Key Political Challenges for School Systems in Brazil and Chile

Authors

  • Sebastián Donoso-Díaz Universidad de Talca
  • Ângelo Ricardo de Souza Universidad Federal de Paraná
  • Andréa Barbosa Gouveia Universidad Federal de Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.27.2016.16429

Keywords:

Organization of Educational Systems, Education Funding, Educational Policies, Brazil, Chile

Agencies:

Consejo Nacional de Desenvolvimiento Científico y Tecnológico de Brasil (CNPQ)

Abstract

The article analyzes the key challenges for education policies in Brazil and Chile, taking account the context of their educational systems organization and the strong social and economic inequality that both countries share. The analysis articulates, for both cases, two looks: the problems linked to financing methods, organization and management of education and possible answers to these problems. The article concludes showing how essential are education funding policies in these realities, and probably because of this, in both countries there is growing concern about this issue.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sebastián Donoso-Díaz, Universidad de Talca

Doctor en Educación, Profesor e investigador del Instituto de Investigación y Desarrollo Educacional de la Universidad de Talca (Chile), es especialista en política educativa, sus investigaciones y publicaciones se relacionan con la evolución de los sistemas educativos, la educación pública y la equidad.

Ângelo Ricardo de Souza, Universidad Federal de Paraná

Doctor en Educación, Profesor e investigador del Núcleo de Políticas Educativas de la Universidad Federal de Paraná (Brasil), es especialista en política educativa, siendo que sus investigaciones y publicaciones se relacionan con la organización, planificación y financiamiento de la educación.

Andréa Barbosa Gouveia, Universidad Federal de Paraná

Doctora en Educación, Profesora e investigadora del Núcleo de Políticas Educativas de la Universidad Federal de Paraná (Brasil), es especialista en política educativa, siendo que sus investigaciones y publicaciones se relacionan con lo financiamiento de la educación, la remuneración de los maestros y los sindicatos de docentes.

Published

2016-06-20

How to Cite

Donoso-Díaz, S., Ricardo de Souza, Ângelo, & Barbosa Gouveia, A. (2016). Key Political Challenges for School Systems in Brazil and Chile. Revista Española de Educación Comparada, (27), 73–96. https://doi.org/10.5944/reec.27.2016.16429

Issue

Section

MONOGRAPHIC SECTION: Education in today's Latin America