The «female school teacher's profile» promoted by educational literature in elizabethan Spain

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.22.2025.37501

Keywords:

professionalization of the female teacher, female education, Spain, XIX century

Abstract

The present work investigates the conception of the female teaching profession at the time of its emergence in Spain, which occurred in the central section of the 19th century, during the reign of Isabel II. For this purpose, we use the analysis of the discourse expressed in the manuals intended for their formation, taking into consideration three main dimensions: considerations of a social nature about the female school teacher, nature of her training and conception within the labor framework. The maternal attributions with which the female magisterial figure was clothed, used to justify the presence of women in a field that until now had been exclusively male, are also attributed to guide the conditions with which their incorporation into it was allowed. The figure of the teacher will be defined in attention to her supposed condition as a woman, dominant essentialist and naturalized, following the canons of the feminine ideal formulated by the bourgeoisie. Thus, impelled to train good future mothers and wives through not only words, but fundamentally example, literature imprisoned the profile of the teacher within the mold of the feminine archetype of self-denial, modesty and submission that they were called to reflect and impart, configuring for them a devalued professional model, both at the training and remunerative level.

Downloads

References

Ballarín, Pilar. «Dulce, buena, cariñosa… En torno al modelo de maestra/madre del s.XIX». En El modelo femenino: ¿una alternativa al modelo patriarcal?, editado por Inés Calero Secall y María Dolores Fernández de la Torre Madueño, 69-88. Málaga: Atenea, 1996.

Ballarín, Pilar. «Maestras, innovación y cambios». Arenal 6, no. 1 (1998): 81-110. https://doi.org/10.30827/arenal.v6i1.16936

Ballarín, Pilar. «La escuela de niñas en el siglo XIX. La legitimación de la sociedad de esferas separadas». Historia de la educación 26 (2007): 143-168.

Ballarín, Pilar. La educación de las mujeres en la España contemporánea (siglos XIX-XX). Madrid: Síntesis, 2008.

Ballarín, Pilar. «Nuestras predecesoras en el magisterio: una mirada al pasado para construir futuro». En I Jornadas sobre igualdad y género, coordinado por Vicente Marín Parra y Remedios Fortes Ruiz, 11-32. Ceuta: Universidad de Granada, 2011.

Borderías, Cristina. «El trabajo de las mujeres: discursos y prácticas». En Historia de las mujeres en España y América Latina III, dirigido por Isabel Morant, 353-379. Madrid: Cátedra, 2006.

Burguera, Mónica. «El ámbito de los discursos: reformismo social y surgimiento de la “mujer trabajadora”». En Historia de las mujeres en España y América Latina III, dirigido por Isabel Morant, 293-311. Madrid: Cátedra, 2006.

Cortada, Esther. «Hostilidad, negociación y conciencia profesional: el día a día de las maestras del siglo XIX». Ayer 45, no. 1 (2002): 223-250.

Escolano, Agustín. «El manual escolar y la cultura profesional de los docentes». Tendencias pedagógicas 14 (2009): 169-180.

Espín Templado, María Pilar. «“Coqueta, Politicómana, y Marisabidilla”: tres tipos de mujer sin fronteras». En La península romántica: el Romanticismo europeo y las letras españolas del XIX, coordinado por José María Ferri Coll y Enrique Rubio Cremades, 175-192. Palma de Malloraca: Genueve, 2014.

Flecha, Consuelo. «Currículum para maestras y construcción de un modelo de feminidad». En El currículum: historia de una mediación sociocultural, 47-55. Granada: Osuna, 1996.

Flecha, Consuelo. «La mujer en el Magisterio». Revista TAVIRA 26 (2010): 273-295.

Freire, Paulo. Cartas a quien pretende enseñar. Madrid: Siglo XXI, 2010.

Gabriel, Narciso. «La mujer como educadora». En Mujeres y educación en España. 1868-1975, 437-448. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela, 1990.

Gabriel, Narciso. «Guías e libros do mestre en España (1850-1939)». Sarmiento 1 (1997): 111-126.

Gómez-Ferrer Morant, Guadalupe. Historia de las mujeres en España: siglos XIX y XX. Madrid: Arco, 2011.

González Pérez, Teresa. «Aprender a enseñar en el siglo XIX. La formación inicial de las maestras españolas». REIFOP 13, no. 4 (2010): 133-143.

Jiménez Morales, María Isabel. «Los españoles pintados por sí mismos (1843-1844): Una mirada masculina al universo femenino». Aldaba 28 (1996): 285-300. https://doi.org/10.5944/aldaba.28.1996.20395

Martínez Vilches, David. «Sine labe concepta. La proyección de un modelo de feminidad católica a través de la Inmaculada Concepción en la España del siglo XIX». Arenal 27, no. 2 (2020): 495-518. https://doi.org/10.30827/arenal.v27i2.6769

Méndez Vázquez, Josefina y Francisco Chacón Jiménez (eds.). Historiar la educación de las mujeres en tiempos de cambio (siglos XVII-XX). Granada: Editorial Comares, 2020.

Nash, Mary. Mujeres en el mundo. Historia, retos y movimientos. Madrid: Alianza, 2012.

Puelles Benítez, Manuel. «Los manuales escolares: un nuevo campo de conocimiento». Historia de la Educación 19 (2000): 5-11.

Rabaté, Colette. ¿Eva o María? Ser mujer en la época isabelina (1833-1868). Salamanca: Universidad de Salamanca, 2007.

Rabazas, Teresa. «La política educativa y su repercusión en la pedagogía normalista de la segunda mitad del siglo XIX». En El libro escolar, reflejo de intenciones políticas e influencias pedagógicas, editado por Alejandro Tiana, 283-303. Madrid: UNED, 2012.

Ríos Lloret, Rosa Elena. «Sueños de moralidad». En Historia de las mujeres en España y América Latina III, dirigido por Isabel Morant, 181-206. Madrid: Cátedra, 2006.

Ramos Zamora, Sara. «Una mirada a la educación de las mujeres en el convulso siglo XIX». En Historiar la educación de las mujeres en tiempos de cambio (siglos XVII-XX), editado por Josefina Méndez Vázquez y Francisco Chacón Jiménez, 133-151. Granada: Editorial Comares, 2020.

Romeo Mateo, María Cruz. «Destinos de mujer: esfera pública y políticos liberales». En Historia de las mujeres en España y América Latina III, dirigido por Isabel Morant, 61-83. Madrid: Cátedra, 2006.

San Román, Sonsoles. Las primeras maestras. Los orígenes del proceso de feminización docente en España. Barcelona: Ariel, 1998.

Viñao, Antonio. «El sistema educativo español: evolución histórica». En Procesos y contextos educativos: enseñar en las instituciones de educación secundaria, coordinado por Francisco Imbernón, 13-33. Barcelona: Grao, 2010.

Published

2025-05-27

How to Cite

Rodríguez Álvarez, M., Monarca, H., Mottareale, D., & Puertas Yáñez, A. (2025). The «female school teacher’s profile» promoted by educational literature in elizabethan Spain. Historia y Memoria de la Educación, (22), 353–386. https://doi.org/10.5944/hme.22.2025.37501

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.