The Role of the third sector: Volunteering and NGOs in hospital classrooms in Spain

Authors

  • PATRICIA ASENSIO-RAMÓN DEPARTAMENTO DE EDUCACIÓN DE LA GENERALITAT DE CATALUÑA. NIVEL: EDUCACIÓN SECUNDARIA OBLIGATORIA. INTERINA

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.42.2023.31502

Keywords:

Non-governmental organization, hospital classrooms, volunteering, hospital pedagogy, sick students

Abstract

Hospital Pedagogy, its classrooms, and the volunteer staff that carry out their actions in Spanish hospitals are advancing progressively, but not as fast as it should. The objective of this article has been to present, in a very synthetic way, the discipline that surrounds the educational-health environment where the sick student lives; hospital classrooms.

The methodology that has been used has been based on a qualitative study of the five Foundations under study. With this, it has been possible to carry out a comparative analysis between them, thus obtaining a series of convergences and divergences that have led us to draw comparative conclusions with conclusive arguments and proposals for improvement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

PATRICIA ASENSIO-RAMÓN, DEPARTAMENTO DE EDUCACIÓN DE LA GENERALITAT DE CATALUÑA. NIVEL: EDUCACIÓN SECUNDARIA OBLIGATORIA. INTERINA

Graduate in Pedagogy and Doctor in Education from the University of Valencia. At a professional level, she has worked in various sectors within the educational field: Education-Hospital, Higher Education, and currently, as an Educational Counsellor (psycho-pedagogue) in Compulsory Secondary Education in the Department of Education of Cataluña (Spain). She has participated in congresses, seminars, conferences and workshops, as well as published in these fields

References

ACNUR-Comité Español (1993-2017). ¿Cómo funciona una ONG? http:// eacnur.org/blog/una-ong/

AECC (2018). Asociación Española contra el Cáncer. www.aecc.es/es.

Benlloch, P. (2017). Aproximación socio-laboral a la Ley de 45/2015 de 14 de octubre de voluntariado. Revista Española de Derecho del Trabajo, 195, 1-20

Bermúdez, M. Tª. & Torío S. (2012). La percepción de las familias ante la animación hospitalaria: estudio realizado en el hospital materno infantil de Oviedo. Revista interuniversitaria de Pedagogía Social, 20, 233-242.

BOE (1996). Ley del Voluntariado de 17 de enero de 1996. No. 15. Norma derogada por la disposición derogatoria de la Ley 45/2015, de 14 de octubre. BOE-A-2015-11072.

BOE (1997). Orden Ministerial de 17 de noviembre de 1997. No.297, pp.36432-36432. BOE-A-1997-26750.

BOE (2015). Ley 45/2015, de 14 de octubre, de voluntariado. N0 247, pp 1-20.

BOE-A-2015-11072.

Calvo, I. (2017). La pedagogía hospitalaria: clave en la atención al niño enfermo y hospitalizado y su derecho a la educación. Aula 23, 33-47.

Cárdenas, R. & López (2005). Hacia la construcción de un modelo social de la Pedagogía Hospitalaria. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 12-13, 59-70.

El Blog de Imosa (28 de diciembre de 2018). Los límites y las posibilidades del voluntariado a un marco para explicar el alcance de la participación de voluntario en organizaciones públicas y sin fines de lucro. Imosa.blogs.uv.es

Federación Riojana de Voluntariado Social (n.d.). Funciones del voluntariado. http://www.voluntariadosocialrioja.org/servoluntario/funciones-del-voluntariado.

Flórez, L.E. (2015). Pedagogía hospitalaria y de la salud. Hacia la concreción de la inclusión educativa. Red Educativa Mundial-REDEM. Lima, Perú.

Fundación Theodora (n.d). La risa les hace fuertes. https://es. theodora.org/es.

Fundación Botín (2019). Memoria 2019. Juegaterapia.org. http://www.fundacionbotin.org.

Fundación Botín (2014). Memoria 2014. Juegaterapia.org. http://www.fundacionbotin.org.

Lê Thành Khôi (1981). L, education comparée. Armand Colin Éditeur.

Lizasoáin, O., Ochoa, B. y Sobrino, A. (1999). Los pacientes pediátricos y la pedagogía hospitalaria en Europa. Acta Pediátrica Española, 57 (7), 364-372.

Manzón, M. (2010). La comparación de espacios. En M. Bray, B. Adamson y M. Manson (Comp.), Educación comparada. Enfoques y métodos (págs 117-158). Granical.

Molina, M.C. (2017). La Pedagogía Hospitalaria contribuye a la humanización de la atención sanitaria. Revista de Educación. http://www.revistadeeducacion.cl/felipe-ramirez-director-y-docente-de-la-escuela-hospitalaria-de-puerto-montt-este-es-un-trabajo-desde-el-corazon.

Muñoz, V.V. (2013). Pedagogía hospitalaria y resiliencia. Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid. http://eprints.ucm.es/id/eprint/18133/.

Navajo, P. (2004). Iniciativa social y Estado de Bienestar. http://www.iniciativasocial.net.

Ochoa, B. (2002). Reflexiones en torno al voluntariado hospitalario en Navarra. Pedagogía social. Revista interuniversitaria, 9, 41-52.

Pérez Mariscal, A.J. (2009). Escuelas Hospitalarias. Revista Digital Innovación y Experiencias Educativas, 14, 89-99.

Plataforma del Voluntariado de España (PVE, 2020a). El voluntariado ante el espejo. Las entidades valoran la tarea solidaria. www.plataformavoluntariado.org

Plataforma del Voluntariado de España (PVE, 2020b). Enseñanzas y reflexiones. www.plataformavoluntariado.org

Plataforma del Voluntariado de España (PVE, 2020c). La acción voluntaria en 2020. Voluntariado en tiempos de pandemia. www.plataformavoluntariado.org

Ronald McDonald House Charities (RMHC, n.d). Fundación Infantil Ronald McDonald- España. Mantenemos a las familias cerca. http://fundacioninfantilronaldmcdonald.com.

Zubero, I. (1996). El papel del voluntariado en la sociedad actual. Documentación social, 104, 39-68.

Published

2022-12-30

How to Cite

ASENSIO-RAMÓN, P. (2022). The Role of the third sector: Volunteering and NGOs in hospital classrooms in Spain. Revista Española de Educación Comparada, (42), 378–398. https://doi.org/10.5944/reec.42.2023.31502