The Role of the third sector: Volunteering and NGOs in hospital classrooms in Spain
DOI:
https://doi.org/10.5944/reec.42.2023.31502Keywords:
Non-governmental organization, hospital classrooms, volunteering, hospital pedagogy, sick studentsAbstract
Hospital Pedagogy, its classrooms, and the volunteer staff that carry out their actions in Spanish hospitals are advancing progressively, but not as fast as it should. The objective of this article has been to present, in a very synthetic way, the discipline that surrounds the educational-health environment where the sick student lives; hospital classrooms.
The methodology that has been used has been based on a qualitative study of the five Foundations under study. With this, it has been possible to carry out a comparative analysis between them, thus obtaining a series of convergences and divergences that have led us to draw comparative conclusions with conclusive arguments and proposals for improvement.
Downloads
References
ACNUR-Comité Español (1993-2017). ¿Cómo funciona una ONG? http:// eacnur.org/blog/una-ong/
AECC (2018). Asociación Española contra el Cáncer. www.aecc.es/es.
Benlloch, P. (2017). Aproximación socio-laboral a la Ley de 45/2015 de 14 de octubre de voluntariado. Revista Española de Derecho del Trabajo, 195, 1-20
Bermúdez, M. Tª. & Torío S. (2012). La percepción de las familias ante la animación hospitalaria: estudio realizado en el hospital materno infantil de Oviedo. Revista interuniversitaria de Pedagogía Social, 20, 233-242.
BOE (1996). Ley del Voluntariado de 17 de enero de 1996. No. 15. Norma derogada por la disposición derogatoria de la Ley 45/2015, de 14 de octubre. BOE-A-2015-11072.
BOE (1997). Orden Ministerial de 17 de noviembre de 1997. No.297, pp.36432-36432. BOE-A-1997-26750.
BOE (2015). Ley 45/2015, de 14 de octubre, de voluntariado. N0 247, pp 1-20.
BOE-A-2015-11072.
Calvo, I. (2017). La pedagogía hospitalaria: clave en la atención al niño enfermo y hospitalizado y su derecho a la educación. Aula 23, 33-47.
Cárdenas, R. & López (2005). Hacia la construcción de un modelo social de la Pedagogía Hospitalaria. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 12-13, 59-70.
El Blog de Imosa (28 de diciembre de 2018). Los límites y las posibilidades del voluntariado a un marco para explicar el alcance de la participación de voluntario en organizaciones públicas y sin fines de lucro. Imosa.blogs.uv.es
Federación Riojana de Voluntariado Social (n.d.). Funciones del voluntariado. http://www.voluntariadosocialrioja.org/servoluntario/funciones-del-voluntariado.
Flórez, L.E. (2015). Pedagogía hospitalaria y de la salud. Hacia la concreción de la inclusión educativa. Red Educativa Mundial-REDEM. Lima, Perú.
Fundación Theodora (n.d). La risa les hace fuertes. https://es. theodora.org/es.
Fundación Botín (2019). Memoria 2019. Juegaterapia.org. http://www.fundacionbotin.org.
Fundación Botín (2014). Memoria 2014. Juegaterapia.org. http://www.fundacionbotin.org.
Lê Thành Khôi (1981). L, education comparée. Armand Colin Éditeur.
Lizasoáin, O., Ochoa, B. y Sobrino, A. (1999). Los pacientes pediátricos y la pedagogía hospitalaria en Europa. Acta Pediátrica Española, 57 (7), 364-372.
Manzón, M. (2010). La comparación de espacios. En M. Bray, B. Adamson y M. Manson (Comp.), Educación comparada. Enfoques y métodos (págs 117-158). Granical.
Molina, M.C. (2017). La Pedagogía Hospitalaria contribuye a la humanización de la atención sanitaria. Revista de Educación. http://www.revistadeeducacion.cl/felipe-ramirez-director-y-docente-de-la-escuela-hospitalaria-de-puerto-montt-este-es-un-trabajo-desde-el-corazon.
Muñoz, V.V. (2013). Pedagogía hospitalaria y resiliencia. Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid. http://eprints.ucm.es/id/eprint/18133/.
Navajo, P. (2004). Iniciativa social y Estado de Bienestar. http://www.iniciativasocial.net.
Ochoa, B. (2002). Reflexiones en torno al voluntariado hospitalario en Navarra. Pedagogía social. Revista interuniversitaria, 9, 41-52.
Pérez Mariscal, A.J. (2009). Escuelas Hospitalarias. Revista Digital Innovación y Experiencias Educativas, 14, 89-99.
Plataforma del Voluntariado de España (PVE, 2020a). El voluntariado ante el espejo. Las entidades valoran la tarea solidaria. www.plataformavoluntariado.org
Plataforma del Voluntariado de España (PVE, 2020b). Enseñanzas y reflexiones. www.plataformavoluntariado.org
Plataforma del Voluntariado de España (PVE, 2020c). La acción voluntaria en 2020. Voluntariado en tiempos de pandemia. www.plataformavoluntariado.org
Ronald McDonald House Charities (RMHC, n.d). Fundación Infantil Ronald McDonald- España. Mantenemos a las familias cerca. http://fundacioninfantilronaldmcdonald.com.
Zubero, I. (1996). El papel del voluntariado en la sociedad actual. Documentación social, 104, 39-68.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Española de Educación Comparada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Acknowledgement – Non Commercial (by-nc): Generation of derivated Works is allowed as long as a commercial use is not developed. The original work cannot be used with commercial aims.
This journal does not apply any fee to the authors by the filing or processing of articles.