La mujer en la gobernanza de instituciones públicas de educación superior en México. Estudio comparativo
DOI:
https://doi.org/10.5944/reec.45.2024.39403Palavras-chave:
educación superior, estudio comparado, diferencias de género, gobernanzaResumo
In the upward trajectory of women, equality in leadership positions within higher education institutions is still not evident, although there's a growing shift in university governance that's starting to break the historic barriers for women, it remains a reality that this level has been largely inaccessible to them. Various international and national laws and policies have pushed for gender equality, but it's still a work in progress. Globally, women hold almost a quarter of the top university leadership roles, but in Latin America, progress is slower. Despite qualifications and merits, women face numerous obstacles in reaching top university leadership positions. This study aims to investigate the position of women in university governance in Mexico by comparing public institutions, based on the national gender equity policy. It seeks to pinpoint specific policies or actions being implemented. For this, a descriptive and transversal work was followed in multilevel analysis in comparative studies which allows multifaceted and holistic investigations of the phenomena to be studied. The findings show that while the government and other entities have established laws and policies for gender equality, there's still a noticeable gap in the governance of public universities. Even though some progress has been made in addressing gender-based violence and other equality initiatives, these efforts aren't enough to fundamentally change the culture and provide women with full access to the governing level.
Downloads
Referências
Acker, S. (2012). Chairing and caring: Gendered dimensions of leadership in academe. Gender and Education. 24(4), 411-428. https://doi.org/10.1080/09540253.2011.628927
Acosta, A. (2022). Gobernanza, poder y autonomía universitaria en la era de la innovación. Perfiles Educativos, 44(178), 150-164. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.178.60735
Acosta-Silva, A., Ganga-Contreras, F. y Rama-Vitale, C. (2021). Gobernanza universitaria: enfoques y alcances conceptuales. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 12(33), 3–17. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2021.33.854
Aguilar, L. (2010). Gobernanza: El nuevo proceso de gobernar. Fundación Friedrich Naumann para la Libertad.
Alcántara, A. (2012). Gobernanza, gobierno y gobernabilidad en la educación superior. En B. Lerner, R. Moreno y R. Uvalle (Coords.) Gobernabilidad y gobernanza en los albores del siglo XXI y reflexiones sobre México contemporáneo (pp.161-188). IIS-FCPS-UNAM.
Álvarez, B. y Duque, E. (2018). Análisis de la Gobernanza en la Institución Universitaria Pascual Bravo para el Fortalecimiento Institucional. Revista Espacios, 39(17), 1-14. https://www.revistaespacios.com/a18v39n17/18391708.html
Álvarez, A., Galeano, L. y Arias, G. (2021). Política de género en educación superior en América Latina: una revisión sistemática cualitativa. [Trabajo de grado, Universidad Católica de Pereira]. Repositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUC. http://hdl.handle.net/10785/8226
ANUIES (2021). Red Nacional de Instituciones de Educación Superior. Caminos para la Igualdad de Género (RENIES Igualdad). https://lasredes.anuies.mx/wp-content/uploads/2021/11/Acuerdos-XI-Reunion-Nacional-RENIES-Igualdad-12-130821.pdf
Avalle, G. (2023). Gobernabilidad y gobernanza. Enfoques en tensión. Estudios Políticos, (66), 28–47. https://doi.org/10.17533/udea.espo.n66a02
Brabazon, T. y Schulz, S. (2018). Braving the bull: women, mentoring and leadership in higher education. Gender and Education, (32), 1-18. https://doi.org/10.1080/09540253.2018.1544362
Bray, M., Adamson, B. y Mark, M. (2010). Educación comparada. Enfoques y métodos. Garnica
Brunner, J., Labraña, J., Ganga, F. y Rodríguez-Ponce, E. (2020). Gobernanza de la educación superior: El papel de las ideas en las políticas. Revista Iberoamericana de Educación, 83(1), 211-238. https://doi.org/10.35362/rie8313866
Buquet, A., Mingo, A. y Moreno, H. (2018). Imaginario occidental y expulsión de las mujeres de la educación superior. Revista de la Educación Superior, 47(185), 83-108. http://resu.anuies.mx/ojs/index.php/resu/article/view/74
Buquet, A., Cooper, J. y Loredo, H. (2010). Sistema de indicadores para la equidad de género en instituciones de educación superior. Universidad Nacional Autónoma de México/Instituto Nacional de las Mujeres. https://cieg.unam.mx/img/igualdad/eisistindi.pdf
Cifuentes, P. (2021). Participación de la mujer en las rectorías de las universidades latinoamericanas. 1-22. https://obtienearchivo.bcn.cl/obtienearchivo?id=repositorio/10221/32174/2/BCN_participacion_mujer_rectorias_FINAL.pdf
Cornejo, M. (2022). Principales modelos de análisis de la gobernanza de la educación superior. Revista Guatemalteca de Educación Superior, 5(2), 186-198. https://doi.org/10.46954/revistages.v5i2.101
De Garay, A. (2019). Retos y prospectiva de la gobernanza universitaria. En. J. Jongitud y M. Casillas (Coords.). Gobernanza y participación ciudadana (pp. 69-76). Universidad Veracruzana.
Del Pino, S., Vallejos, R., Améstica-Rivas, L. y Cornejo-Saavedra, E. (2018). Presencia de las mujeres en la alta gestión universitaria. Las universidades públicas en Chile. Páginas de Educación, 11(2), 176-198. https://doi.org/10.22235/pe.v11i2.1633
Del Rosal, M. (2021). El acceso de las mujeres al cargo de rectora en las universidades nacionales argentinas: factores habilitantes y obstaculizantes. RAES, 13(23), 220-237. http://www.revistaraes.net/revistas/raes23_art3.pdf
De la Cruz, M. (2018). Comprender la gobernanza y su implicancia en la educación superior y en la tarea investigativa. VII Jornadas Nacionales y V Jornadas Latinoamericanas de Investigadores en Formación en Ciencias de la Educación, Buenos Aires, 28, 29 y 30 de Noviembre. http://eventosacademicos.filo.uba.ar/index.php/JIFIICE/VI-IV/paper/viewFile/3787/2398
Diario Oficial de la Federación (Lunes 20 de mayo de 2013). Plan Nacional de Desarrollo 2013-2018. https://conamer.gob.mx/documentos/marcojuridico/rev2016/PND%202013-2018.pdf
______(13 de diciembre de 2013). Programa Sectorial de Educación 2013-2018. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle_popup.php?codigo=5326569
______(20 de abril de 2021). Ley General de Educación Superior. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5616253&fecha=20/04/2021#gsc.tab=0
______(20 de mayo de 2021). Ley del Instituto Nacional de las Mujeres. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/88_200521.pdf
______(31 de octubre de 2022). Ley General para la Igualdad de Mujeres y Hombres. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGIMH.pdf
______(6 de junio de 2023). Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/CPEUM.pdf
Díez-Gutiérrez, E. (2020). La gobernanza híbrida neoliberal en la educación pública. Revista Iberoamericana De Educación, 83(1), 13-29. https://doi.org/10.35362/rie8313817
Escribens, M., Pedró, F., Scasso, M. y Vera, A. (2023). La encrucijada de la educación superior en América Latina y el Caribe. Informe regional de monitoreo ODS4-Educación 2030. En Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Avances hacia el ODS4 en educación superior: desafíos y respuestas políticas en América Latina y el Caribe (pp. 1-29). UNESCO. https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2023/01/Documento-de-Trabajo-03_Espanol_FINAL-1.pdf
Fernández, A. (2011). Las cuotas de género y la representación política femenina. Argumentos. Estudios Críticos De La Sociedad, (66), 247-274. https://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/295
Farreto, M. (2021). Gobernanza regional de género: aportes de OEA y MERCOSUR, 1990-2015. Teseo Press.
Gaete, R. (2015). El techo de cristal en las universidades estatales chilenas. Un análisis exploratorio. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 6(17), 3-20. https://doi.org/10.1016/j.rides.2015.06.001
Galán-Muros, V., Bouckaert, M. y Roser, J. (2023). La representación de la mujer en el mundo académico y en los puestos directivos de la educación superior. UNESCO/IESLAC. https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2023/03/PB-Genero_final_ES_.pdf
Ganga, F., Pérez, A. y Mansilla, J. (2018). Paradigmas emergentes en la Gobernanza universitaria: una aproximación teórica. Utopía y Praxis Latinoamericana, 23(83), 123-136. https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/33331/35067
García, R., Quiñones, C. y Espigares, M. (2009). ¡La paridad puede medirse! (Diagnóstico de género en los centros escolares). En A. Boza, J. Méndez, M. Monescillo, M. Toscano, M. Aguaded, J. Ávila, J. Tello y M. Salas. Actas del XIV Congreso de Modelos de Investigación Educativa (pp. 1325-1333), Huelva, 24, 25 y 26 de junio de 2009. https://www.uv.es/aidipe/congresos/XIV_Congreso.pdf
García, A. y Pita, M. (2018). Los rankings y sus usos en la gobernanza universitaria. Revista Iberoamericana De Ciencia, Tecnología Y Sociedad - CTS, 13(37). https://ojs.revistacts.net/index.php/CTS/article/view/52
Garzón, C. y Rodríguez, P. (2019). La gobernanza y su incidencia en los procesos de calidad en las instituciones de educación superior. Revista Boletín Redipe, 8(10), 111–124. https://doi.org/10.36260/rbr.v8i10.838
Grau, F. (2017). Nuevos modelos de gobernanza para las universidades públicas. Nueva Revista, (163), pp. 91-102. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/8497/91-102_nuevos_modelos_de_gobernanza_163.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kehm, B. (2012). La nueva gobernanza de los sistemas universitarios. Octaedro.
Kooiman, J. (2005). Governing as Governance. SAGE Publications.
Koronkiewicz, M. (2005). Gender Parity Index. UNESCO/Bangkok. https://web.archive.org/web/20171117223020/http://www.unescobkk.org/fileadmin/user_upload/aims/Pattaya_SCB_Jun05/Gender_Parity_Index_-_Michael_Koronkiewicz.pdf
Launay-Gama, C. (2016). Gobernanza/Gobernabilidad. En M. Picazo, V. Montero y J. Simón, Diccionario de Ciencia Política (pp. 151-155). Universidad de Concepción.
Lê Thành Khôi. (1981). L'Education comparée. Armand Colin Editeur.
Lopera, C. (2004). Antinomias, dilemas y falsas premisas que condicionan la gestión universitaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 9(22), 617-635. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14002204
López, F. (2021). La gobernanza de los sistemas educativos. Fundamentos y orientaciones. Narcea.
Maldonado, B. Buenaño, J. y Benavides, K. (2019). Aproximación a un modelo de gobernanza en universidades públicas de la provincia de Pichincha del Ecuador. Revista Científica Visión De Futuro, 23(2). https://visiondefuturo.fce.unam.edu.ar/index.php/visiondefuturo/article/view/369
Martínez-Labrín, S. y Castelao-Huerta, I. (2023). Narrativas de subjetivación en académicas de Chile y Colombia: neoliberalismo y género en la universidad. Quaderns de psicología, 25(2), 1-22. https://quadernsdepsicologia.cat/article/view/v25-n2-martinez-castelao/1910-pdf-es
Manzón, M. (2010). La comparación de espacios. En M. Bray, B. Adamson, M. y Mark, (Comps.). Educación comparada. Enfoques y métodos (pp. 117-158). Garnica.
Meléndez. M., Solís, P. y Gómez, J. (2010). Gobernanza y gestión de la universidad pública. Revista De Ciencias Sociales, 16(2). https://doi.org/10.31876/rcs.v16i2.25496
Meza-Mejía, M., Villarreal-García, M. y Ortega-Barba, C. (2023). Women and Leadership in higher Education: A Systematic Review. Social Sciences, 12(555), 1-13. https://doi.org/10.3390/socsci12100555
Navarro, M. y Contreras, K. (2013). Gobernanza y educación superior en México. Universidades, (57), 38-50. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37331246006
Nohlen, D. (2020). El método comparativo. En H. Sánchez (Ed). Antologías para el estudio y la enseñanza de la ciencia política (pp. 41-57). Volumen III: La metodología de la ciencia política. Universidad Nacional Autónoma de México. https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/13/6180/18.pdf
Obeide, S. (2020). Nuevos roles, nuevas identidades: ¿el nacimiento de un nuevo sector en las universidades públicas argentinas? Integración y Conocimiento, 9(1), 101–112. https://doi.org/10.61203/2347-0658.v9.n1.27601
O’Donnell, G. (Comp.). (1997). Contrapuntos. Ensayos escogidos sobre autoritarismo y democratización, Paidós.
ONU (2015). Objetivos de desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/sustainable-development-goals/
UNESCO (2019). Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: Visión y Acción. Revista Educación Superior Y Sociedad, 9(2), 97-113. https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/171
UNESCO/IESALC (2020). Towards universal access to higher education: international trends. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375686
UNESCO (2021). Mujeres en la educación superior ¿la ventaja femenina ha puesto fin a las desigualdades de género. https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2021/03/Las-mujeres-en-la-educacio%CC%81n-superior_12-03-21.pdf
Palomar, C. (2005). La política de género en la educación superior. Revista de Estudios de Género. La ventana, (21), 7-43. http://www.revistalaventana.cucsh.udg.mx/index.php/LV/article/view/739
Pérez, A., Aguilar, J. y Rodríguez, A. (2018). Nueva gobernanza universitaria: enfoque omniabarcante para estudiar el gobierno en universidades latinoamericanas. Revista Venezolana de Gerencia, Esp(1), 56-66. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29062781004
Pierre, J. y Peters, G. (2000). Governance, Politics, and the State. Macmillan.
Sabzalieva, E., Chacón, E., Bosen, L., Morales, D., Mutize, T., Nguyen, H. y Roser, J. (2021). Pensar más allá de los límites: perspectivas sobre los futuros de la educación superior hasta 2050. UNESCO/IESLAC. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377529
SEP/INMUJERES (2022). Directrices para elaborar e implementar mecanismos para la prevención, atención y sanción del hostigamiento sexual y del acoso sexual en las instituciones de educación superior. http://cedoc.inmujeres.gob.mx/documentos_download/Directrices%20SES-INMUJERES.pdf
Stromquist, N. (2023). Género y Política en la Universidad Globalizada: Hacia una Reacción Colectiva. Revista Española De Educación Comparada, (43), 196–220. https://doi.org/10.5944/reec.43.2023.36664
Task Force on Higher Education and Society. (2000). Higher Education in Developing Countries. Peril and Promise. Washington: The World Bank. https://documents1.worldbank.org/curated/en/345111467989458740/pdf/multi-page.pdf
Times Higher Education. (2022). Gender Equality: How Global Universities are Performing. https://www.timeshighereducation.com/sites/default/files/the_unesco_gender_equality_report_part_2.pdf
______. (2023). Impact Rankings 2023: gender equality. https://www.timeshighereducation.com/rankings/impact/2023/gender-equality?page=1#!/length/100/sort_by/rank/sort_order/asc
______. (2023a). World University Rankings 2023. https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2023/world-ranking
Uribe, J. y León, D. (2023). Gobernanza Universitaria en los modelos de Responsabilidad Social de las Universidades Públicas en México. INCEPTUM Revista de Investigación en Ciencias de la Administración, 28(34), 77-107. https://doi.org/10.33110/inceptum.v18i34.437
Virgili, M., Ganga, F. y Figueroa, K. (2015). Gobernanza universitaria o cogobierno: El caso de la Universidad de Concepción de Chile. Ultima década, 23(42), 187-216. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362015000100009
Wroblewski, A. (2019). Women in Higher Education Management: Agents for Cultural and Structural Change? Social Science, 8(6), 1-12. https://doi.org/10.3390/socsci8060172
Yáber, G., Chaves, A. y Csoban, E. (2018). Modelo de gobernanza, liderazgo y gestión en instituciones de educación superior aplicado a la innovación curricular. RAN - Revista Academia & Negocios, 4(1), 53-64. https://revistas.udec.cl/index.php/ran/article/view/2885
Zurbriggen, C. (2011). Gobernanza: una mirada desde América Latina. Perfiles latinoamericanos, 19(38), 39-64. https://perfilesla.flacso.edu.mx/index.php/perfilesla/article/view/124/69