José Sánchez Somoano: A school physical education teacher between Madrid and Mexico (1887-1913)
DOI:
https://doi.org/10.5944/hme.8.2018.19280Keywords:
History of Latin American education, Physical education, Gymnastics, Military education, Escuela Normal de Profesores de MéxicoAbstract
At the tumultuous political and nationalist crossroads of the late nineteenth and early twentieth centuries, the formation of the different systems of gymnastics and physical education in both Europe and America represented an area of remarkable and highly-debated technical and ideological controversies. In the circumstances of that time, some professional gymnasts tried their luck in other countries and in doing so exported knowledge of the different gymnastic methods, and also tried to move closer to aspirations of progress and modernity in the host countries. One of these professionals was José Sánchez y González de Somoano, a Spanish gymnastics teacher who had a close professional link to Mexico during the second presidency of General Porfirio Díaz. His work as founder and director of the gymnasium at the teacher training college, the Escuela Normal de Profesores de México, from 1887 to 1889, has meant that his prominence, unmentioned until now in the history of education, has been restored as an object of study in this article, through a revealing biography and bibliographical research on some of his most iconic works. A critical analysis of these works, within the historical context of his work, enables us to address the analogies and differences in the development and conceptualisation of physical education in Spain and Mexico . Furthermore, , the information presented is significantly representative, providing a glimpse of the social and cultural context of the time as well as the transcontinental relationship that existed between the two countries.
Downloads
References
Aguirre Lora, María Esther. «Ciudadanos de papel, mexicanos por decreto». En Historia cultural y educación. Ensayos críticos sobre conocimiento y escolarización, editado por Thomas S. Popkewitz, Barry M. Franklin, y Miguel A. Pereyra, 297-331. Barcelona: Pomares, 2003.
Bazant de Saldaña, Mílada. Historia de la educación durante el porfiriato. México DF: El Colegio de México AC, 2006.
Cambeiro, Juan Andrés. «El proceso de institucionalización de la educación física en la España contemporánea». PhD diss., Universidad de Barcelona, Departamento de Historia y Teoría de la Educación, 1997.
Chávez González, Mónica Lizbeth. «La introducción de la educación física en México: representaciones sobre el género y el cuerpo, 1882-1928». PhD diss., Colegio de San Luis Potosí, 2006.
Chávez González, Mónica Lizbeth. «Representaciones del cuerpo y el género en la ejercitación física en México, siglos XIX y XX». Alter. Enfoques Críticos 1, no. 1 (2010): 29-41.
Chávez González, Mónica Lizbeth. Construyendo la nación y el género desde el cuerpo: las prácticas deportivas en la historia de la educación mexicana, 1880-1930. En XXVI Congreso de la Asociación Latinoamericana de Sociología. Guadalajara: Asociación Latinoamericana de Sociología, 2007. http://www.aacademica.org/000-066/1922
Ducoing, Patricia. «Origen de la Escuela Normal Superior de México». Revista Historia de la Educación Latinoamericana 6 (2004): 39-56.
Esteban Lario, Lola. Los Baños Árabes. Bibliografía del doctor Díaz-Benito y Angulo en el Madrid del siglo XIX. Nambroca: Ayuntamiento de Nambroca, 2005.
Galera, Antonio David. «Educación física y protección de la infancia en la I Restauración (1875-1931). Regulaciones laborales e institucionales complementarias escolares». Cabás 13 (2015): 1-37.
Garrido Asperó, María José. Para sanar, fortalecer y embellecer los cuerpos. Historia de la gimnasia en la ciudad de México, 1824-1876. México: Instituto Mora, 2016.
Gil Mendoza, Arturo. «Génesis de la educación física como disciplina escolar en las escuelas primarias del Estado de México, 1890-1918». Alter. Enfoques Críticos, Deportes y Sociedad 1 (2010): 41-55.
Gil Mendoza, Arturo. «La enseñanza de la gimnasia sueca en las escuelas primarias de Toluca. 1890- 1914». Revista ISCEEM 9 (2010): 31-38.
Gil Mendoza, Arturo. Historia de la educación física en México, 1890-1915. El caso estado de México. Toluca: Biblioteca Pedagógica del Estado de México, 2008. http://en.calameo.com/books/001013128d456e8986f4a
Hernández Salazar, Reyna Nayeli. «Las políticas educativas y la educación física de México». PhD diss., Universidad Autónoma del Estado de México, Toluca, Facultad de Ciencias de la Conducta, 2015.
López Orendaín, Ernesto. «La educación física en el periodo de 1900 a 1920». En Programa de Estudios, 3er semestre, Licenciatura en Educación Física / La educación en el desarrollo histórico de México II, 1-16. México, 2003.
Martínez Moctezuma, Lucía (coord.). Formando el cuerpo del ciudadano. Aportes para una historia de la educación física en Latinoamérica. Morelos: Universidad Autónoma del Estado de Morelos, Instituto del Deporte y Cultura Física del Estado de Morelos, 2016.
Martínez Moctezuma, Lucia. «Historia de la educación física en México». En La invención del ‘homo gymnasticus’. Fragmentos históricos sobre la educación de los cuerpos en movimiento en Occidente, editado por Pablo A. Scharagrodsky, 299-320. Buenos Aires: Prometeo, 2011.
Martínez Navarro, Anastasio. «Datos para la historia de una iniciativa fallida: la Escuela Central de Gimnástica». Historia de la Educación 14-15 (1996): 125-149.
Meneses Morales, Ernesto. Tendencias educativas oficiales en México, 1821-1911: La problemática de la educación mexicana en el siglo XIX y principios del siglo XX. México: Centro de Estudios Educativos. Universidad Iberoamericana, 1998.
Pascual, Pedro. Escritores y editores en la Restauración canovista, 1875-1923. Vol. 2. Madrid: Ediciones de la Torre, 1994.
Pastor Pradillo, José Luis. La Educación Física en España: fuentes y bibliografía básicas. Alcalá de Henares: Servició de Publicaciones de la Universidad de Alcalá, 1995.
Pastor Pradillo, José Luis. Educación física y libros de texto en la primera enseñanza (1883-1978). Madrid: Editorial Dykinson, 2005.
Torrebadella, Xavier. «Crítica a la bibliografía gimnástica de la educación física en España (1800-1939)». Anales de Documentación 16, no.1 (2013): http://dx.doi.org/10.6018/analesdoc.16.1.158851.
Torrebadella, Xavier. «Cuerpos abandonados y rescatados. La educación física en los orfanatos españoles del siglo XIX». Cabás 10 (2013): 11-28.
Torrebadella, Xavier. «De la Asociación de Profesores y Profesoras Oficiales de Gimnástica (1891) al Colegio Nacional de Profesores de Educación Física (1948). Un análisis histórico para una crítica del presente. I parte (1891-1900)». Revista Española de Educación Física y Deportes 413 (2016): 79-95.
Torrebadella, Xavier. «De la Asociación de Profesores y Profesoras Oficiales de Gimnástica (1891) al Colegio Nacional de Profesores de Educación Física (1948). Un análisis histórico para una crítica del presente. II parte (1901-1948)». Revista Española de Educación Física y Deportes 414 (2016): 85-102.
Torrebadella, Xavier. «La influencia de la profesión médica en la educación física española del siglo XIX: Análisis social del Manual popular de gimnasia de sala, médica e higiénica del Dr. Schreber». Cultura, Ciencia y Deporte 9, no. 26 (2014): 163-176. http://dx.doi.org/10.12800/ccd.v9i26.434
Torrebadella, Xavier. «Las primeras revistas profesionales y científicas de la educación física española (1882-1936)». Apunts. Educación Física y Deportes 190 (2012): 11-25.
Torrebadella, Xavier. «Los apóstoles de la educación física. Trece semblanzas profesionales en la educación física española contemporánea». Revista Española de Educación Física 406 (2014): 57-76.
Torrebadella, Xavier. «Los batallones infantiles en la educación física española (1890-1931)». ODEP. Revista Observatorio del Deporte 1, no.1 (2015): 32-70.
Vicente-Pedraz, Miguel y Mari Paz Brozas-Polo. «El triunfo de la regularidad: gimnasia higiénica contra acrobacia en la configuración física escolar en la segunda mitad del siglo XIX». Revista Brasilera do Sporte (2015): http://dx.doi.org/10.1016/j.rbce.2015.10.006.