WILLINGNESS TO KNOW IN POST-TRUTH TIMES

Authors

  • Zaida Espinosa Zárate Universidad Internacional de La Rioja (UNIR)

DOI:

https://doi.org/10.5944/educxx1.19693

Keywords:

Truth, post-truth, moral education, willingness, affective education, character education.

Agencies:

Universidad Internacional de La Rioja (UNIR)

Abstract

The growing popularity of the term «post-truth» and the consolidation
of the line of thought that is based on it beyond its political context, poses
some educational challenges for our times. After having studied the general features of this kind of thought to which we refer when we talk about posttruth (a movement of relativisation that affects not only our knowledge of reality, but reality itself), we focus on the educational aspects involved in this phenomenon, looking into one that is entirely involved in the educational field: a certain neutrality or indifference, that can be characterised as insensitivity to truth, that the subject shows, and that can be interpreted as a lack of will, a decline, fragility or weakness of the desire for knowledge that currently affects Western countries.
After reaching this diagnosis, we notice the need for a deliberate fostering
of the desire for truth that goes beyond emotional reactions or pure
curiosity, through a critical education of the will. This should be done in
two complementary ways, which correspond to two kinds of will related to
different human dimensions: will as lack and will as wealth. We highlight the fact that both kinds of will can be learnt and, therefore, should be taught, and we offer, finally, some guidelines in order to do so.

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Author Biography

Zaida Espinosa Zárate, Universidad Internacional de La Rioja (UNIR)

Doctora en Filosofía por la Universidad Complutense de Madrid y Licenciada en Filosofía y Periodismo por la Universidad de Navarra, es profesora colaboradora en la Universidad Internacional de La Rioja (UNIR), miembro del Grupo de Investigación “El quehacer educativo como acción” y profesora de Bachillerato. Es autora del libro Percepción, pensamiento y lenguaje (2014), así como de artículos en revistas como Naturaleza y libertad (“Sobre arte y trascendencia: educar desde la cultura más allá de ella”, aceptado para publicación en 2017), Teoría de la educación (“La educación moral en contextos informales”, 2016), Pensamiento y Cultura (“La identidad del sujeto individual a través del modelo de la sustancia: un contraste entre F. Inciarte y R. Grossmann”, 2013), Acta Philosophica (“¿Esencia y nominalismo?”, 2016) o Anuario Filosófico (“¿Sustancias o hechos? La teoría fundamental de una teoría de las categorías”, 2014). Su investigación se centra en el campo de la Filosofía de la Educación.

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Published

2018-11-13

Issue

Section

Estudios