Social and emotional competencies and alcoholism in women: the state of the art

Authors

  • María Senra Universidad Nacional de Educación a Distancia
  • Juan Carlos Pérez-González Universidad Nacional de Educación a Distancia
  • Nuria Manzano Universidad Nacional de Educación a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.5944/reop.vol.18.num.1.2007.11305

Keywords:

alcohol in-take, gender, emotional competence, emotional intelligence, emotional literacy, social-emotional counseling

Abstract

ABSTRACT

Most of the research studies focused on protection variables against alcohol addiction have omitted the role of emotional intelligence and social-emotional competencies. Nevertheless, recent investigations demonstrate that these variables are related to life adjustment, emotional wellbeing, and are inversely related to the tendency to suffer alcohol addiction. In this paper we make a brief review of the characteristics of female alcoholism and we point out some key social-emotional competencies with protective functions against alcohol addiction in women. Likewise, social-emotional counseling is emphasized as a suitable tool for promoting these competencies.

Downloads

Author Biographies

María Senra, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Dra. María Senra, sus líneas de investigación son: Adolescencia, abuso de alcohol y factores protectores y propiciadores. Drogodependencias. Competencias en Educación Social, Dpto. MIDE II (Orientación Educativa, Diagnóstico, e Intervención Psicopedagógica.) E‑mail: msenra@edu.uned.es.

Juan Carlos Pérez-González, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Juan Carlos Pérez-González, Profesor Ayudante del Departamento MIDE II de la Facultad de Educación de la UNED. Sus líneas de investigación y publicaciones versan sobre la validez de constructo de la inteligencia emocional, la evaluación y desarrollo de competencias socioemocionales, y la orientación socioemocional. E‑mail: jcperez@edu.uned.es.

Nuria Manzano, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Dra. Nuria Manzano, Profesor Contratado Doctor del Departamento MIDE II de la Facultad de Educación de la UNED. Sus líneas de investigación y publicaciones versan sobre el desarrollo y acreditación de competencias profesionales de orientación, y la orientación profesional. E‑mail: nmanzano@edu.uned.es.

How to Cite

Senra, M., Pérez-González, J. C., & Manzano, N. (2014). Social and emotional competencies and alcoholism in women: the state of the art. REOP - Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 18(1), 73–82. https://doi.org/10.5944/reop.vol.18.num.1.2007.11305

Issue

Section

Research studies

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.