Escuela Normal de Oaxaca An approach to the history of teacher training in Southern Mexico, 1890-1937

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.17.2023.28812

Keywords:

History of Education, Training of trainers, Education & State

Agencies:

Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social

Abstract

At the beginning of its evolution as an independent nation, Mexico made education one of its central objectives in the goal of integrating a heterogeneous society. In the state of Oaxaca, these intentions led to multiple initiatives and legislation that sought to train preceptors who would take illustration to all corners of its rugged geography; the plans almost always collided with the bankruptcy of the administration and with multiple political conflicts that impeded the crystallization of the effort. The present work analyzes the most stable period of this complex process, which begins in 1890 and ends in a turbulent period — under new arrangements brought about by the revolution —, in 1937, when the state ceded educational responsibilities to the federation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cruz Reyes, Miriam Patricia. «Formar maestros en Oaxaca durante el Porfiriato. La Escuela Normal Moderna de Profesores de Oaxaca, 1883-1890». Tesis de maestría, CIESAS, 2017.

Esteva, Cayetano. Nociones elementales de Geografía Histórica del Estado de Oaxaca, Oaxaca: Tipografía San Germán Hermanos, 1913.

Galván Lafarga, Luz Elena. Derecho a la educación. México: Secretaría de Gobernación, Secretaría de Cultura, INEHRM, IIJ-UNAM, 2016.

Jiménez Castro, Zaira. «La Escuela Normal de Profesoras de Oaxaca, 1890-1916». Tesis de maestría, CIESAS, 2015.

López Monterrey, Eduardo. «La Escuela Normal Mixta de Oaxaca. Una reconstrucción histórica 1924-1937». Tesis de licenciatura, Instituto de Investigaciones en Humanidades, UABJO, 2018.

Monroy, Guadalupe. Política educativa de la Revolución 1910-1940. México: SEP, 1975.

Rébsamen, Enrique. Informe sobre la reorganización de la Escuela Práctica anexa a la Normal de Profesores del Estado de Oaxaca presentado al Gobernador del mismo, General Gregorio N. Chávez por Enrique C. Rébsamen. Oaxaca: Imprenta del Estado, 1891.

Ruiz Cervantes, Francisco José. La Revolución en Oaxaca, el movimiento de la soberanía, 1915-1920. México: Fondo de Cultura Económica, Instituto de Investigaciones Sociales, 1986.

Ruiz Cervantes, Francisco José. La educación oaxaqueña en sus leyes, Oaxaca: IEEPO, 2001.

Sánchez Pereyra, Javier. Historia de la educación en Oaxaca 1926-1936, Oaxaca: IIEPO, 1995.

Sánchez Pereyra, Javier. Cassiano Conzatti, un hombre entre dos pasiones. Oaxaca: Ex-Alumnos de la Normal Urbana de Oaxaca, Colegio de Investigadores en Educación de Oaxaca, S.C., 2001.

Sánchez Pereyra, Javier. Punto y aparte. Las instituciones oaxaqueñas responsables de formar preceptores, su origen, tránsito hacia el siglo veinte. Oaxaca: inédito.

Sánchez Pereyra, Javier, Los profesores oaxaqueños durante la soberanía. 1914-1920. Oaxaca: IIH-UABJO, 2018.

Sigüenza, Salvador. La educación en la Sierra Norte de Oaxaca (1927-1972). México: INAH, IEEPO, 2007.

Traffano, Daniela. «Ignorancia e incivilización, o miseria y despotismo. Pueblos indígenas y escuelas de primeras letras vistos desde el poder estatal en Oaxaca, México, 1825-1899», History of Education & Children’s Literature, n. IX-2(2014):357-378.

Traffano, Daniela. «De la Escuela Normal Lancasteriana a la Escuela Normal Moderna: las primeras etapas de la formación de profesores en Oaxaca (1820-1889)». En Aproximaciones a la historia de la educación en Oaxaca, editado por Israel Morales Becerra. Oaxaca: Universidad Lasalle Oaxaca, 2019.

Published

2022-12-18

How to Cite

Traffano, D. (2022). Escuela Normal de Oaxaca An approach to the history of teacher training in Southern Mexico, 1890-1937. Historia y Memoria de la Educación, (17), 435–461. https://doi.org/10.5944/hme.17.2023.28812