Access to the Teaching Profession in France: A Story of National ‘Résistance’ Against Some Supranational Tendencies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.35.2020.25169

Keywords:

teaching profession, teacher recruitment, teacher education, international organizations, French education system

Agencies:

Proyecto de investigación “La iniciación en el desarrollo profesional docente en la educación obligatoria, de las políticas supranacionales a las trayectorias profesionales”. Convocatorias 2015 “Proyectos Excelencia”. REF, EDU2015-65743-P (MINECO/FEDER)

Abstract

INTRODUCTION. Our historical time has a certain obsession with the role of teachers: (i) because of its key role in a certain idea of the quality of education; (ii) for the supposedly necessary and unavoidable improvement of their initial education programmes; (iii) for the desired transformation of their processes of selection and induction. METHOD. We analyse the ideal teacher of the XXI century promoted by the Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) and the European Union (EU) from their documents, as well as the paths they propose to achieve it. It is done in two phases. First, collecting all reports on teachers since 2005 (n=32) and secondly analysing 3 of them for reasons of relevance and social impact. After this, the French teacher recruitment system for the primary and secondary levels is studied in depth. The exams teachers must passed are also described. RESULTS. From the EU is presented as a normative ideal teacher the one who gives protagonist to the student, to accompany him as a mentor in the learning process and who has got a didactic competence. The ideal teacher promoted by the OECD, as it is deduced from the analysis that we have developed, is the competency based teacher capable of collaborating with other teachers, who is autonomous in his decision-making and who is well prepared in cultural diversity. France, on the other hand, far from betting on soft skills for teacher improvement maintains that, in order to have the best teachers of the 21st century, we need to evaluate their scientific, didactic and pedagogical skills in a specific field of curricular instruction as a priority goal. DISCUSSION. Undoubtedly, this is an example of resistance to the global reformist agenda that we believe can bring new discussions on the improvement of the teaching profession in Europe.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tania Alonso-Sainz, Universidad Autónoma de Madrid

Personal Docente Investigador en Formación (Contrato predoctoral FPU del MECD 2016-2020) en el Departamento de Pedagogía de la Universidad Autónoma de Madrid. Máster en Philosophy of Education por la University College London (2015). Licenciada en Pedagogía por la Universidad Complutense de Madrid, con Premio Extraordinario de Licenciatura, beca de Excelencia de la Comunidad de Madrid y Premio Nacional del Ministerio de Educación. Visiting Researcher en el Institute of Education de la University College London (2017) y Visiting Scholar en el College of Education de la University of Illinois (2019). Su tesis doctoral estudia la identidad docente. Es miembro activo del Grupo de Investigación sobre Políticas Educativas Supranacionales (GIPES) de la UAM, y del Grupo de Investigación de Antropología y Filosofía de la Educación (GIAFE) de la UCM.

Bianca Thoilliez, Universidad Autónoma de Madrid

Profesora Ayudante Doctora en el Departamento de Pedagogía de la Educación de la Universidad Autónoma de Madrid (desde 2015) y Visiting Professor de la Faculty of Education en la Edge Hill University (desde 2019). Doctora cum laude en Educación con Mención Internacional por la Universidad Autónoma de Madrid (2013), D.E.A. en Pedagogía de la Diversidad Sociocultural (2010) y Licenciada en Pedagogía por la Universidad Complutense de Madrid (2008) con Premio Extraordinario de Licenciatura, Beca de Excelencia de la Comunidad de Madrid y Premio Nacional del Ministerio de Educación. Ha sido Becaria del Programa Nacional F.P.U. del Ministerio de Educación (2009-2013), Special Research Student en el Institute of Education University of London (2010) y Visiting Scholar en la Pennsylvania State University (2013). Ha sido Profesora Adjunta en el Departamento de Educación de la Universidad Europea de Madrid (2013-2015). Es Elected Board Member de la International Network of Philosophers of Education (desde 2018), y miembro activo del Grupo de Investigación sobre Políticas Educativas Supranacionales (GIPES) de la UAM, y del Grupo de Investigación de Antropología y Filosofía de la Educación (GIAFE) de la UCM. Su actividad investigadora abarca el estudio de la filosofía y la teoría de la educación, el análisis de políticas educativas y el desarrollo profesional docente.

References

Akiba, M. (2013). Teacher reforms around the world: Implementations and outcomes. Bingley: Emerald Groups.

Alonso-Sainz, T. (2017). Conceptualizando la identidad docente. En, H. Monarca y B. Thoilliez (Coords.) La profesionalización docente: debates y propuestas (pp. 93-107). Madrid: Síntesis.

Alonso-Sainz, T. (2019). ¿Qué estudiantes de Magisterio queremos en España? Expectativas de los centros universitarios españoles mostradas en los perfiles de ingreso y egreso. En, J. Manso (Coord.) La formación inicial del profesorado en España. Análisis de los planes de estudios tras una década desde su implementación (pp. 42-58). Madrid: CNIIE-MEFP.

Arrêté du 19 avril 2013 fixant les modalités d’organisation du concours externe, du concours externe spécial, du second concours interne, du second concours interne spécial et du troisième concours de recrutement de professeurs des écoles. NOR: MENH1310119A. JORF n°0099 du 27 avril 2013, texte n° 13.

Arrêté du 19 avril 2013 fixant les modalités d’organisation des concours du certificat d’aptitude au professorat du second degré. NOR: MENH1310120A. JORF n°0099 du 27 avril 2013, texte n° 14.

Arrêté du 13 mai 2015 modifiant certaines modalités d’organisation des concours de recrutement de personnels enseignants des premier et second degrés relevant du ministre chargé de l’éducation nationale. NOR: MENH1505154A. JORF n°0128 du 5 juin 2015, texte n° 21.

Arrêté du 30 mars 2017 modifiant l’arrêté du 19 avril 2013 fixant les modalités d’organisation des concours du certificat d’aptitude au professorat du second degré. NOR: MENH1707685A. JORF n°0103 du 2 mai 2017, texte n° 8.

Arrêté du 15 mars 2018 modifiant l’arrêté du 19 avril 2013 fixant les modalités d’organisation des concours du certificat d’aptitude au professorat du second degré. NOR: MENH1803504A. JORF n°0107 du 10 mai 2018, texte n° 24.

Arrêté du 6 juillet 2018 modifiant l’arrêté du 19 avril 2013 fixant les modalités d’organisation des concours du certificat d’aptitude au professorat du second degré. NOR: MENH1808429A. JORF n°0184 du 11 août 2018, texte n° 11.

Assékour, H. (2017). La pénurie de professeurs perdure. Le Monde, 7/7/2017. Recuperado el 26 de junio de 2019 de https://www.lemonde.fr/societe/article/2017/07/07/la-penurie-de-professeurs-perdure_5157048_3224.html

Bárcena, F. (2019). La intimidad del estudio como forma de vida. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 31(2), 41-67. doi: 10.14201/teri.20411

Biesta, G. (2017). The rediscovery of teaching. London: Routledge.

Centre de Ressources et d’Ingénierie Documentaires (CRIP) (2019). FOCUS. Ressources documentaire d’actualité. Découvrir le système éducatif français. Paris: CLEP. Recuperado el 26 de junio de 2019 de http://www.ciep.fr/sites/default/files/atoms/files/focus_decouvrir-systeme-educatif-francais.pdf

Commission Européenne (2018). Rapport de suivi de l’éducation et de la formation 2018 : France. Luxembourg : Office des publications de l’Union européenne. Recuperado el 25 de junio de 2019 de https://ec.europa.eu/education/sites/education/files/document-library-docs/et-monitor-report-2018-france_fr.pdf

Egido, I. (2017). El prácticum como elemento clave en la iniciación al desarrollo profesional docente: debates y líneas de futuro. En H. Monarca y B. Thoilliez (Coords.), La profesionalización docente: debates y propuestas (pp. 133-146). Madrid: Síntesis.

European Commission/EACEA/Eurydice (2013). Key Data on Teachers and School Leaders in Europe. 2013 Edition. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

European Commission/EACEA/Eurydice (2015). The Teaching Profession in Europe: Practices, Perceptions, and Policies. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

European Commission/EACEA/Eurydice (2018). Teaching Careers in Europe: Access, Progression and Support. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

Fernandez-Gonzalez, N. (2014). PISA como instrumento de legitimación de la reforma de la LOMCE. Bordón. Revista de Pedagogía, 67(1), 165-178. doi: 10.13042/Bordon.2015.67111

Fort, M., Baziz, M., Ehrsam. J., Leroy. M., Mioche, A., Szymankiewicz, C., Allal, P., Baratin, A., y Quenet, J. M. (2013). Les difficultés de recrutement d’enseignants dans certaines disciplines. Rapport - n° 2013-071. Paris : Ministère de l’Éducation National. Recuperado el 27 de junio de 2019 de https://cache.media.education.gouv.fr/file/2013/48/5/2013-071_Difficultes_Recrutement_273485.pdf

Furlong, J., Cochran-Smith, M., y Brennan, M. (2009). Policy and politics in teacher education: International perspectives. London: Routledge.

Jowi, J. O. (2009). Internationalization of higher education in Africa: Developments, emerging trends, issues and policy implications. Higher Education Policy, 22(3), 263-281. doi: 10.1057/hep.2009.8

La Documentation Française (LDF) (2019). Fonction publique territoriale. Le statut en bref. Paris : La Documentation française.

LOI n°2013-595 du 8 juillet 2013 d’orientation et de programmation pour la refondation de l’École de la République. NOR: MENX1241105L. JORF n°0157 du 9 juillet 2013 page 11379, texte n° 1.

Marchesi, Á. (2009). Metas educativas 2021: la educación que queremos para la generación de los bicentenarios. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 4(12), 87-156.

Manso, J. (Coord.) (2019). La formación inicial del profesorado en España. Análisis de los planes de estudios tras una década desde su implementación. Madrid: CNIIE-MEFP. Recuperado el 11 de septiembre de https://sede.educacion.gob.es/publiventa/la-formacion-inicial-del-profesorado-en-espana-analisis-de-los-planes-de-estudios-tras-una-decada-desde-su-implementacion/educacion-infantil-y-primaria-educacion-secundaria-formacion-profesores/23106

Manso, J., y Moya, J. (Coords.) (2019). Profesión y profesionalidad docente. Una acción educativa comprometida con el desarrollo humano. Madrid: Asociación Nacional de Editores de Libros y material de Enseñanza. Recuperado el 11 de septiembre de https://www.dialogorede.es/wp-content/uploads/2019/04/LIBRO_PROFESION_DOCENTE.pdf

Manso, J., y Thoilliez, B. (2015). La competencia emprendedora como tendencia educativa supranacional en la Unión Europea. Bordón. Revista de Pedagogía, 67(1), 85-99. doi: 10.13042/Bordon.2015.67106

Manso, J., y Valle, J. M. (2013). La formación inicial del profesorado de secundaria en la Unión Europea. Revista Española de Educación Comparada, 22, 165-184. doi: 10.5944/reec.22.2013.9328

Marina, J. A., Pellicer, C., y Manso, J. (2014). Libro blanco de la profesión docente y su entorno escolar. Recuperado el 20 de junio de 2019 de http://www.mecd.gob.es/mecd/dms/mecd/destacados/libro-blanco

Ministère de l’Éducation National (2016). Organisation de la formation professionnalisante pour devenir enseignant. Recuperado el 20 de junio de 2019 de http://www.devenirenseignant.gouv.fr/cid98894/la-annee-master-meef.html

Ministère de l’Éducation national et de la Jeunesse (2019a). L’Éducation National en Chiffres. Paris : Ministère de l’Éducation et de la Jeunesse. Recuperado el 10 de septiembre de https://cache.media.education.gouv.fr/file/2019/98/1/depp-ENC-2019_1162981.pdf

Ministère de l’Éducation national et de la Jeunesse (2019b). Concours externe du Capes et CAFEP – CAPES. Section mathématiques. Programme de la session 2019. Recuperado el 20 de junio de 2019 de http://media.devenirenseignant.gouv.fr/file/capes_externe/42/0/p2019_capes_ext_math_984420.pdf

Ministère de l’Éducation national et de la Jeunesse (2019c). Les candidats inscrits aux concours de recrutement du second degré de la session 2019. Recuperado el 20 de junio de 2019 de http://www.devenirenseignant.gouv.fr/cid98491/les-candidats-inscrits-aux-concours-de-recrutement-du-second-degre-de-la-session-2019.html

Monarca, H., y Manso, J. (2015). Desarrollo Profesional Docente en el Discurso de los Organismos Internacionales. Revista Española de Educación Comparada, 26, 171-189. doi: 10.5944/reec.26.2015.14775

Mons, N. (2015). Les nouvelles politiques éducatives: La France fait-elle les bons choix? Paris : P.U.F.

OCDE (2018). France – Note pays – Regards sur l’éducation 2018 : les indicateurs de l’OCDE. Paris : OCDE. Recuperado el 23 de junio de 2019 de https://read.oecd-ilibrary.org/education/regard-sur-l-education-2018/france_eag-2018-46-fr#page1

OECD (2016). Supporting Teacher Professionalism: Insights from TALIS 2013, TALIS, Paris: OECD Publishing. doi: 10.1787/9789264248601-en

Ozga, J., y Rinne, R. (2013). ‘The OECD and the Global Re-regulation of Teachers’ Work: Knowledge Based Regulation Tools and the Regulation of Teachers in Finland and England. En J. Levin, T. Seddon, y J. Ozga (Eds.) The World Yearbook of Education (pp. 97-115). London, Routledge

Pérez-Díaz, V., y Rodríguez, J. C. (2013). Educación y prestigio docente en España: la visión de la sociedad. Madrid: Fundación Sociedad y Educación. Recuperado el 10 de agosto de 2019 de http://www.sociedadyeducacion.org/site/wp-content/uploads/Informe.pdf

Prats, E. (2016). La formación inicial docente entre profesionalismo y vías alternativas: mirada internacional. Bordón. Revista de Pedagogía, 68(2), 19-33. doi: 10.13042/Bordon.2016.68202

Projet de loi pour une école de la confiance. NOR : MENX1828765L/Bleue-1. 5 décembre 2018. Recuperado el 20 de junio de 2019 de http://www.assemblee-nationale.fr/15/projets/pl1481-ei.asp

Rautalin, M., y Alasuutari, P. (2007). The curse of success: the impact of the OECD PISA study on the discourses of the teaching profession in Finland. European Educational Research Journal, 7(4), 349–364. doi: 10.2304/eerj.2007.6.4.348

Rechia, K., y Cubas, C. (2019). Una skholé para profesores: el estudio como dimensión constitutiva del oficio de profesor. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 31(2), 109-130. doi: 10.14201/teri.20862

Rimbault, C., Verpeaux, M., y Waserman, F. (2018). Les collectivités territoriales et la décentralisation. Paris: La Documentation Française.

Ruiz, G., y Molinari, A. (2015). Teacher Education Reformed: Internationalisation of new academic formats and the persistence of old issues in South America. En J. Olson, H. Biseth, y G. Ruiz (Eds.). Educational Internationalisation: Academic Voices and Public Policy (pp. 129-148). Rotterdam: Sense Publishers.

Standish, P. (2016). Teachers Exposed, Education in Denial. Revista de Educación, 373, 103-120. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2016-373-323

Standish, P., y Thoilliez, B. (2018). El pensamiento crítico en crisis. Una reconsideración pedagógica en tres movimientos. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 30(2), 7-22. doi: 10.14201/teoredu302722

Thoilliez, B. (2018). El papel de los organismos internacionales (y de sus expertos, asesores y consultores) en la des-democratización de las políticas educativas. En H. Monarca (Coord.) Calidad de la Educación en Iberoamérica: Discursos, políticas y prácticas (pp. 45-65). Madrid: Dykinson.

Thoilliez, B. (2019). The Craft, Practice, and Possibility of Teaching. Studies in Philosophy and Eduction, 38(5), 555-562. doi: 10.1007/s11217-019-09669-w

Vaillant, D., y Marcelo, C. (2015). El ABC y D de la formación docente. Madrid: Narcea.

Valle, J. M. (2012). La política educativa supranacional: un nuevo campo de conocimiento para abordar las políticas educativas en un mundo globalizado. Revista Española de Educación Comparada, 20, 109-144. doi: 10.5944/reec.20.2012.7595

Valle, J. M. (2013). Supranational Education: a new field of knowledge to address educational policies in a global world. Journal of Supranational Policies of Polices of Education, 1, 7-30.

Valle, J. M., y Manso, J. (2018). El acceso a la docencia basado en docentes internos residentes (DIR). Propuesta de un modelo a partir de tendencias internacionales. Madrid: Consejo General de los Ilustres Colegios de Doctores y Licenciados en Filosofía y Letras y en Ciencias.

Valle, J. M., y Álvarez-López, G. (Coords.) (2019). La iniciación profesional docente: marcos supranacionales y estudios comparados. Madrid: Dykinson.

Vlieghe, J., y Zamojski, P. (2019). Towards an Ontology of Teaching. Thing-centred Pedagogy, Affirmation and Love for the World. New York: Springer. doi: 10.1007/978-3-030-16003-6

Zamora, B., y Cabrera, L. (2015). La sociedad y el profesorado. Imágenes y opiniones sociales sobre el profesorado. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación (RASE), 8(1), 86-107.

Published

2019-12-20

How to Cite

Alonso-Sainz, T., & Thoilliez, B. (2019). Access to the Teaching Profession in France: A Story of National ‘Résistance’ Against Some Supranational Tendencies. Revista Española de Educación Comparada, (35), 173–196. https://doi.org/10.5944/reec.35.2020.25169