Pedagogical Projection of María Luisa Navarro and Isabel Luzuriaga in the republican exile
DOI:
https://doi.org/10.5944/hme.9.2019.22156Keywords:
Exile, Testimony, Pedagogy, Psychology, GenderAgencies:
Reposición de trazas e itinerarios didácticos en la formación universitaria (UBA) para la enseñanza de la psicología. Interpelaciones al desdibujamiento de la Carrera de Profesorado (1957–1976). Programación 2014–2017, y La traza didáctica. Recuperación dAbstract
The purpose of this article is to show the biography and the career path of two republican women who shared an unforgettable experience in the context of the Spanish exile (1936). Together with their filial ties ― they were mother and daughter ― Mª Luisa Navarro and Isabel Luzuriaga shared a common concern for childhood, education and learning difficulties. . Mª Luisa was part of the group of women whose work contributed to significant improvements in Spanish society and to the modernization of the education system. She collaborated with the Misiones Pedagógicas, the education for blind and visually-impaired people, and in support of women´s rights, which she managed to work for in her time spent in exile. . Isabel went to Argentina as a child after having lived for several years in the United Kingdom, the country she would return to during her professional career. She focused on child psychoanalysis and she was the first teacher of this subject in Psychological Studies at the University of Buenos Aires. She had a second exile in 1976 in Spain, her native country, where she lived until her death . The objective of this article is to reveal the academic contributions that both figures made from Pedagogy and Psychology, taking into account contextual, political and exile-related variables. Despite both women’s contributions to education and teaching, from a Pedagogical and Psychological point of view and with contextual variables, they never achieved broad recognition either as professionals or as women’s activists. This study shines a spotlight on these two women by examining their work and by resorting to several personal oral testimonies. These include that of Isabel Luzuriaga, and of many people who lived and worked closely with them.
Downloads
References
Aberasturi, Arminda. El niño y sus juegos. Buenos Aires: Paidós Educador, 2005.
Adler, Alfred. La educación de los niños. Buenos Aires: Losada, 1960.
Aguilera, Juan. «Las fundadoras del Lyceum Club Femenino Español». Brocar. Cuadernos de investigación histórica 35 (2010): 65-90.
Altamirano, Carlos. Términos críticos de sociología de la cultura. Buenos Aires: Editorial Paidós, 2002.
Bejarano, María Teresa. «María Luisa Navarro (1885-1948): de la II República española al exilio en Buenos Aires. Entre la educación, la psicología y la justicia social». Anuario de Historia de la Educación 15, no. 2 (2016): 261-281.
Bruner, Jerome. La fábrica de historias. Derecho, literatura, vida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2003.
Candau, Joel. Memoria e identidad. Buenos Aires: Ediciones Del Sol, 2001.
Carli, Sandra. «Infancia, psicoanálisis y crisis de generaciones». En Dictaduras y utopías en la historia reciente de la educación argentina (1955-1983), dirigido por Adriana Puigróss, 221-288. Buenos Aires: Galerna, 2003.
Carpintero, Helio y Fania Herrero. «La Junta para la Ampliación de Estudios y el desarrollo de la Psicología Española». Asclepio. Revista de Historia de la Medicina y de la Ciencia 2 (2007): 181-212.
Cotelo, Mª Dolores. «María Luisa Navarro de Luzuriaga: una vida anónima en el exilio europeo (1936-1939)». Sarmiento. Anuario galego de historia da educación 4 (2000): 49-81.
Del Olmo, Margarita. La construcción cultural de la identidad: emigrantes argentinos en España. Madrid: Universidad Complutense, 1990.
Del Olmo, Margarita. Una teoría para el análisis de la identidad cultural. Madrid: CSIC, Editorial Arbor, 1994.
Diamant, Ana. «Isabel Luzuriaga (1924-2015), testimonios para un itinerario de exilios transatlánticos. Marcas de educación y en el psicoanálisis». Anuario de Historia de la Educación 17, no. 2 (2016): 180-197.
Diamant, Ana. «Enseñar en tiempos de cambio: la construcción del buen enseñante y de la buena enseñanza». En Mejores docentes, mejores educadores. Innovación, dirigido por Antonio Mateos y Asunción Manzanares, 35-48. Málaga: Editorial Aljibe, 2016.
Diamant, Ana y Silvia Dutrenit. «Vivir clandestinos pensando en volver: historias de vida de comunistas uruguayos en Buenos Aires durante la dictadura». Historia, voces y memoria 8 (2015): 37-50.
Diamant, Ana, Mercedes Alonso y Gabriela Souto. «Caleidoscopio de categorías o categorías en juego de espejos. Tramas testimoniales entre niños y sobrevivientes del holocausto en el espacio escolar». Revista Brasilera de Historia Oral 18, no. 2 (2015): 105-127.
Díaz–Regañón, Mª Aránzazu. «De España a la Argentina: los profesores universitarios españoles exiliados por la guerra civil (1936-1939). Una aproximación a través de las fuentes del AGGC». En Actas del IV Simposio de Historia Actual, coordinado por Carlos Navajas, 649-662. Logroño: Instituto de Estudios Riojanos, 2004.
Díaz-Regañón Labajo, Mª Aránzazu. «Fuentes para el estudio del exilio republicano español en Argentina. Los fondos del AGC de Salamanca». En XI Encuentro de Latinoamericanistas Españoles. Valladolid, España: Consejo Español de Estudios Iberoamericanos - CEEIB e Instituto Interuniversitario de Iberoamérica y Portugal, 2005.
Dutrenit, Silvia. Aquellos niños del exilio. Cotidianidades entre el Cono Sur y México. México: Instituto Mora, 2015.
Enriquez, Eugene. La organización en análisis. París: Presse Universitaire de France, 1992.
Fagoaga, Concha. «El Lyceum Club de Madrid, élite latente». En Les espagnoles dans l´histoire. Une sociabilité démocratique (XIX-XX siècles), editado por Danièle Bussy, 145- 167. Saint- Denis: Presses Universitaires de Vincennes, 2002.
Friedlander, Saúl. En torno a los límites de la representación: el nazismo y la solución final Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes, 2007.
Ferry, Jules, Ferdinand Buisson, Felix Pecaut, Jean Jaurés, Gustave Lanson y Ernest Lavisse. La escuela laica. Madrid: Publicaciones Revista de Pedagogía, 1932.
Frigerio, Graciela. «Curioseando (saberes e ignorancias)». Educación y ciudad 22 (2012): 81-102.
García Colmenares, Carmen. «Psicólogas republicanas en el exilio: las excusas maltrechas de la memoria». En El exilio científico republicano, editado por Josep Barona, 53-65. Valencia: Universitat de València, 2010.
Grinberg, León y Rebeca Grinberg. Psicoanálisis de la migración y del exilio. Madrid: Alianza, 1984.
Jelín, Elizabeth. Los trabajos de la memoria. Madrid: Siglo XXI, 2002.
Jensen, Silvina. «Exilio y militancia. El caso del destierro argentino en Cataluña (1974-1983)». Ponencia presentada en las IV Jornadas de Trabajo sobre Historia Reciente. Rosario, 14-16 de mayo de 2008.
Hassoun, Jacques. Los contrabandistas de la memoria. Buenos Aires: Ediciones de la Flor, 1996.
Herráiz, Mariano. Aproximación a la educación especial española del primer tercio del siglo XX. Cuenca: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, 1995.
Larrosa, Jorge. Pedagogía profana. Estudios sobre lenguaje, subjetividad y formación. Buenos Aires: Novedades Educativas, 2000.
Leggott, Sarah. «The Female Intellectual in 1920`s Madrid: Writing the Lyceum Club». UMLA, Journalof the Australasian Universities Modern Language Association 110 (2008): 95-112.
Levi, Primo. Si esto es un hombre. Buenos Aires: El Aleph, 2003.
Luzuriaga, Lorenzo. La escuela única. Madrid: Biblioteca Nueva, 1931.
Millot, Albert, Maurice Debesse y Rudy Duthil. La Psicología del niño en edad escolar. Buenos Aires: Losada, 1954.
Moreno, Mónica. «Republicanas y república en la guerra civil: encuentros y desencuentros». Ayer. Revista de Historia Contemporánea 60 (2005): 165-195.
Payne, Stanley. La guerra civil española. Madrid: Rialp, 2014.
Pérez-Villanueva, Isabel. «La escuela del hogar y profesional de la mujer y las enseñanzas domésticas (1911-1936)». Arenal 22, no.2 (2015): 313-345.
Piaget, Jean. El lenguaje y el pensamiento en el niño. Barcelona: Paidós Iberia, 1931.
Pla, Dolores. Los niños de Morelia: un estudio sobre los primeros refugiados en México. México D.F.: INAH, 1985.
Rousseau, Jean-Jacques. Antología de Rousseau. Madrid: Publicaciones de la Revista de Pedagogía, 1931.
Samblancat, Neus. Clara Campoamor. La Revolución española vista por una republicana. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona, 2002.
Schejter, Virginia. «Variaciones sobre algunas ideas de Fernando Ulloa». En Pensando Ulloa, compilado por Beatriz Taber y Carlos Altschul, 131-136. Buenos Aires: Libros del Zorzal, 2005.
Schwarzstein, Dora. De Franco a Perón. Memoria e identidad del exilio republicano español en Argentina. Barcelona: Crítica, 2001.
Spranger, Eduard. Rousseau, en Kultur send Ersiehung. Leipzig: Quelle & Meyer, 1928.
Stoddard, George. La inteligencia: su naturaleza y su cultura. Buenos Aires: Losada, 1946.
Verniers, Louis. Metodología de la Historia. Madrid: Publicaciones de la Revista de Pedagogía, 1933.