From «Arte Povera» to the Poor Pedagogy: the art of transforming the ephimeral into intensity
DOI:
https://doi.org/10.5944/hme.5.2017.16710Keywords:
Arte povera, Poor pedagogy, Alternative pedagogy, Educational philosophy, History of education, History of art, Educational theoryAgencies:
RecerCaixaAbstract
The present article seeks to recover some pedagogical ideas forgotten and abandoned by current mainstream pedagogy. Namely, it refers to ideas taken from art and history, «useless» models that deviate from the «useful» positivistic, materialistic and commercial ideas that are shaping the future of pedagogy. First, we briefly describe the movement founded by Germano Celant in 1967 known as «arte povera», noting that there are innumerable thought constructions related to his work that are relevant for pedagogy. «Poor pedagogy» emerges from the comparison between «arte povera» and pedagogy, a concept that recycles ideas that have fallen into oblivion despite their enormous interest. Secondly, we characterize the poor pedagogy by comparing
it with productions and conceptions of arte povera, the result being the enumeration and development of a set of features that, while not exhausting the possibilities of the povera phenomenon, amount to what we call «poverism».
Downloads
References
Agamben, Giorgio. «Infancia e historia. Ensayo sobre la destrucción de la experiencia». In Infancia e historia. Destrucción de la experiencia y origen de la historia, edited by Giorgio Agamben. Argentina: Adriana Hidalgo editora S.A., 2007.
Alonso Arduengo, Natalia. «Los iglús de Mario Merz: continente y contenido 100% povera». Crac! Magazine 51 (2015). Accessed January 10, 2014. http://cracmagazine.com.ar/arte-povera/los-iglus-de-mario-merz-continente-y-contenido-100-povera/.
Bárcena Orbe, Fernando. «El brillo de las luciérnagas. Ensayo filosófico para una recuperación de la experiencia educativa» Revista innovación educativa 11 (55) (2011).
Benjamin, Walter. Dirección única. Madrid: Alfaguara, 2005.
Brook, Peter. «Prefacio». In Hacia un teatro pobre, edited by Jerzy Grotowski. Madrid: Siglo veintiuno Editores, 1992.
Casanovas, Anna. «Aproximació a la videocreació a Catalunya». D’art 21 (1995). http://www.raco.cat/index.php/Dart/article/view/100451/126479.
Celant, Germano. Arte Povera. Conceptual, Actual or Imposible Art?. Londres: Editorial, Studio Vista, 1969.
Celant, Germano, et al., Arte povera in collezione. Milano, Charta, 2000.
Celant, Germano, et al., ed. Del Arte Povera a 1985. Madrid: Ministerio de Cultura, 1985.
Celant, Germano. «Arte povera. Apuntes para una guerrilla». In Arte Povera, edited by Aurora Fernández Polanco, 99-103. San Sebastián: Editorial Nerea S.A., 2003.
Dalí Salvador, and Raimón Pániker. «Salvador Dalí». In Conversaciones en Cataluña , edited by Salvador Pániker. Barcelona, Kairós, 1969.
Duschatzky, Silvia, Diego Sztulwark, and Barrilete Cósmico. Pedagogía mutante. Territorio, encuentro y tiempo desquiciado. Buenos Aires: Tinta Limón y Barrilete Cósmico, 2014.
Esteruelas, Albert, and Xavier Laudo. «La pedagogia “povera”: una pedagogia del reciclatge». Temps d’Educació 48 (2015): 13-28.
Fernández Polanco, Aurora. Arte Póvera. San Sebastián: Editorial Nerea S.A., 2003.
García de Alba Zepeda, Gloria Martha. «El dadaísmo dentro del arte póvera». PhD diss., Morelia, Michoacán, 2010.
Garcia Farrero, Jordi. Caminar. Experiencias y prácticas formativas. Editorial: Barcelona, 2014.
Glantz, Margo. «Notas a la traducción española». In Hacia un teatro pobre, edited by Jerzy Grotowski. Madrid: Siglo veintiuno Editores, 1992.
Grotowski, Jerzy, and Eugenio Barba. «El nuevo testamento del teatro». In Hacia un teatro pobre, edited by Jerzy Grotowski. Madrid: Siglo veintiuno Editores, 1992.
Grotowski, Jerzy. «Hacia un teatro pobre». In Hacia un teatro pobre, edited by Jerzy Grotowski. Madrid: Siglo veintiuno Editores, 1992.
Heredia, Mariana. «Manifiesto. Germano Celant, Milán, 1969». In Arte contemporáneo. Arte Póvera, edited by Mariana Heredia, 10-15. Argentina: Universidad de Belgrano, s.a.
Illich, Ivan, et al., «Profesiones Inhabilitantes». In Profesiones inhabilitantes, edited by Ivan Illich et al., Barcelona: Blume, 1981.
Kohan, Walter. «Que é pedagogia?». In Abecedário. Educação da Diferença, edited by S. M. Aquino y J. G. Corazza. São Paulo: Papirus, 2009.
Larrosa Bondia, Jorge. «Literatura, experiencia y formación. Una entrevista». In La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación, edited by Jorge Larrosa, 15-42. Barcelona: Editorial Laertes, 1996.
Laudo, Xavier. «La pedagogía líquida: ¿Imaginario pedagógico o teoría de la educación?». Teoría de la Educación. Educación y cultura en la sociedad de la información 15 (4) (2014).
Laudo, Xavier. «¿Explicas o emancipas? Jacques Rancière y la educación sin explicaciones: Una apología de la conversación». In El legado educativo de filósofos contemporáneos, edited by Juan Sáez. (En prensa)
Laudo, Xavier. «La nueva historiografía y la propuesta formativa de la pedagogía de la reiteración». Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria 33 (2014): 305-323. Accessed June 6, 2016. http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0212-0267/article/view/12640/12950
Laudo,Xavier, Albert Esteruelas, Ángel Moreu, and Enric Prats. «La esencia de enseñar en la universidad. Una aproximación fenomenológica». In ¿Enseñar y aprender en la universidad? Ensayos fenomenológicos y hermenéuticos, edited by Xavier Laudo e Isabel Vilafranca. Barcelona, Universidad de Barcelona, 2016.
Maquet, Jacques. «Les “arts visuals” no visuals». Revista d’etnologia de Catalunya 10 (1997). http://www.raco.cat/index.php/RevistaEtnologia/article/view/48845/49734.
Masschelein, Jan, and Maarten Simons. «El odio a la educación pública. La escuela como marca de la democracia». In Jacques Rancière. La educación pública y la domesticación de la democracia, edited by Jan Masschelein, Maarten Simons, and Jorge Larrosa. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores, 2011.
Masschelein, Jan. «Pongámonos en marcha». In Mensajes e-ducativos desde tierra de nadie, edited by Jan Masschelein and Marten Simons, 21-30. Barcelona: Laertes, 2008.
Morey, Miguel. «Kantspromenade. Invitación a la lectura de Walter Benjamin» Creación 1 (1990): 95-102.
Rancière, Jacques. El maestro ignorante. Cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Barcelona: Laertes, 2003.
Sin autor. «El Laboratorio Teatral». In Hacia un teatro pobre, edited by Jerzy Grotowski. Madrid: Siglo veintiuno Editores, 1992.
Skliar, Carlos. «Poner en tela de juicio la normalidad, no la anormalidad. Políticas y falta de políticas en relación con las diferencias en educación». Revista Educación y Pedagogía 41 (2005).
Vilanou, Conrad. «De la fisiologia a la psicotècnia: Emili Mira i la constitució de la pedagogia com a disciplina científica». In Emili Mira, els orígens de la psicopedagogia a Catalunya, edited by Conrad Vilanou, 41-72. Barcelona: Universidad de Barcelona, 1998.