EDUCATION, UNIVERSITY, AND STUDENT MOVEMENTS IN THE HISTORY OF LATIN AMERICA: SOME CONSIDERATIONS ON THE HISTORIOGRAPHY OF THE 20TH AND 21ST CENTURIES
DOI:
https://doi.org/10.5944/hme.20.2024.38167Keywords:
History of Latin American Education, History of Latin American Universities, History of student movements in Latin AmericaAbstract
This text presents two views of the university phenomenon in Latin America from a historiographical perspective. In the first instance, reference is made, in a general way, to the attention that researchers in the history of education have paid to the university environment. For this, analysing academic meetings and historical-educational publications is privileged, understanding that the matter that arouses our attention goes beyond that limited scope. Subsequently, a specific thematic perspective is proposed to illustrate the potential offered by the field of study about the university world (student movements). It is taken as a space to discuss possible new axes of analysis that find themselves more closely aligned with recent academic and political concerns.
Downloads
References
Albo, Ana Niria y Camila Valdés León, eds., Juventud y espacio público en las Américas. La Habana: Casa de las américas, 2016.
Álvarez Gutiérrez, Ana Lucía. «El 68 en la Universidad de Nuevo León». En El 68: Escrituras de Historias, eds. Sergio Arturo Sánchez Parra, Nicolás Dip, y Luis Carlos López Ulloa, 71-90. Tijuana, Baja California: Cámara de Diputados, 2020.
Arriondo, Luciana. «Universidad y Política: el movimiento estudiantil en los 80». Centro Cultural de la Cooperación 11, (2011).
Aveiro, Martín Omar. Peronización estudiantil en Argentina: la experiencia de la Universidad del Sur (1960-1970). Rosario: Prohistoria Ediciones, 2022.
Bacolla Natacha, Diego Mauro y Alejandro Eujanian. Dimensiones del reformismo universitario. Rosario: Humanidades y Artes Ediciones – HyA Ediciones, 2018.
Bonavena Pablo, Mariano Millán. El ‘68 latinoamericano. A 50 años de Tlatelolco. Movimientos estudiantiles, política, cultura, historia y memoria. Buenos Aires: Clacso/IIGG, 2018.
Brunner, José Joaquín. El movimiento estudiantil ha muerto. Nacen los movimientos estudiantiles. Material de Discusión Flacso, 71, 1985.
Bustelo, Natalia. Todo lo que necesitás saber sobre la reforma universitaria. Argentina: Paidós, 2018.
Carli, Sandra. La universidad como espacio biográfico. Itinerarios académicos, intelectuales y políticos en humanidades y ciencias sociales. Buenos Aires: Prometo Libros, 2023.
Cejudo Ramos, Denisse de Jesús. La universidad en el naufragio: el comité estudiantil de la universidad de sonora y el conflicto por la modernización, 1991-1992. Sonora: Universidad de Sonora, 2020.
Cerva, Daniela. «Activismo feminista en las universidades mexicanas: la impronta política de las colectivas de estudiantes ante la violencia contra las mujeres». Revista de la Educación Superior 49 (2020):137-157.
Chaves Zamora, Randall. Rebeldía en la memoria. El movimiento estudiantil contra Alcoa (Costa Rica, 1968-1970). San José́: EUNED, 2021.
Cohen, Deborah y Lessie Jo Frazier «México 68: hacia una definición del espacio del movimiento. La masculinidad heroica en la cárcel y las mujeres en las calles». Estudios Sociológicos 66 (2004):591-623.
Condés Lara, Enrique. El 10 de junio no se olvida. Puebla: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Dirección General de Fomento Editorial, 2001.
Cuadro Cawen, Inés. «Unidad estudiantil y participación en el gobierno universitario: el Primer Congreso Internacional de Estudiantes Americanos en 1908». En Movimientos estudiantiles en América Latina, coordinado por Vania Markarian, 21-52 Rosario: Humanidades y Artes Ediciones, 2018.
Díaz Escoto, Alma Silvia «Las mujeres que deseaban cambiar el mundo: movimiento estudiantil de 1968». Testimonios 5 (2016):28-43.
Diburzi, Nélida y Natalia Vega «El movimiento estudiantil universitario santafesino en los ’60. Espacios, redes, discursos y prácticas sociales». Historia Regional 17, no.22 (2004): 25-33.
Dip, Nicolás. Libros y alpargatas. La peronización de estudiantes, docentes e intelectuales de la UBA (1966-1974). Rosario: Prohistoria, 2018.
Dip, Nicolás. Movimientos estudiantiles en América Latina. Interrogantes para su historia, presente y futuro. Buenos Aires: CLACSO / IEC – CONADU, 2023.
Dip, Nicolás y María Eugenia Jung. «La universidad en disputa. Política, movimiento estudiantiles e intelectuales en la historia reciente latinoamericana». Contemporánea Historia y problemas del siglo XX 12 (2020): 9-15
Donoso Romo, Andrés. «Movimientos estudiantiles en América Latina: bases para una aproximación sociohistórica». Perfiles Latinoamericanos 30 (2022):1-21.
Duharte Solís, Javier Andrés. Movimiento Universitario de Izquierda (Universidad de Concepción, 1962-1973). Chile: Ediciones Escaparate, 2021.
Duharte Solís, Javier Andrés. Ensayos sobre historia de la educación en América Latina, Universidad Pedagógica Nacional Colciencias, Bogotá: 1995.
Follegati Montenegro, Luna. «"Nos quitaron hasta el miedo!: Los feminismos en la revuelta social chilena». Lasa Forum 51 (2021): 4-10.
Follegati Montenegro, Luna y Pierina Ferretti, «“Hasta que valga la pena vivir”: violencia y reproducción social como claves de emergencia feminista contemporánea en América Latina». Anuario escuela de historia 32 (2020). DOI: http://anuariodehistoria.unr.edu.ar/ojs/index.php/Anuario/index
Friedemann, Sergio (2021). La Universidad Nacional y Popular de Buenos Aires: la reforma universitaria de la izquierda peronista, 1973-1974. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2021.
Flores Méndez, Yessenia. «Escuela Normales Rurales en México: movimiento estudiantil y guerrilla». Iztapalapa Revista de Ciencias Sociales y Humanidades diciembre (2019):205-226.
Flores Torres, Óscar. La autonomía universitaria 1968-1971. Nuevo León: Universidad Autónoma de Nuevo León, 2011.
Galaviz Miranda, Cuitláhuac Alfonso. «Breve historia de las movilizaciones de 1970-1973 en la Universidad de Sonora». Cuadernos Fronterizos 50 (2021):19-22.
García Guadilla, Carmen «La Investigación sobre la universidad Latinoamericana desde la segunda mitad del siglo XX». En Educación Cultura y Política, ensayos para comprensión de la Historia de la Educación en América Latina, 428-434. Caracas: Universidad Central de Venezuela, 1996.
González Alarcón, Javier. «El movimiento estudiantil de los 60 en el Gran Concepción». En Los largos años 60 en el Gran Concepción 1959-1973, editado por Danny Monsálvez, Chile: Editorial Al Aire Libro, 2020.
González Vaillant, Gabriela y Vania Markarian. El río y las olas: cuatro ciclos de protesta estudiantil en Uruguay. Montevideo: AGU, 2021.
González Yanko Cangas. «Sumar y no ser sumados: culturas juveniles revolucionarias. Mayo de 1968 y diversificación identitaria en Chile». Alpha, 30, (2010):111-128.
Hatzky, Cristine. Julio Antonio Mella (1903-1929). Una biografía. La Habana: Oriente, 2008.
Hernández Díaz, José María «Formación de Élites y Educación Superior (Siglos XVI-XXI)». En X CIHELA. Salamanca, 2012.
Hernández Sandoval, Bonar. Guatemala´s Catholic Revolution a history of religious and social reform, 1920-1968. Indiana: Notre Dame, Indiana: University of Notre Dame Press, 2019.
Jiménez Guzmán, Héctor. El 68 y sus rutas de interpretación. México: FCE, 2018.
Santiago Mario y Denisse Cejudo. Revisitando el movimiento estudiantil de 1968. México: UNAM, 2018.
Jung Garibaldi, María Eugenia. «El Movimiento pro-Universidad del Norte de Salto. Del reclamo localista a la ofensiva de las derechas (1968-1973)». Passagens. Revista Internacional de História Política e Cultura Jurídica 7 (2015): 391-426.
Lachi, Marcello y Raquel Rojas Scheffer, «Movimiento estudiantil secundario y empoderamiento de mujeres en Paraguay». Observatorio Latinoamericano y caribeño 4 (2020):189-209.
López Macedonio, Mónica Naymich «Los estudiantes de las Escuelas Normales Rurales en el conflicto internacional de la guerra fría». Secuencia 108, (2020): 1-32.
López Menéndez, Marisol, Mendoza García, Jorge y Carpio Pérez, Amílcar. 10 de junio no se olvida: organización estudiantil, narraciones y memoria del Halconazo de 1971. México: Universidad Iberoamericana, 2022.
Luciani, Laura. Juventud en dictadura: representaciones, políticas y experiencias juveniles en Rosario (1976-1983). Argentina: FaHCE, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata, 2017.
Luciani, Laura. «Movimientos estudiantiles latinoamericanos en los años sesenta», Historia y Memoria de la Educación 18 (2019): 77-111
Manzano, Valeria. «“Por una universidad agradable y eficiente”: las agrupaciones estudiantiles liberales en la década de 1980». En La reforma universitaria cuestionada coordinado por Diego Alejandro Mauro y José Zanca, Rosario: HyA ediciones, 2018.
Marsiske, Renate. Movimientos estudiantiles en la historia de América Latina, México: IISUE-UNAM, 1999, 2002, 2006, 2015 y 2017.
Markarian, Vania. Movimientos estudiantiles del siglo XX en América Latina. Rosario: Humanidades y Artes Ediciones – HyAediciones, 2018.
Mauro, Diego y José Zanca, La reforma universitaria cuestionada. Rosario: Humanidades y Artes Ediciones, 2018.
Menegus Margarita y González González Enrique (coords.), Historia de las universidades modernas en Hispanoamérica. Métodos y fuentes. México: CESU-UNAM, 1995.
Millán, Mariano. «Las movilizaciones estudiantiles en Corrientes y Resistencia durante la “Revolución Argentina” 1966-1973.» Folia Histórica del Nordeste 29, (2017): 175-202. DOI: http://dx.doi.org/10.30972/fhn.0292436
Monasterolo, Elvio Darío. «La democracia en tensión. Prácticas y estrategias de la militancia estudiantil en la década de 1980, el caso de la UNLPam (1982-1988)». Tesis de Maestría, Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de la Pampa, 2020.
Murri, María Lourdes. «El movimiento estudiantil en el “Mendozazo” (1972): Disputa historiográfica y registros memoriales». Estudios del ISHIR, 12 (2022). https://doi.org/10.35305/eishir.v12i34.1705
Musotti, Sara y Deise Lisbeth García Niño. «Memoria de los márgenes: trayectorias de mujeres de Baja California desde la militancia político-estudiantil al feminismo, en las décadas de 1960 y 1970». Esboços: histórias em contextos globais 29, no. 51 (2022): 305-325.
Ordorika, Imanol. «Student Movements and Politics in Latin America: A Historical Reconceptualization». Higher Education: The International Journal of Higher Education Research 83 (2021): 297-315.
Ortiz, Orlando. Jueves de Corpus. México D.F.: Jus, 2015.
Ortiz Briano, Sergio. «Movimiento estudiantil en el normalismo rural mexicano. Del Cardenismo a la apertura democrática. Una mirada desde Cañada Honda, Aguascalientes 1920-1979». PhD diss, Universidad Autónoma de Zacatecas, 2011.
Ossenbach, Gabriela. «Research into the history of education in Latin America: balance of the current situation». Paedagogica Historica 36, no. 3, (2000): 841-867.
Pensado, Jaime «El Movimiento Estudiantil Profesional (MEP): una mirada a la radicalización de la juventud católica mexicana durante la Guerra Fría». Mexican Studies/Estudios Mexicnaos 3 (2015): 156-192.
Pensado, Jaime. México Beyond 1968: Revolutionaries, Radicals, and Repression During the Global Sixties and Subversive Seventies. Estados Unidos: University of Arizona Press, 2018.
Pongliaghi, Leticia. «Estudiantes en la reconstrucción democrática argentina». En Cien años de movimientos estudiantiles, editado por Imanol Ordorika, Roberto Rodríguez-Gómez y Manuel Gil Antón, 195-215. México: UNAM, PUEES, 2019.
«Resúmenes» IV CIHELA, Santiago de Chile, 1998.
«Resúmenes», VIII CIHELA, Buenos Aires, 2007.
«Libro de resúmenes» XI CIHELA, Toluca 2014.
Santiago, Mario y Cejudo, Denisse Revisitando el movimiento estudiantil de 1968. México: UNAM, 2018.
Simon Delgado, Kevyn. «El `parteaguas´ a nivel local. El movimiento del 68 en la Universidad Autónoma de Querétaro». Escripta 2 (2019):195-216.
Sánchez Parra, Sergio Arturo. Estudiantes en armas. Una historia política y cultural del movimiento de los enfermos (1972-1978). Culiacán: Universidad Autónoma de Sinaloa, 2012.
Soto-Arango, Diana Elvira, Mora-García, José Pascual y Lima-Jardilino, José Rubens, «La historia de la educación en América Latina: contribución y aportes de la Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana - SHELA (1994-2015)». História da Educação 21(51), 2017, 351-375. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/66357
Tirado Manlio, José Luis Sierra, y Gerardo Dávila. El 10 de junio y la izquierda radical. México: Heterodoxia, 1971.
Toro Blanco, Pablo. «Prensa y movimiento estudiantil universitario en chile a fines de la dictadura e inicios de la transición democrática (c.1988-c.1998)». História da Educação 22 (2018):135-153.
Torres Monroy, Carlos Enrique. «Una cuestión tabú: jóvenes evangélicos ante el movimiento estudiantil de 1968». En El 68 mexicano: medios siglo de voces y memorias, editado por Jorge Mendoza García, Amílcar Carpio Pérez, Manuel González Navarro, 43-92. Universidad Pedagógica Nacional: México, 2021.
Touza, Rodrigo. «El movimiento estudiantil universitario de Mendoza, entre 1983 y 2000, UNCuyo». En El movimiento estudiantil: historias con presente, editado por Pablo Augusto Bonavena y Mario Ignacio Millán, 247- 270, Buenos Aires: Ediciones Cooperativas, 2007.
«Universidades Populares y experiencias de extensión educativa en América Latina en la primera mitad del siglo XX» Historia Caribe, Vol. 16 Núm. 38 (2021): Enero-Junio.
Vega, Natalia. «El movimiento estudiantil santafesino durante el Onganiato». Contenciosa. Revista sobre violencia política, represiones y resistencias en la historia iberoamericana 3 (2015): 1-15.
Veliz, Rodrigo y Johann Loesener, «“Muy parecido al infierno”: las circunstancias alrededor del movimiento estudiantil guatemalteco en 1968». Latinoamérica 75, (2022):65-92.
Viano, María Cristiana y Laura Luciani (coords.). La Facultad de Filosofía y Letras: de la Universidad Nacional del Litoral a la Universidad Nacional de Rosario. Estudios sobre su Historia. Rosario: FyH Ediciones, 2021.
Zerán, Faride. Mayo feminista. La rebelión contra el patriarcado. Santiago de Chile: LOM ediciones, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.