Los documentales y noticiarios como texto de apertura para pensar la educación estético-política
DOI:
https://doi.org/10.5944/hme.5.2017.16635Parole chiave:
Propaganda pedagógica, Ideologías de la educación, Patrimonio audiovisualAbstract
El uso de documentales y noticiarios como fuente de estudio y divulgación de la memoria educativa nos permite acceder a las visiones promovidas desde los diferentes grupos ideológicos. Esta posibilidad es especialmente manifiesta en los noticiarios y documentales producidos durante la Guerra Civil Española. Momento en el que la forma estética y los contenidos narrativos se fusionan dando voz a los imaginarios propuestos desde las diferentes formaciones políticas. Para posteriores estudios detallados,
se ha considerado necesario la recopilación y difusión de este patrimonio histórico-educativo
Downloads
Riferimenti bibliografici
Amo García, Alfonso del. Catálogo General del cine de la Guerra Civil. Madrid: Cátedra-Filmoteca Española, 1996.
Crusells, Magí. «El cine durante la Guerra Civil Española». Comunicación y Sociedad XI (2) (1998): 123-152. Accessed May 24, 2016. http://www.unav.es/fcom/communication-society/es/articulo.php?art_id=145
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Authors who publish in Historia y Memoria de la Educación agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).