THE FORUM-THEATRE AS A DIDACTIC TOOL FOR THE EDUCATIONAL CHANGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/educxx1.23347

Keywords:

Educational innovation, initial teacher training, critical pedagogy, Theatre of the Oppressed, Forum-Theatre.

Abstract

This article presents an experience of educational innovation in the
framework of the initial training of teachers. This innovation consists of the
incorporation of techniques from the Theatre of the Oppressed, specifically
the Forum-Theatre, as a didactic strategy of university education. The objective is for students to know, from a critical perspective, the educational reality, to analyze the relations of power and structures of domination in the education centers and to act for transformation in order to construct and to develop a just and democratic education. This experience was carried out during four academic courses with first year students the Degree in Primary Education at the University of Almeria.
To undertake this experience, first we approached the origin, the development and the methodology of the Forum-Theatre. Later, we placed this experience of initial training in the framework of critical pedagogy, according to the purposes of the same, and more specifically in the Problemposing of Paulo Freire, approaching the possibilities offered to us by the Forum-Theatre for development. Next, it contextualizes this experience of innovation, specifying the aims of the same, the development and the topics and approached conflicts. Finally, in the paragraph of conclusions, we indicate that the dualities (theory-practice, research-teaching, educationlearning, individual learning-collective learning, etc.) must join a new model for the initial educational training that the Forum-Theatre, as methodological tool, facilitates.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Teresa García Gómez, Universidad de Almería

Profesora titular de universidad en el área de Didáctica y Organización Escolar. Directora del Departamento de Educación de la Universidad de Almería

References

Boal, A. (1975). Técnicas latinoamericanas de teatro popular. Buenos Aires, Argentina: Corregidor.

Boal, A. (1982). Teatro del oprimido. (2 vv.) México, México: Nueva Imagen.

Boal, A. (2001). Boal conta Boal. Barcelona: Institut del Teatre.

Boal, A. (2015). Juegos para actores y no actores (6a ed.). Barcelona: Alba.

Calvo, A.; Haya, I. y Ceballos, N. (2015). El Teatro Foro como estrategia pedagógica promotora de la justicia social. Una experiencia de formación inicial del profesorado en la Universidad de Cantabria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 29(1), 89-107.

Carbonell, J. (2001). La aventura de innovar. Madrid: Morata.

Connell, R. (1997). Escuelas y justicia social. Madrid: Morata.

Contreras, J. (1997). La autonomía del profesorado. Madrid: Morata.

De Vicente, C. (2013). La escena constituyente. Teoría y práctica del Teatro Político. Madrid: Centro de Documentación Crítica.

Freire, P. (1975a). ¿Extensión o comunicación? La concientización en el mundo rural (2a ed.). Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Freire, P. (1975b). Acción cultural para la libertad. Buenos Aires, Argentina: Tierra Nueva.

Freire, P. (1992). Pedagogía del oprimido (12a ed.). Madrid: Siglo XXI.

Freire, P. (1997). A la sombra de este árbol. Barcelona: El Roure.

Freire, P. (1998). La educación como práctica de la libertad (9a ed.). Madrid: Siglo XXI.

Freire, P. (2001). Pedagogía de la indignación. Madrid: Morata.

Freire, P. (2005). La educación en la ciudad (3a ed.). México, México: Siglo

XXI.

García Gómez, T. (2015). Introducción. En P. Freire, Pedagogía liberadora.

(pp. 9-82). Madrid: Los Libros de la Catarata.

García Gómez, T. (2018). Bases del derecho a la educación: La justicia social y la democracia. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 7(1), 159-175. https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.1.008

Giroux, H. y McLaren, P. (1990). La educación del profesorado como espacio contrapúblico: apuntes para una redefinición. En T. Popkewittz (Ed.), Formación de profesorado (pp. 244-271). Valencia: Universidad de Valencia.

Grundy, S. (1998). Producto o praxis del currículum. Madrid: Morata.

Gutiérrez, F. y Prieto, D. (2002). La mediación pedagógica. Xàtiva, Valencia: Diálogos.

Huerta-Charles, L. (2008). Pedagogía del testimonio: reflexiones sobe la pedagogía de la pedagogía crítica. En P. McLaren y J. Kincheloe (Eds.), Pedagogía crítica (pp. 340-355). Barcelona: Graó.

Kincheloe, J. (2008). La pedagogía crítica en el siglo XXI: evolucionar para sobrevivir. En P. McLaren y J.

Kincheloe (Eds.), Pedagogía crítica (pp. 26-69). Barcelona: Graó.

Liston, D. y Zeichner, K. (1997). Formación del profesorado y condiciones sociales de la escolarización. Madrid: Morata.

Pérez Gómez, Á. (1995). Autonomía profesional del docente y control democrático de la práctica educativa. En VV. AA., Volver a pensar la educación. Vol. II. Prácticas y discursos educativos (pp. 339-353). Madrid:

Morata.

Pérez Gómez, Á. (1992). La función y la formación del profesor/a en la enseñanza para la comprensión. Diferentes perspectivas. En J. Gimeno y Á. Pérez Gómez, Comprender y transformar la enseñanza (pp. 398-429). Madrid: Morata.

Popkewitz, T. (1990). Conocimiento e interés en los estudios curriculares. En T. Popkewittz (Ed.), Formación de profesorado (pp. 304-321). Valencia:

Universidad de Valencia.

Stenhouse, L. (1996). La investigación como base de la enseñanza. Madrid:

Morata.

Weiner, E. (2008). La pedagogía crítica y la crisis de la imaginación. En P. McLaren y J. Kincheloe (Eds.), Pedagogía crítica (pp. 89-116). Barcelona: Graó.

Zeichner, K. (1995). Los profesores como profesionales reflexivos y la democratización de la reforma escolar. En VV.AA., Volver a pensar la educación. Vol. II. Prácticas y discursos educativos (pp. 385-398). Madrid:

Morata.

Published

2019-10-25

How to Cite

García Gómez, T., & de Vicente Hernando, C. (2019). THE FORUM-THEATRE AS A DIDACTIC TOOL FOR THE EDUCATIONAL CHANGE. Educación XX1, 23(1). https://doi.org/10.5944/educxx1.23347

Issue

Section

Estudios

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.