Días de emoción intensa. Sobre el entusiasmo y sus propietarios
DOI:
https://doi.org/10.5944/hme.2.2015.14368Parole chiave:
Segunda República española, Guerra Civil española, Misiones Pedagógicas, Persecución religiosa, Transición política españolaAbstract
El artículo analiza la pugna entre diferentes usos de la retórica emocional aplicados a la difusión y mantenimiento de modelos ideológicos contrapuestos en dos momentos de la historia de España: la Segunda República y la Guerra Civil, por un lado, y los comienzos del segundo milenio, por otro. La emoción propiciada por los fenómenos artísticos —lo que podríamos llamar «fervor laico»— y la derivada de los fenómenos religiosos surgen de las mismas fuentes, pero sirven a diferentes causas y, por lo tanto, son el motor de transformaciones sociales y culturales que, con diferente fortuna, han convivido a lo largo de casi un siglo.
Downloads
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Authors who publish in Historia y Memoria de la Educación agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).