Between professional success, inner exile and oblivion. The Castile and Leon women’s inspectorate in the sanctioning processes of the Spanish civil war

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.17.2023.33114

Keywords:

Primary Education Inspectorate, Female inspection, Woman, Purge, Castile and Leon, Spanish Civil War

Abstract

A knowledge of the Inspectorate of Primary Education in the first third of the twentieth century is necessary if we are to know about education during this period. It is crucial that we approach this study from a gender perspective in order to make visible the biases faced by this professional body and to understand the possibilities of action of those who formed part of it. These are the premises on which this study is based. Contextualized in the current Autonomous Community of Castile and León, our aim is to analyse the punishments suffered by female primary school inspectors in this region during the period of the Civil War and the immediate repercussions that these punishments had on the careers of the protagonists. To this end, we examine professional and purification files, whose difficulties point to a prolific line of research, one subject to multiple conditioning factors as well as different interpretations. The results show how female professional inspectors suffered different punitive processes from their male counterparts, with removal from office and internal exile being two of the most common sanctions. The historical period in which they were trained, the provinces in which they worked, their political involvement and the relationships they established with significant male officials were determining factors in whether they kept their jobs after the war or were further ostracised.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almunia Fernández, Celso Jesús. «El regionalismo castellano-leonés: orígenes y primeras reivindicaciones políticas-económicas (1859-1923)». En El pasado histórico de Castilla y León, 343-377. Valladolid: Junta de Castilla y León, 1983.

Álvarez Oblanca, Wenceslao. La represión de postguerra en León. Depuración de la enseñanza (1936-1943). León: Batalla de Clavijo, 1986.

Ascunce Arrieta, José Ángel. «El exilio entre la experiencia subjetiva y el hecho cultural: tema para un debate», en El exilio: debate para la historia y la cultura, ed. José Ángel Ascunce. Donostia-San Sebastián: Saturraran, 2008, 19-45.

Batanaz Palomares, Luis. La inspección de Primera Enseñanza durante la Guerra Civil y el primer franquismo (1936-1943). Represalia y desgarramiento. Córdoba: Universidad de Córdoba, 2011.

Batanaz Palomares, Luis, José Luis Álvarez Castillo, Juan Alfredo Jiménez Eguizábal y Hugo González González. «La inspección de primera enseñanza durante la Guerra Civil: Impacto de los procesos de depuración sobre el escalafón de 1935». Revista de Ciencias de la Educación 229 (2012): 21-38.

Berzal de la Rosa, Enrique y Javier Rodríguez González. Muerte y represión en el magisterio de Castilla y León. León: Fundación Veintisiete de Marzo, 2010.

Dueñas Díez, Carlos. «Educadores del pueblo. La educación en Segovia 1900-1936». En Segovia en el siglo XX, coordinado por Juan Luis García Hourcade y Juan Manuel Santamaría López, 43-66. Segovia: Real Academia de Historia y Arte de San Quirce, 2014.

Fernández Soria, José Manuel. «Conseqüències de la Guerra Civil: la depuració i l’exili interior del magisteri», Educació i Història 12 (2008): 13-40.

Flecha García, Consuelo. «La Inspección de Primera Enseñanza en la España del primer tercio del siglo XX: modelos, contextos y protagonistas». Historia Caribe 13, no. 33 (2018): 179-217.

García Madrid, Antonio y Andrea Catarino García. «La depuración de la Escuela Normal del Magisterio y de la Inspección de Primera Enseñanza de Salamanca (diciembre de 1936-febrero de 1937)». Papeles Salmantinos de Educación 25 (2021): 63-98.

Gómez San Miguel, Eva. «Inspectoras de primera enseñanza en el segundo tercio del siglo XX». PhD diss., Universidad Complutense de Madrid, 2017.

Hernández Sánchez, Galo. «Estado de la cuestión de Castilla y León durante el bienio azañista 1931-1933». Investigaciones Históricas 15 (1995): 329-352.

Llopis Ferrándiz, Rodolfo. La revolución en la escuela. Aguilar: Madrid, 1933.

López del Castillo, María Teresa. Historia de la inspección de primera enseñanza en España. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 2013.

Mainer Baqué, Juan. La forja de un campo profesional: pedagogía y didáctica de las Ciencias Sociales en España (1900-1970). Madrid: CSIC, 2009.

Marín Eced, Teresa. Innovadores de la educación en España. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha, 1991.

Mikelarena Peña, Fernando. «Tormenta sobre la inspección. La represión franquista contra los inspectores de primera enseñanza de Navarra». Historia y Memoria de la Educación 4 (2016): 337-369.

Porto Ucha, Anxo Serafín. «De rexeitados a esquecidos, o exilio interior dos mestres e mestras galegos depurados polo réxime franquista». Sarmiento 9 (2005): 15-36.

Poy Castro, Raquel. «Educadoras y educadores en León al filo de la Guerra Civil. Auge, depuración y parálisis». Aula 18 (2012): 181-205.

Pozo Andrés, María del Mar del. «Los maestros republicanos en el exilio interior: reconstruir vidas rotas en los años cuarenta». En La restauración social católica en el primer franquismo, 1939-1953, coordinado por Feliciano Montero García y Joseba Louzao Villar, 317-339. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá, 2015.

Sáinz Magaña, María Elena. «María Cruz Gil y Febrel». En Educación, ciencia y cultura en España. Auge y copalso (1907-1940), coordinado por Isidro Sánchez Sánchez, 223-226. Cuenca: Almud, 2012.

Sanz Simón, Carlos y Miriam Sonlleva Velasco. «Los pensionados de la JAE en Castilla y León durante la dictadura de Primo de Rivera (1923-1930). La élite pedagógica en busca del conocimiento». Investigaciones Históricas 40 (2020): 553-588.

Sonlleva Velasco, Miriam y Carlos Sanz Simón. «Mujeres pensionadas por la Junta para la Ampliación de Estudios en Pedagogía (1907-1940). El caso de Castilla y León». Tempo e Argumento 13, no. 42 (2021): e0206.

Sotomayor Sáez, María Victoria. «Esperanza Rubio González». En Segovia (1900-1936). Diccionario biográfico, editado por Juan Manuel Moreno Yuste, 477-478. Segovia: Real Academia de Historia y Arte de San Quirce, 2019.

Vázquez Ramil, Raquel. Mujeres y educación en la España contemporánea. La Institución Libre de Enseñanza y la Residencia de Señoritas de Madrid. Madrid: Akal, 2012.

Ventajas Dote, Fernando. «La depuración franquista de la Inspección de Primera Enseñanza en Málaga: el caso del fuengiroleño Jacinto Ruiz Santiago (1898-1988)». Isla de Arriarán: Revista Cultural y Científica 42-43 (2015-2016): 603-653.

Villa García, Roberto. La república en las urnas. El despertar de la democracia en España. Madrid: Marcial Pons Historia, 2011.

Published

2022-12-18

How to Cite

Sanz Simón, C., & Sonlleva Velasco, M. (2022). Between professional success, inner exile and oblivion. The Castile and Leon women’s inspectorate in the sanctioning processes of the Spanish civil war. Historia y Memoria de la Educación, (17), 99–133. https://doi.org/10.5944/hme.17.2023.33114