Latin American Higher Education in the Beginning of the New Century. Situation, Main Problems and Future Perspectives

Authors

  • Norberto Rafael Fernández Lamarra Universidad Nacional de Tres de Febrero
  • Cristian Gonzalo Pérez Centeno Universidad Nacional de Tres de Febrero

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.27.2016.15044

Keywords:

Higher Education, Latin America, Democratization, Administration, Educational Quality Assessment

Abstract

Overcame initial effects of severe economic crisis that affected the region in the beginning of this century, several Latin American countries developed educational policies aimed at promoting full inclusion in education that guarantees the right to education for all citizens, mainly for most disadvantaged sectors, traditionally excluded. Thus it has sought to increase coverage, improve performance indicators and educational efficiency and to promote higher levels of graduation, attacking registered levels of inequality. Higher Education, specifically University, was perhaps the level of education with highest incidence and focus by democratizing policies, probably due to high inequality existing in access -even considering the mass growth verified in last decades of past century-, strong segmentation and institutional fragmentation and heterogeneous quality. Data about its evolution demonstrate a important democratization of higher education systems in Latin America in the last decade, moving in the way of mentioned objectives. A relative higher improvement is also seen in sectors with less educational capital compared to those who have a longer tradition of access to educational services. However, these progresses -based on a general social and economic indicators improvement - don’t structurally modify inequality levels expressed at university level. Paper also presents a regional situation with regard to main problems that university administration must address and to current quality assurance models to evaluate programs and higher education institutions. However, in this sense, Latin American higher education shows a strong heterogeneity and difficulties to account for new requirements, which also question progresses achieved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Norberto Rafael Fernández Lamarra, Universidad Nacional de Tres de Febrero

Profesor universitario, investigador y consultor nacional e internacional en el área de las políticas, la planificación y la gestión de la educación –particularmente con perspectiva comparada-, con énfasis en la educación superior. Director de Posgrados en la Universidad Nacional de Tres de Febrero (UNTREF), y del Núcleo Interdisciplinario de Formación y Estudios para el Desarrollo de la Educación, el Doctorado en Políticas y Gestión de la Educación Superior y del Programa de Posgrados en Políticas y Administración de la Educación (Maestría y Especializaciones). Actualmente integra el Consejo Académico del Doctorado en Educación UNTREF/UNL. Ha sido miembro de la CONEAU. Dirige la Revista Argentina de Educación Superior, que edita la Red Argentina de Postgrados en Educación Superior (REDAPES). Preside la Sociedad Argentina de Estudios Comparados en Educación, en la que dirige la Revista Latinoamericana de Educación Comparada. Es Vicepresidente del Consejo Mundial de Sociedades de Educación Comparada (WCCES). Ha sido Experto Regional de la UNESCO y Consultor de esa Organización –en especial en el IESALC- y de otros organismos internacionales. Es autor de más de 150 publicaciones, estudios, trabajos, libros y artículos sobre la educación argentina y latinoamericana.

Cristian Gonzalo Pérez Centeno, Universidad Nacional de Tres de Febrero

Es docente e investigador del Núcleo Interdisciplinario de Formación y Estudios para el Desarrollo de la Educación (NIFEDE) en la UNTREF. Es Vicepresidente de la Sociedad Argentina de Estudios Comparados en Educación (SAECE) y miembro del Comité Ejecutivo del Consejo Mundial de Sociedades de Educación Comparada (WCCES). Se desempeñó como Coordinador General del XV Congreso Mundial de Educación Comparada realizado en Buenos Aires en junio de 2013. Es también miembro de la Red Argentina de Posgrados en Educación Superior (REDAPES) y Secretario Editorial de la Revista Latinoamericana de Política y Administración de la Educación (RELAPAE) que edita la UNTREF. 

Published

2016-07-05

How to Cite

Fernández Lamarra, N. R., & Pérez Centeno, C. G. (2016). Latin American Higher Education in the Beginning of the New Century. Situation, Main Problems and Future Perspectives. Revista Española de Educación Comparada, (27), 123–148. https://doi.org/10.5944/reec.27.2016.15044

Issue

Section

MONOGRAPHIC SECTION: Education in today's Latin America