WOMEN’S LEARNING ON INTERNET AND SOCIAL NETWORKS: VALIDATION AND GENERAL RESULTS OF A SCALE
DOI:
https://doi.org/10.5944/educxx1.21469Keywords:
Social networks sites, learning, women’s studies, internet, reliability, validation.Abstract
Reports and policies of digital inclusion on an international level highlightthe importance of increasing the role of women in the knowledge society
by promoting their skills in the use of the internet and social networks.
This paper presents three scales used to measure their learning and some
preliminary results obtained with them. We applied scales composed of
10 items each, which measure motives, strategies and learning resources
respectively to 1,340 Spanish women aged 18 to 65, selected through
stratified sampling by quotas considering age and employment status. The
results indicate an optimal construct validity and a high reliability index
of the three scales (motives, α = .890, strategies, α = .900, and resources, α = .872). The results show that women learn to use social networks and the internet for a wide variety of reasons, highlighting at a specific level the performance of administrative procedures, the development of hobbies or the management of their training. We also find that women deploy a variety of strategies using more frequently autonomous learning actions with support from friends and family, consulting websites and videotutorials, observing how other people do it and experimenting with technology itself.
In conclusion, the scales are valuable to know how women learn about the
internet and social networks. This study opens the way to rethinking the
training offer aimed at increasing the visibility and prominence of women in the knowledge society, considering the nature and diversity of learning.
Downloads
References
Agudo, S., Fombona, J., y Pascual, M.A. (2013). Ventajas de la incorporación de las TIC en el envejecimiento. RELATEC, 12(2), 131-142.
Alario, A.I., y Anguita, R. (2001). Las mujeres, las nuevas tecnologías y la educación, un camino lleno de obstáculos. En M. Area (Coord.), Educar en la Sociedad de la Información (pp. 215-247). Bilbao: Desclée de Brouwer.
Anderson, T. (2010). Theories for learning with emerging technologies. En G. Valesianos (Ed.), Emerging technologies in distance education (pp. 23-40). Edmonton, Canada: AU Press, Athabasca University.
Casado-Muñoz, R., Lezcano, F., y Rodríguez-Conde, M.J. (2015). Envejecimiento activo y acceso a las tecnologías: Un estudio empírico evolutivo. Comunicar, 45, 37-46. doi: 10.3916/C45-2015-04
Castañeda, L., y Adell, J. (Eds.) (2013). Entornos Personales de Aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Alcoy: Marfil.
Castaño, C. (2005). Las mujeres y las tecnologías de la información. Internet y la trama de nuestra vida. Madrid: Alianza.
Castaño, C. (2014). Women’s Access to ICTs in the information society. En A. Vega-Montiel (Ed.), Media and Gender: a Scholarly Agenda for the Global Alliance on Media and Gender (pp. 60-65). Francia: UNESCO.
Castaño, J., Duart J.M., y Sancho, T. (2012). Una segunda brecha digital entre el alumnado universitario. Cultura y Educación, 24(3), 363-377.
Cobo, C., y Moravec, J.W. (2011). Aprendizaje invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Barcelona: Laboratori de Mitjans Interactius/ Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.
Coll, C., y Engel, A. (2014). Introduction: Personal Learning Environments in the context of formal education. Cultura y Educación, 26(4), 617-630. doi: 10.1080/11356405.2014.985947
Comisión Europea (2013). Europa 2020: la estrategia europea de crecimiento. Recuperado de https://goo.gl/DvY8wb
Dabbagh, N., & Kitsantas, A. (2012). Personal Learning Environments, social media and self-regulated learning: A natural formula for connecting formal and informal learning. The Internet & Higher Education, 15(1), 3-8. doi: 10.1016/j.iheduc.2011.06.002
Díez-Gutiérrez, E., y Díaz-Nafría, J.M. (2018). Ecologías de aprendizaje ubicuo para la ciberciudadanía crítica. Comunicar, 54, 49-58.
doi: 10.3916/C54-2018-05
Escarbajal, A., Martínez, S.M., y Salmerón, J.A. (2015). La percepción de la calidad de vida en las mujeres mayores y su envejecimiento activo a través de actividades socioeducativas en los centros sociales. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 471-488. doi: 10.6018/rie.33.2.213211
Fernández-Campomanes, M., y Fueyo, A. (2014). Redes sociales y mujeres mayores: Estudio sobre la influencia de las redes sociales en la calidad de vida. Revista Mediterránea de Comunicación, 5(1), 157-177.
doi: 10.14198/MEDCOM2014.5.1.11
Fernández-Rodríguez, E., y Anguita, R. (2015). Aprendizajes invisibles en contextos de educación expandida. Retos y oportunidades en la sociedad hiperconectada. Profesorado, 19(2), 1-16.
Godfrey, M., & Johnson, O. (2009). Digital circles of support: Meeting the information needs of older people. Computers in Human Behavior, 25(3), 633-642. doi: 10.1016/j.chb.2008.08.016
Greenhow, C., & Lewin, C. (2016). Social media and education: reconceptualizing the boundaries of formal and informal learning. Learning, Media and Technology, 41(1), 6-30. doi: 10.1080/17439884.2015.1064954
Greenhow, C., & Robelia, B. (2009). Informal learning and identity formation in online social networks. Learning, Media and Technology, 34(2), 119-140. doi: 10.1080/17439880902923580
Gros, B. (2015). La caída de los muros del conocimiento en la sociedad digital y las pedagogías emergentes. Education in the Knowledge Society, 16(1), 58-68.
Hargittai, E., & Shafer, S. (2006). Differences in actual and perceived online skills: The role of gender. Social Science Quarterly, 87(2), 432-448. doi: 10.1111/j.1540-6237.2006.00389.x
Hargittai, E. (2010). Digital Natives? Variation in Internet Skills and Uses among Members of the ‘‘Net Generation’’. Sociological Inquiry, 80(1), 92-113. doi: 10.1111/j.1475-682X.2009.00317.x
Heo, G.M., & Lee, R. (2013). Blogs and social networks sites as activity systems: exploring adult informal learning process through activity theory framework. Educational Technology & Society, 16(4), 133-145.
Hew, K.F., & Cheung, W.S. (2012). Students’ use of asynchronous voice discussion in a blendedlearning environment: A study of two undergraduate classes. The Electronic Journal of e-Learning, 10(4), 360-367.
Huber, L., & Watson, C. (2014). Technology: Education and Training Needs of Older Adults. Educational Gerontology, 40(1), 16-25.
doi: 10.1080/03601277.2013.768064
Jiménez-Cortés, R. (2004). Las mujeres, las máquinas y la pedagogía de género. En A. Rebollo-Catalán e I. Mercado (Coords.), Mujer y desarrollo: voces para la igualdad (pp. 337-349). Madrid: McGraw-Hill.
Jiménez-Cortés, R. (2015). The influence of informal learning processes of social network sites on the subjective well-being of women in rural areas. Cultura y Educación, 27(2), 407-439.
doi: 10.1080/11356405.2015.1034534
Jiménez-Cortés, R., Rebollo-Catalán, A., García-Pérez, R., y Buzón-García, O. (2015). Motivos de uso de las redes sociales virtuales: Análisis de perfiles de mujeres rurales. RELIEVE, 21(1), 1-17.
doi: 10.7203/relieve.21.1.5153
Lau, W., & Yuen, A. (2014). Developing and validating of a perceived ICT literacy scale for junior secondary school students: Pedagogical and educational contributions. Computers & Education, 78, 1-9.
doi: 10.1016/j.compedu.2014.04.016
Lee, L., Chen, D., Li, J., & Lin, T. (2015). Understanding new media literacy: The development of a measuring instrument. Computers & Education, 85, 84-93. doi: 10.1016/j.compedu.2015.02.006
Lin, C., Tang, W., & Kuo, F. (2012). Mommy Wants to Learn the Computer: How Middle-Aged and Elderly Women in Taiwan Learn ICT Through Social Support. Adult Education Quarterly, 62(1), 73-90.
doi: 10.1177/0741713610392760
Livingstone, S., & Helsper, E. (2007). Gradations in digital inclusion: children, young people and the digital divide. New Media & Society, 9(4), 671-696. doi: 10.1177/1461444807080335
Manosevitch, I., & Tzuk, Y. (2017). Blogging, craft culture, and women empowerment. Cogent Social Sciences, 3, 1-19.
doi: 10.1080/23311886.2017.1408753
Meyers, E.M., Erikson, I., & Small, R.V. (2013). Digital literacy and informal learning environments: An introduction. Learning, Media and Technology, 38(4), 355-367. doi: 10.1080/17439884.2013.783597
MIET (2013). Plan de Inclusión Digital y Empleabilidad. Recuperado de https://goo.gl/cVXFD1
Nikitov, A., & Sainty, B. (2014). The role of social media in influencing career success. International Journal of Accounting & Information Management, 22(4), 273-294. doi: 10.1108/IJAIM-02-2014-0009
Prins, E., Toso, B.W., & Schafft, K.A. (2009). It Feels Like a Little Family to Me: Social Interaction and Support among Women in Adult Education and Family Literacy. Adult Education Quarterly, 59(4), 335-352.
doi: 1177/0741713609331705
Rebollo-Catalán, A., Mayor-Buzón, V., y García-Pérez, R. (2017). Competencias digitales de las mujeres en el uso de las redes sociales virtuales: diferencias según perfil laboral. Revista de Investigación Educativa, 35(2), 427-444. doi: 10.6018/rie.35.2.270881
Rebollo-Catalán, A., y Vico-Bosch, A. (2014). El apoyo social percibido como factor de inclusión digital de las mujeres de entorno rural en las redes sociales virtuales. Comunicar, 43, 173-180.
doi: 10.3916/C43-2014-17
Rebollo-Catalán, A., Vico-Bosch, A., y García-Pérez, R. (2015). El aprendizaje de las mujeres de las redes sociales y su incidencia en la competencia digital. Prisma Social, 15, 122-146.
Rosenthal, R. (2008). Older Computer-Literate Women: Their Motivations, Obstacles, and Paths to Success. Educational Gerontology, 34(7), 610-626. doi: 10.1080/03601270801949427
Rubio, M.J., y Escofet, A. (2013). Estudio sobre los usos de las TIC y las posibilidades de empoderamiento en las mujeres. Revista Iberoamericana de Educación, 62(3), 1-13.
Sánchez-Vadillo, N., Ortega, O., y Vall-Llovera, M. (2012). Romper la brecha digital de género. Factores implicados en la opción por una carrera tecnológica. Athenea Digital, 12(3), 115-128.
doi: 10.5565/rev/athenead/v12n3.1133
Sloep, P., & Berlanga, A. (2011). Learning Networks, Networked Learning. Comunicar, 37, 55-63. doi: 10.3916/C37-2011-02-05
Tyner, K., Gutiérrez-Martín, A., y Torrego-González, A. (2015). «Multialfabetización» sin muros en la era de la convergencia. La competencia digital y la cultura del hacer como un revulsivo para una educación continua. Profesorado, 19(2), 42-56.
Vega, L., Vico-Bosch, A., y Rebollo-Catalán, A. (2015). Motivaciones de uso de las redes sociales para el desarrollo del capital social de las mujeres de entorno rural. Icono 14, 13(2), 76-104. doi: 10.7195/ri14.v13i2.839
Vergés, N., Hache, A., y Cruells, E. (2011). Indagando en la relevancia de Internet en el acceso, uso y deseos de las TIC por parte de las mujeres en las TIC. Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 12(2), 105-121.
Wastiau, P., et al. (2013). The Use of ICT in Education: a survey of schools in Europe. European Journal of Education, 48(1), 11-27.
doi: 10.1111/ejed.12020
Wheeler, S. (2015). Learning with ‘e’s: educational theory and practice in the digital age. Wales: Crown House Publishing.
Yang, C.C., & Brown, B. (2013). Motives for using facebook, patterns of Facebook activities, and late adolescents. Social adjustment to college. Youth Adolescence, 42, 403-416. doi: 10.1007/s10964-012-9836-x
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Educación XX1

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Educación XX1 is published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY-NC 4.0)
