Political Socialization, Emotions, and Citizenship: Democratic Political Culture in the Films during the Spanish Transition

Authors

  • Virginia Guichot-Reina Universidad de Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.5.2017.16704

Keywords:

Cinema and Political Socialization, Transición democrática in Spain and Education, Citizenship Education in Spain

Abstract

After Franco´s death in 1975, Spain began a new stage in its history whose first step was called Transición democrática. Our democratic regime had to impose its own rules, extremely different from the ones previously established by Franco Regime. According to Nussbaum, all political principles need an emotional support to survive, become real and achieve stability over time. Emotions need to be transmitted by agents of socialization such as family, school or the mass media. Experts in mass media point out the different mental and emotional processes that take place when people sit in front of a screen and stare at it, and the way that these processes interact with each other. A considerable amount of information is received, and despite being frequently unconscious for us, it
enters our brain, causing a deep impact in our personality. The main aim in our research is to examine to what extent Spanish cinema of this period helped the democratic system garner support and, subsequently, what kind of a sense of citizenship these films portrayed. The sample used consists of twenty-two films whose only common element is the period in which they were made, the Transición democrática

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Virginia Guichot-Reina, Universidad de Sevilla

Profesora Titular de la Universidad de Sevilla. Dpto. de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social.

References

Alzaga, Óscar. La Constitución Española de 1978. Comentario sistemático. Madrid: Ediciones Foro, 1978.

Ambrós, Alba, and Ramón Breu. Cine y educación. El cine en el aula de primaria y secundaria. Barcelona: Graò, 2007.

Ardánaz, Natalia. «La Transición política española en el cine (1973-1982)». Comunicación y Sociedad 2 (1998): 153-175.

Artola, Miguel, dir. Las Constituciones Españolas. Madrid: Lustel, 2008.

Damásio, Antonio. En busca de Spinoza. Neurobiología de la emoción y los sentimientos. Barcelona: Crítica, 2005.

Eurydice. «Citizenship Education at school in Europe». Bruselas, Comisión Europea, 2005. www.eurydice.org/Documents/citizenship/en/FrameSet.htm

Flores Auñón, Juan Carlos. El cine, otro medio didáctico. Madrid: Escuela Española, 1982.

Huerta Floriano, Miguel Ángel, and Ernesto Pérez Morán. El «cine de barrio» tardofranquista. Reflejo de una sociedad. Madrid: Biblioteca Nueva, 2012.

Instituto de Estudios Pedagógicos Somosaguas. Educación para la ciudadanía. Un estudio basado en las competencias transversales. Madrid: Narcea, 2002.

Martín Jiménez, Virginia. Televisión Española y Transición Democrática. Valladolid: Ediciones Universidad de Valladolid, 2013.

Morán, Gregorio. El precio de la Transición. Madrid: Akal, 2015.

Morodo, Raúl. La Transición política. Madrid: Tecnos, 1999.

Nussbaum, Martha C. Emociones políticas. ¿Por qué el amor es importante para la justicia?. Barcelona: Paidós, 2014.

Peces-Barba, Gregorio. La elaboración de la Constitución de 1978. (Madrid: Centro de Estudios Constitucionales, 1988.

Potter, John. «The Challenge of Education for Active Citizenship». Education & Training 44 (2/3) (2002): 57-66.

Prego, Victoria. Así se hizo la Transición. Barcelona: Plaza & Janés, 1995.

Puelles, Manuel de. Educación e ideología en la España Contemporánea. Barcelona: Labor, 1986.

Reia-Baptista, Vítor. «Apropiaciones mediáticas con ejemplos de cine europeo». Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación 39 (2012).

Sánchez Cuenca, Ignacio. «Consenso y conflicto en la transición española a la democracia». In Democracia y socialdemocracia. Homenaje a José María Maravall, edited by Adam Przeworski and Ignacio Sánchez-Cuenca. Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, 2012.

Sánchez-Cuenca, Ignacio, and Paloma Aguilar Fernández. «Violencia política y movilización social en la Transición española». In Violencia y transiciones políticas a finales del siglo XX, edited by Sophie Baby, Olivier Compagnon and Eduardo González-Calleja, 103 y 111. Madrid: Casa de Velázquez, 2009.

Santos Juliá, Javier, Javier Pradera and Joaquín Prieto, coords. Memoria de la Transición. Madrid: Taurus, 1996.

Share, Donald, and Scott Mainwaring. «Transiciones vía transacción: la democratización en Brasil y en España». Revista de Estudios Políticos 49 (1986): 87-135.

Valero, Tomás. Historia de España contemporánea vista por el cine. Barcelona: Publicaciones de la Universidad de Barcelona, 2010.

Vaz de Soto, José María. El infierno y la brisa. Barcelona: Argos Bergara.1982. 1ª Edición 1971.

Published

2016-10-02

How to Cite

Guichot-Reina, V. (2016). Political Socialization, Emotions, and Citizenship: Democratic Political Culture in the Films during the Spanish Transition. Historia y Memoria de la Educación, (5), 283–322. https://doi.org/10.5944/hme.5.2017.16704