FACTORS INFLUENCING THE DETECTION RATE OF DYSLEXIA IN PRIMARY EDUCATION IN NAVARRE
DOI:
https://doi.org/10.5944/reop.vol.36.num.2.2025.40618Palabras clave:
dyslexia, dyslexia detection, dyslexia in primary education, bilingual programmes in EnglishResumen
Studies on the prevalence of dyslexia in Spain have established a range between 11.8% (Gallego et al., 2011) and 3.2% (Jiménez et al., 2009) of dyslexic individuals, and have shown that the detection of dyslexia is influenced by age, diagnostic protocols, coexistence with other difficulties, gender, individual characteristics, and economic and social factors. However, no studies have analysed the effect of some factors on the detection of dyslexia within the school environment. Based on data from the regional census of the Department of Education of the Government of Navarre for the academic year 2021-2022, this study analyses a sample of more than 13,500 students in the 3rd and 5th year of Primary Education in 209 schools. Based on an empirical quantitative descriptive research design, this study compared the diagnostic rate depending on 5 factors: school type, context, size, linguistic programme, and participation in projects aimed at reading skills improvement. The results showed that the overall diagnosis rate for dyslexia is 3.17% (3rd year) and 4.88% (5th year) and that the only factors showing significant differences in diagnosis rate were size (lower detection rate in big schools and higher in small schools) and the linguistic programme of the school (lower detection rate in bilingual programmes in English than in monolingual programmes).
Descargas
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2025 Oxana Plugina

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0.
Las obras que se publican en la revista REOP están sujetas a los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que permiten la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional . Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: I) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); II) no se usen para fines comerciales; III) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente la publicación de sus obras, ya que favorece su circulación y difusión y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica.