.num.2.2005.11373

Issue

Section

Research studies

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.