WHAT SKILLS AND COMPETENCIES ARE VALUED IN PROFESSIONALS WORKING WITH ADOLESCENTS AT RISK OF SOCIAL EXCLUSION? AN ANALYSIS FROM THE PERSPECTIVE OF SOCIAL EDUCATION

Authors

  • Carme Montserrat Boada Universidad de Girona
  • Miguel Melendro Estefanía UNED

DOI:

https://doi.org/10.5944/educxx1.19034

Keywords:

Adolescents at risk, social integration, competencies, intervention, learning strategies.

Abstract

The exercise of defining the most relevant skills and competencies in certain contexts of social education responds to a need arising from professional practice to improve the social inclusion of more vulnerable groups. Here, we present research conducted with three social institutions attending to the needs of adolescents at risk of social exclusion in Madrid, Galicia and Catalonia, with the aim of analysing adolescents and professionals’ perceptions and assessments of the skills and competencies demonstrated by social educators working with adolescents. We adopted a mixed methodology, combining a non-experimental and ex post facto quantitative approach with a qualitative approach in order to facilitate the comparison of results across successive categorizations and triangulation of information, following Grounded Theory.
The target population were adolescents at risk of social exclusion aged 12 to 16 (n=149) and the professionals who work with them (n=92). The results show agreement between the perspectives of the adolescents and the professionals, highlighting aspects such as empathy, accompaniment, support, active listening, involvement, trust, patience, clarity of explanation and sense of humour. The adolescents emphasize the good treatment and respect above all other qualities. Implications for practice include suggestions for improving the design and implementation of social educational action programmes with adolescents, and effectiveness in the actions implemented by professionals, as well as a basic reference for the training plans of social educators.

Downloads

References

AIEJI (2005). Marco Conceptual de las Competencias del Educador Social. http://goo.gl/wknM45

Alarcon, M. y Vargas, M. (2012). Evaluación de competencias psicoeducativas a partir de un programa de formación especializada para profesionales de intervención directa con adolescentes infractores y no infractores. Universitas Psychologica, 11, 4, 115-1123.

Andreu, J., García-Nieto, A. y Pérez Corbacho, A. M. (2007). Evolución de la Teoría Fundamentada como técnica de análisis cualitativo. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Barudy, J. y Dantagnan, M. (2005). Los buenos tratos a la infancia. Parentalidad, apego y resiliencia. Barcelona: Gedisa.

Bautista-Cerro, M. J. y Melendro, M. (2011). Competencias para la intervención socioeducativa con jóvenes en dificultad social. Educación XX1, 14(1), 179-200

Bisquerra, R. (Coord.) (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Buckingham, D. (2002). Crecer en la era de los medios electrónicos. Madrid: Morata.

Caride, J. A. (2005). Las fronteras de la Pedagogía Social. Perspectivas científica e histórica. Barcelona: Gedisa

Castel, R. (1997). La metamorfosis de la cuestión social. Una crónica del salariado. Barcelona: Paidós.

Catalano, R. F., Park, J., Harachi, T. W., Haggerty, K. P., Abbott, R. D., y Hawkins, J. D. (2005). Mediating the effects of poverty, gender, individual characteristics, and external constraints on antisocial behavior: A test of the social development model and implications for developmental life-course theory. En D. P. Farrington (Ed.) Advances in criminological theory: Vol.14. Integrated developmental and life-course theories of offending (pp. 93-123). New Brunswick, NJ: Transaction.

Connell, R. W. (1997). Escuelas y justicia social. Madrid: Morata.

Cruz, L. (2009). Infancias y Educación Social: prácticas socioeducativas en contextos residenciales de protección en Galicia. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela.

Fernández Enguita, M. (1990). La escuela a examen. Madrid: EUDEMA.

García Mínguez, J. y Sánchez Ramos, J. M. (2010). Centros de día de atención a menores: competencias del educador social como figura de referencia. Revista de Historia de la Educación Latinoamericana, 15, 125-146.

Glasser, B. y Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory: strategies for qualitative research. New York: Aldine de Gruyter.

Goyette, M., Pontbriand, A. y Bellot, C. (2011). Les transitions à la vie adulte des jeunes en difficulté. Concepts, figures et pratiques. Montréal (Canada): Presses de l’Université du Québec

Hicks, L y Stein, M (2010). A multiagency guide for professionals working together on behalf of teenagers. London: Department for children, schools and families (DCSF).

Lahire, B. (2007). Infancia y adolescencia: de los tiempos de socialización sometidos a constricciones múltiples. Revista de Antropología Social, 16, 21-38.

Meireiu, P. (2001). La opción de educar. Ética y pedagogía. Barcelona: Octaedro.

Melendro, M. (Dir.) (2007). Estrategias educativas con adolescentes y jóvenes en dificultad social. El tránsito a la vida adulta en una sociedad sostenible. Madrid: UNED.

Melendro, M. (2010). El tránsito a la vida adulta de los jóvenes en dificultad social. Madrid: UNED.

Melendro, M. y Cruz, L. (2013). Los escenarios de la intervención. En Melendro, M. y Rodríguez Bravo, A. E., Intervención con menores y jóvenes en dificultad social (pp. 85-140). Madrid: UNED

Montserrat, C. y Casas, F (2010). Educación y jóvenes ex-tutelados: revisión de la literatura científica española. Educación XX1, 13 (2), 117-138

Montserrat, C., Casas, F., y Malo, S. (2013). Delayed educational pathways and risk of social exclusion: The case of young people from public care in Spain. European Journal of Social Work, 16 (1), 6-21

Morin, E. (1994). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.

Navarro, L., Rosa, G., Riberas, G. y López, P. (2014). Las habilidades sociales en la intervención social y educativa: de la creatividad a la adquisición de competencias. VI Congreso estatal de Educación Social. Nuevas visiones para la Educación Social, experiencias y retos de futuro.

Ortega, J. (2005). ¿Qué pasa con la formación en la universidad?; ¿va unida la profesionalización de los profesores de pedagogía social a la de los/as educadores/as que ayudan a formar? En C. Mínguez (Coord.), La educación social: discurso, práctica y profesión (pp. 35-51). Madrid: Dykinson.

Parazelli, M. (2000). L’imaginaire familialiste et l’intervention sociale auprès

des jeunes de la rue: une piste d’intervention collective à Montréal. Santé mentale au Québec, 25-2, 40-66.

Pérez Serrano, G. (1994). Investigación cualitativa. Retos e Interrogantes. Madrid: La Muralla.

Rees, G., Gorin, S., Jobe, A., Stein, M., Medforth, R. y Goswami, H. (2010). Safeguarding Young People: Responding to young people aged 11 to 17 who are maltreated. London: The children’s society.

Ridge, T. (2002). Childhood poverty and social exclusion. Bristol: Policy Press.

Ruiz-Corbella, M., Martin-Cuadrado, A., Williamson, G., Cano-Ramos, A. y Zepeda, R. (2013) Educadores de jóvenes y adultos en riesgo de exclusión social. Un proyecto de cooperación educativa para su profesionalización. Revista Iberoamericana de Educación, 61, 159-177.

Subirats, J. (2004). Pobreza y exclusión social. Un análisis de la realidad española y europea. Barcelona: Fundación La Caixa.

Tomkiewicz, S. (1999). La mystification scientifique. Le Journal des psychologues, 168, 48-49.

Trinidad, A., Carrero, V. y Soriano, R. M. (2006). Grounded Theory: la construcción de la teoría a través del análisis interpretacional. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas

UNICEF (2005). Estado social de la infancia 2006. Excluidos e invisibles. Madrid: UNICEF.

How to Cite

Montserrat Boada, C., & Melendro Estefanía, M. (2017). WHAT SKILLS AND COMPETENCIES ARE VALUED IN PROFESSIONALS WORKING WITH ADOLESCENTS AT RISK OF SOCIAL EXCLUSION? AN ANALYSIS FROM THE PERSPECTIVE OF SOCIAL EDUCATION. Educación XX1, 20(2). https://doi.org/10.5944/educxx1.19034

Issue

Section

Estudios

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.