DEBATE ON GRADE REPETITION: AN EMPIRICAL STUDY FROM PISA 2015

Authors

  • Delia Arroyo Resino Universidad Internacional de La Rioja
  • Israel Alexander Constante Amores Universidad Complutense de Madrid
  • Inmaculada Asensio Muñoz Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.5944/educxx1.22479

Keywords:

PISA, repetition, data mining, regression logistics, context variables.

Abstract

Grade repetition is one of the major concerns in the Spanish educational system because its rate doubles the average performance of both OECD member countries and European countries. Grade repetition is usually linked to school failure and dropout instead of bringing student’s academic level onto an equal plane. This research empirically identifies the variables which repeating and non-repeating students have in common and those possible variables which have a higher influence in retaking a year. Thus, the student context questionnaire development provided by OECD PISA 2015 for Spain has been used. These questionnaires provide information on variables linked to the student’s background and also processes and non-cognitive outcomes. All of this information allows for the identification of the characteristics of both repeating and non-repeating students. Decision tree techniques and binary logistic regression have been applied to analyze the data. Results show that the educational aspirations and the fact of having studied a scientific module during the previous academic year are the main variables. The main finding of this study is that the probability of repeating an academic year is more influenced by process
variables (learning time and curriculum) than by the student’s background.
This outcome is contrary to what has been perpetuated through literature
and starts a new educational perspective regarding grade repetition from a
pedagogical point of view and a lower socioeconomic focus.

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Author Biographies

Delia Arroyo Resino, Universidad Internacional de La Rioja

Delia Arroyo Resino. Licenciada de Pedagogía (UCM) con premio extraordinario y Máster en Estudios Avanzados de Pedagogía (UCM) y Metodología de las Ciencias del Comportamiento y la Salud (UCM, UAM y UNED) y Doctorado Internacional en Educación (UCM). Miembro del Grupo de Investigación Medida y Evaluación de Sistemas Educativos (Grupo MESE) desde el año 2014. Actualmente docente de la Universidad Internacional de la Rioja (UNIR) del departamento Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (MIDE).

C/ Luis de Hoyos Sainz, 146, 5c, 28030, Madrid

 

Israel Alexander Constante Amores, Universidad Complutense de Madrid

Israel Alexander Constante Amores. Graduado en Pedagogía y Máster de Investigación y Educación en la Universidad Complutense de Madrid. Actualmente cursa el el doctorado en educación en el Departamento de Investigación y Psicología en Educación de la UCM. Su principal línea de interés es el estudio del rendimiento académico. 

Dirección postal:

Universidad Complutense de Madrid,

Facultad de Formación del profesorado

C/Rector Royo Villanova, S/N, 28040, Madrid   

Despacho: 2407

 

Inmaculada Asensio Muñoz, Universidad Complutense de Madrid

Inmaculada Asensio Muñoz. Doctora en Pedagogía (UCM) con premio extraordinario. Es profesora titular del Departamento de Investigación y Psicología en Educación e imparte docencia en la Facultad de Educación. Como miembro del Grupo de Investigación Medida y Evaluación de Sistemas Educativos (Grupo MESE), su línea de trabajo principal son los métodos de investigación en Educación.

Dirección postal:

Universidad Complutense de Madrid,

Facultad de Formación del profesorado

C/Rector Royo Villanova, S/N, 28040, Madrid   

Despacho: 2407

 

 

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Published

2019-05-21

How to Cite

Arroyo Resino, D., Constante Amores, I. A., & Asensio Muñoz, I. (2019). DEBATE ON GRADE REPETITION: AN EMPIRICAL STUDY FROM PISA 2015. Educación XX1, 22(2). https://doi.org/10.5944/educxx1.22479

Issue

Section

Estudios

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