PERCEIVED EMOTIONS, STUDENTS AND TEACHERS, IN PHYSICAL EDUCATION IN THE 6TH GRADE OF PRIMARY

Authors

  • Pedro Gil Madrona Universidad de Castilla La Mancha
  • María Martínez López UNED

DOI:

https://doi.org/10.5944/educxx1.16460

Keywords:

Physical Education, Elementary Education, pleasant and unpleasant emotions, students and teachers.

Abstract

The present study shows the results and main findings on the most common self-perceived emotions among students and teachers in P. E. (Physical Education) lessons in Primary Education (6th grade). The purpose is to plan successful emotional programmes, both for students and teachers. The sample consisted of 376 students in 6th grade of Primary Education and 14 P. E. teachers. The questionnaire and the semantic differential were used as measurement tools. The results show that students and teachers experience pleasant emotions during the lessons. However, it is the students who mainly and more intensely experience them. Concerning teachers, there is a greater heterogeneity concerning the emotions felt. Thus, the emotions experienced by this group are less pleasant than those of the students. With regard to unpleasant emotions, students show a rather limited identification with this kind of emotions, whereas teachers experience unpleasant emotions with greater intensity.

Downloads

References

Abarca, M.; Marzo, L. y Sala, L. (2002). La educación emocional en la práctica educativa de primaria. Bordón, 54, 505-518.

Bailey, R. (2006). Physical Education and sports in schools: a review of benefits and outcomes. Journal of School Health, 76 (8), 397-401.

Bar-On, R. (2006) The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI).

Psicothema, 18 (supl), 13-25.

Bar-On, R., Handley, R., & Fund, S. (2005). The impact of emotional and

social intelligence on performance, en V. Druskat; F. Sala & G. Mount (eds.) Linking emotional intelligence and performance at work: Current research evidence. (pp. 3-19). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum

Bisquerra Alzina, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas

para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 7-43.

Chinn, S. & Rona, R. J. (2001). Prevalence and Trends in Overweight and

Obesity in Three Cross-Sectional Studies of British Children, 1974-94; British Medical Journal, 322, 24-56.

Ciarrochi, J.; Forgas, J. & Mayer, J. (2001). Emotional Intelligence in

Everyday Life: A Scientific Inquiry. Philadelphia: Psychology Press.

Damasio, A. (1994). El error de Descartes: la razón de las emociones. Madrid: Andrés Bello.

Eisner, E. W. (1997). Educational objectives-help or hindrance?, en D. J.

Flinders & S. J. Thornton (eds) The curriculum studies reader. (pp. 69-75).

London: Routledge.

Elias, M.; Hunter, L. y Kress, J. (2001). Emotional Intelligence and Education, en J. Ciarrochi; J. Forgas, & J. Mayer (eds) Emotional Intelligence in Everyday Life: A Scientific Inquiry. (pp. 133-149). New York: Psychology Press.

Epic, S. C.; Skof, B.; Boben, D. y Zabukoven, V. (2005) Pupils´attitudes

and motivation for physical educationsome psychological aspects of physical education: Pupils´s attiudes and motivation. Internacional Journal of Physcial Education, 42(2), 58-67.

Esteve, J. (2006). La tercera revolución educativa. La educación en la sociedad del conocimiento. Barcelona: Paidos Editorial.

Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2003). La inteligencia emocional: Métodos de evaluación en el aula. Revista Iberoamericana de Educación, 30, 1-12.

Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2004). La importancia de desarrollar la inteligencia emocional en el profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, 33(8). Recuperado de http://goo.gl/quedaU

Fernández-Berrocal, P. y Ramos, N. (2004). Desarrolla tu inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.

Fredrickson, B. L. (2001). The value of positive emotions. American Scientist, 91, 330-335.

Gallego, D. y Gallego, M. (2004). Educar la inteligencia emocional en el aula. Madrid: Editorial Promoción Popular Cristiana.

Gardner, H. (1987). Estructuras de la mente. La teoría de las múltiples inteligencias. México: Fondo de Cultura Económica.

Gardner, H. (2005). Multiple lenses on the mind. Bogotá: Conferencia Expo

Gestión. Recuperado de http://goo.gl/e5LELP

Gil-Madrona, P. y Contreras-Jordán, O. (2003) Interés y valoración del área de Educación Física por padres y alumnos en la enseñanza obligatoria. Revista de Educación, 332, 255-283.

Gil-Madrona, P. y Díaz, A. (2012). Dominio afectivo de los alumnos de 6.º

curso de primaria hacia la asignatura de educación física. Revista de Investigación en Educación, 10(2), 109-117.

Gil Madrona, P.; Cuevas Campos, R.; Contreras Jordán, O. R. y Díaz Suarez, A. (2012) Educación Física y hábitos de vida activa: percepciones de los adolescentes y relación con el abandono deportivo, Aula Abierta, 3 (40), 67-82.

Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence. Why it can matter more IQ.

Nueva York: Bantam Books. (Versión castellana: Inteligencia emocional, Barcelona: Kairós, 1996).

Gómez, A.; Gaviria, E. y Fernández, I. (2006). Psicología Social. Madrid: Sanz y Torres.

González, C. y Lleixa, A. (coord.) (2010). Didáctica de la Educación Física. 4. Vol. II. Barcelona: Grao.

Hastie, P. & Cutner-Smith, M. D. (2006) Influence of a bybrid sport educationteaching games for undertanding unit on one teacher and his students. Physical Education and Sport Pedagogy, 11(1), 1-27.

Jaqueira, A.R.; Lavega, P.; Lagardera, F.; Aráujo, P., y Rodrigues, M. (2014). Educando para la paz jugando: género y emociones en la práctica de juegos cooperativos competitivos. Educatio Siglo XXI, 32(2), 15-32.

Krathwohl, D.; Bloom, B. & Masia, B. (1956). Taxonomy of educational objectives. Handbooh II: Affective domain. New York: David Mckay.

LeDoux, J. E. (1995). Emotion: Clues from the brain. Annual Review of

Psychology, 46, 209-235.

McMabon, E. & MacPhail, A. (2007) Learning to teach sport education: The

experiences of a pre-service teacher. Europeam Physical Education Review, 13(2), 229-246.

Metzler, M. W. (2000). Instructional models for physical education. Boston:

Allyn and Bacon.

Morales Vallejo, P. (2006). Medición de actitudes en Psicología y Educación,

construcción de escalas y problemas metodológicos. Madrid: Universidad

Comillas.

Morales Vallejo, P.; Urosa Sanz, B. y Blanco Blanco, A. (2003). Construcción de escalas de actitudes tipo Likert. Una guía práctica. Madrid: La Muralla.

Pellicer, I. (2011). Educación Física Emocional. De la teoría a la práctica.

Barcelona: Inde.

Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó.

Perry, A. (2013) Presentación, en Gil Madrona, P. (coord) Desarrollo curricular de la Educación Física en la Educación Infantil. Madrid: Piramide.

Piaget, J. (2001). Inteligencia y afectividad. Argentina: Editorial Aique.

Salovey, P. & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition, and Personality, 9, 185-211.

Scrabis-Fietche, K. & Silverman, S. (2010). Perception of competence in

middle school physical education: instrument development and Validation.

Reserach Quarterly for Exercise and Sport, 81(1), 52-61.

Tugade M. M. y Fredrickson, B. (2004). Resilient Individuals Use Positive

Emotions to Bounce Back from Negative Emotional Experiences. Journal

of Personality and Social Psychology, 86(2), 320-333.

Valls, F. (2007). Inteligencia emocional y asesoramiento vocacional y profesional: usos y abusos. Revista de Investigación Psicoeducativa, 5(1), 69-81.

Van Acker, R.; Carrerio da Costa, F.; Bourdeaudhuij de, I. Cardon, G. &

Haerens, L. (2010). Sex equity and physical activity levels in coeducational

physical education: exploring the potential of modified game forms. Physical Education and Sport Pedagogy, 15(2), 159-173.

Vila, A. y Callejo, M. (2004). Matemáticas para aprender a pensar. El papel de las creencias en la resolución de problemas. Madrid: Narcea, S. A. de Ediciones.

Vivas Gracia, M.; Chacón Corzo, M. A. y Chacón García, E. (2010). Competencias socio-emocionales autopercibidas por los futuros docentes. Educere: Revista Venezolana de Educación, 48, 137-146.

Vygotski, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos superiores. Barcelona: Editorial Crítica, S. A.

Zach, S.; Zeev, A.; Dunsky, A; Goldbourt, U.; Shimony, T.; Goldsmith, R. & Netz, R. (2013). Perceived body size versus healthy body size and physical activity among adolescents – Results of a national survey. European Journal of Sport Science. Recuperado de http://sportscience.

org/.

How to Cite

Gil Madrona, P., & Martínez López, M. (2016). PERCEIVED EMOTIONS, STUDENTS AND TEACHERS, IN PHYSICAL EDUCATION IN THE 6TH GRADE OF PRIMARY. Educación XX1, 19(2). https://doi.org/10.5944/educxx1.16460

Issue

Section

Estudios

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.