La mujer en la gobernanza de instituciones públicas de educación superior en México. Estudio comparativo

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.45.2024.39403

Palavras-chave:

educación superior, estudio comparado, diferencias de género, gobernanza

Resumo

In the upward trajectory of women, equality in leadership positions within higher education institutions is still not evident, although there's a growing shift in university governance that's starting to break the historic barriers for women, it remains a reality that this level has been largely inaccessible to them. Various international and national laws and policies have pushed for gender equality, but it's still a work in progress. Globally, women hold almost a quarter of the top university leadership roles, but in Latin America, progress is slower. Despite qualifications and merits, women face numerous obstacles in reaching top university  leadership positions. This study aims to investigate the position of women in university governance in Mexico by comparing public institutions, based on the national gender equity policy. It seeks to pinpoint specific policies or actions being implemented. For this, a descriptive and transversal work was followed in multilevel analysis in comparative studies which allows multifaceted and holistic investigations of the phenomena to be studied. The findings show that while the government and other entities have established laws and policies for gender equality, there's still a noticeable gap in the governance of public universities. Even though some progress has been made in addressing gender-based violence and other equality initiatives, these efforts aren't enough to fundamentally change the culture and provide women with full access to the governing level.

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Biografias Autor

Mónica del Carmen Meza-Mejia, Universidad Panamericana. México

Mónica del Carmen Meza Mejía es Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad de Navarra, España (2003). Desde 1994 es parte del claustro académico de la Universidad Panamericana en México. En 2024 obtuvo la categoría de Profesor Titular C. Ha desempeñado diversas funciones en la gestión de la Escuela de Pedagogía, campus México. Actualmente es Secretaria Académica de la misma Escuela. Además, desde 2015 es miembro del Sistema Nacional de Investigadores, nivel 1.

Claudia Fabiola Ortega-Barba, Universidad Panamericana. Escuela de Pedagogía

Profesora investigadora Titular B. Investigadora Nacional Nivel I del Sistema Nacional de Investigadoras e Investigadores (SNII). Doctora en Pedagogía por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional Autónoma de México, cursó el posdoctorado sobre Currículo, Discurso y Formación de Investigadores con la Red Internacional sobre la Enseñanza de la Investigación (RISEI) de la cual es miembro. Pertenece a la Red Mexicana de Investigadores de la Investigación Educativa (REDMIIE) y del Consejo Mexicano de Investigación Educativa (COMIE). 

Mónica Adriana Villarreal-García, Universidad Panamericana. Escuela de Pedagogía

Directora de la Escuela de Pedagogía de la Universidad Panamericana, Campus México, así como profesora e investigadora de la misma institución. Realizó sus estudios de Doctorado en Desarrollo Humano en la Universidad Motolinía del Pedregarl. Es miembro de la Red de Mujeres unidas por la educación, también pertenece al grupo interdisciplinario de estudios feministas de la Universidad Panamericana.

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Publicado

2024-06-27

Como Citar

Meza-Mejia, M. del C., Ortega-Barba, C. F., & Villarreal-García, M. A. (2024). La mujer en la gobernanza de instituciones públicas de educación superior en México. Estudio comparativo . Revista Española de Educación Comparada, (45), 106–129. https://doi.org/10.5944/reec.45.2024.39403