Digital competence in in-service teacher training: a comparative analysis between the Valencian Community and Galicia
DOI:
https://doi.org/10.5944/reec.44.2024.37286Keywords:
in-service teacher training, digital competence, educational policy, educational technologyAbstract
The digital competence of teachers has been a concern of educational administrations in recent years, which have tried to adapt in-service training to include technological content. From this perspective, this article aims to examine the presence of technology in the training offered by two Autonomous Communities (Galicia and Valencia), as well as the characteristics of this training, with emphasis on issues such as format, modality, audience and the area of the Common Framework of Digital Competence on which each training action is focused. This analysis is carried out using a comparative methodology in order to identify synergies and differences between the policies developed by the two administrations. The results show that, at both the regulatory and material level, there is an explicit interest in the development of digital competence in teaching on the part of both regions. Likewise, there is a varied offer in terms of format and content on the part of both Communities, with notable differences in the modality in which the training actions are offered, the recipients or the area that is worked on in the majority of cases. Finally, this analysis has made it possible to see what content is addressed, facilitating the identification of issues that remain in the background and which may be the subject of future proposals.
Downloads
References
Bardin, L. (1996). Análisis de contenido. Akal.
Bray, M., y Kai, J. (2010). La comparación de sistemas. En M. Bray, B. Adamson y M. Mason (Coords.), Educación Comparada. Enfoques y métodos (pp. 159-184). Granica.
Butcher, N. (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024
Caballero, Á., Manso, J., Matarranz, M., y Valle, J.M. (2016). Investigación en Educación Comparada: Pistas para investigadores noveles. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 9, 39-56.
Colomo, E., y Gabarda, V. (2019). ¿Qué tipos de docentes tutorizan las prácticas de los futuros maestros de primaria? REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(3), 59-78. http://dx.doi.org/10.15366/reice2019.17.3.004
Crompton, H. (2017). ISTE Standards for Educators: A Guide for Teachers and Other Professionals. International Society for Technology in Education. https://www.iste.org/es/standards/iste-standards-for-teachers
Durán, M., Prendes, M.P., y Gutiérrez, I. (2019). Certificación de la competencia digital docente: propuesta para el profesorado universitario. RIED. Revista iberoamericana de educación a distancia, 22(1), 187-205. http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.1.22069
Esteve-Mon, F., Gisbert-Cervera, M., y Lázaro-Cantabrana, J.L. (2016). La competencia digital de los futuros docentes: ¿Cómo se ven los actuales estudiantes de educación? Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 55(2), 38-54. http://dx.doi.org/10.4151/07189729-Vol.55-Iss.2-Art.412
Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe. JRC-IPTS. https://doi.org/10.2788/52966
Gabarda, V, Ferrando, M.L., y Romero, M.M. (2023). El docente como prosumidor de contenidos digitales: revisión de la literatura. ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación Docencia Creativa, 12(3), 32-41. https://doi.org/10.30827/Digibug.79658
Gutiérrez-Castillo, J. J., Cabero-Almenara, J., y Estrada- Vidal, L. I. (2017). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital del estudiante universitario. Revista Espacios, 38(10), 1-27. http://hdl.handle.net/11441/54725
Jiménez-Hernández, D, González-Calatayud, V, Torres-Soto, A, Martínez Mayoral, A, & Morales, J (2020). Digital Competence of Future Secondary School Teachers: Differences According to Gender, Age, and Branch of Knowledge. Sustainability, 12(22), 9473. https://doi.org/10.3390/su12229473
INTEF (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. https://links.uv.es/xga0cLM
INTEF (2020). Plan de acción de Educación Digital 2021-2027. https://intef.es/Noticias/digital-education-action-plan-2021-2027/
INTEF (2022). Marco de referencia de la Competencia Digital del docente. https://intef.es/wp-content/uploads/2022/03/MRCDD_V06B_GTTA.pdf
Koehler M. J., & Mishra, P. (2008). Introducing TPCK. AACTE Committee on Innovation and Technology. The handbook of technological pedagogical content knowledge (TPCK) for educators). Lawrence Erlbaum Associates.
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, núm. 106, de 4 de mayo de 2006. https://www.boe.es/eli/es/lo/2006/05/03/2/con
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, núm. 340, de 30 de diciembre de 2020. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, núm. 295, de 10 de diciembre de 2013. https://www.boe.es/eli/es/lo/2013/12/09/8/con
López-Belmonte, J, Pozo-Sánchez, S, Ávila-Rodríguez, M, & Montero-Cáceres, C (2020). Pedagogical projection of teaching digital competition. The case of a cooperative education. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (14), 167–179. https://doi.org/10.46661/ijeri.3844
Manzón, M. (2010). La comparación de espacios. En M. Bray, B. Adamson y M. Mason (Coords.), Educación Comparada. Enfoques y métodos (pp. 117-158). Granica.
Martín-Párraga, L., Llorente-Cejudo, C., y Cabero-Almenara, J. (2022). Analysis of teachers’ digital competencies from assessment frameworks and instruments. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (18), 62–79. https://doi.org/10.46661/ijeri.7444
Napal, M, Peñalva-Vélez, A, & Mendióroz (2018). Development of Digital Competence in Secondary Education Teachers’ Training. Educ. Sci, 8(3) 104. https://doi.org/10.3390/educsci8030104
Recomendación del consejo de 22 de mayo de 2018 relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea, de 4 de junio de 2018. https://go.uv.es/o2kNghy
Redecker, C., y Punie, Y. (2017). Marco europeo para la competencia digital de los educadores (DigCompEdu). https://ir.uv.es/8DUSQKQ
Resolución de 28 de junio de 2022, de la Secretaría Autonómica de Educación y Formación Profesional, por la que se establece el Plan bienal de formación permanente del profesorado correspondiente a los cursos 2022-2023 y 2023-2024. Diario oficial de la Generalitat Valenciana, 9674, de 4 de julio de 2022. https://dogv.gva.es/datos/2022/07/04/pdf/2022_6172.pdf
Resolución del Consejo relativa a un marco estratégico para la cooperación europea en el ámbito de la educación y la formación con miras al Espacio Europeo de Educación y más allá (2021-2030). Diario Oficial de la Unión Europea, 66, de 26 de febrero de 2021. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=DOUE-Z-2021-70017
Resolución do 12 de setembro de 2022, da Dirección Xeral de Centros e Recursos Humanos, pola que se convoca a selección de plans de formación permanente do profesorado que se van implantar en centros educativos públicos dependentes desta consellería no curso 2022/23. Xunta de Galicia, de 12 de septiembre de 2022. https://links.uv.es/iDx490j
Yang, L. (2010). La comparación de políticas. En M. Bray, B. Adamson y M. Mason (Coords.), Educación Comparada. Enfoques y métodos (pp. 295-320). GranicaBardin, L. (1996). Análisis de contenido. Akal.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 VERONICA MAS GARCIA, José Peirats Chacón, Vicente Gabarda Méndez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Acknowledgement – Non Commercial (by-nc): Generation of derivated Works is allowed as long as a commercial use is not developed. The original work cannot be used with commercial aims.
This journal does not apply any fee to the authors by the filing or processing of articles.