Characteristics, difficulties and training needs of tutor-teachers in infant and primary education schools in the province of Castellón

Authors

  • Francisco-Juan García Bracete Universidad Jaume I de Castellón
  • Rosa García Castellas Universidad Jaume I de Castellón
  • Fernando Doménech Betoret Universidad Jaume I de Castellón

DOI:

https://doi.org/10.5944/reop.vol.16.num.2.2005.11371

Keywords:

tutorship, tutor-teacher, tutor characteristics, teachers training, formative gaps, infant and primary education

Abstract

ABSTRACT

A representative sample of 100 teachers from 38-statefunded infant and primary schools in the province of Castellón was used in the study. We adapted the procedure based on grounded theory in order to classify replies. Although a very high percentage (88%) of teachers consider themselves to be sufficiently well trained, more than half (58%) stated that they had not received specific training. The role of tutor demands a wide range of good characteristics in the teacher, and in particular they have to be experts in interpersonal relationships and be absolutely dedicated to their jobs. The main difficulties are considered to be relationships with parents and lack of time. Tutors report a need for more practical training and psychopedagogical knowledge. Practically all categories have been affected by some school or teacher factor, in particular, the category covering the communicating and negotiating element of the role of tutor, and this referring to not having any difficulties.

Downloads

Author Biographies

Francisco-Juan García Bracete, Universidad Jaume I de Castellón

Francisco-Juan García Bracete, es Profesor Titular de Intervención en Ambientes Educativos de la U. Jaume I.Líneas de investigación: el estudio de los alumnos rechazados por sus compañeros, la participación de los padres en las escuelas y las relaciones familia-escuela y la formación del profesorado universitario.

Rosa García Castellas, Universidad Jaume I de Castellón

Rosa García Castellar, Es Profesora Asociada de la Universidad. Su campo de interés son las dificultades deaprendizaje en el área de las matemáticas y el estudio de los alumnos con trastorno de hiperactividad con déficit de atención e impulsividad.

Fernando Doménech Betoret, Universidad Jaume I de Castellón

Fernando Doménech Betoret, es Profesor Titular de Universidad en Psicología de la Instrucción. Sus trabajos se centran en el estudio de la situación educativa y en particular en el desarrollo de modelos de evaluación de los aprendizajes del alumno y de la actuación del profesor.

How to Cite

García Bracete, F.-J., García Castellas, R., & Doménech Betoret, F. (2014). Characteristics, difficulties and training needs of tutor-teachers in infant and primary education schools in the province of Castellón. REOP - Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 16(2), 199–224. https://doi.org/10.5944/reop.vol.16.num.2.2005.11371

Issue

Section

Research studies

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.