Educational policy and school constructions in the district of La Victoria (Peru) during the government of Odría, 1948-1956
DOI:
https://doi.org/10.5944/hme.17.2023.32051Keywords:
School construction, 20th century;, Manuel A. Odría, La Victoria district, Slums, PeruAbstract
The government of Manuel A. Odría (1948-1956) is remembered in Peru as one of the governments that best addressed the problem of the shortage of schools during the 20th century; however, in the construction of an overview of his educational work, certain issues have been omitted, such as the neglect of the regime towards primary schools, the effects that the first intense migrations—from the countryside to the city—had on the schools in the capital and the critical final years that diminished the government’s educational work.
This article seeks to give a general overview of Odría’s educational policy, with emphasis on school buildings, for which the capital district of La Victoria has been taken as a case study. Through the study of official documents and information extracted from the press, we show that the government had a preference for secondary and technical education that ended up affecting the construction of schools; and that after 1953 Odría’s educational work decreased due to political, economic and social factors.
Downloads
References
Badillo, Javier. «Las barriadas y sus problemas en la educación». Tesis para optar el grado de Licenciado en Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, 1961.
Candela, Emilio; Contreras, Fernando y Lossio, Jorge. «Populismo y salud pública durante el Ochenio de Odría (1948-1956)». Acta Herediana. 60 (2017): 33-48. https://revistas.upch.edu.pe/index.php/AH/index
Cardó, Andrés; Díaz, Hugo; Vargas, Raúl y Malpica Carlos. Planificación y desarrollo de la educación en el Perú: un análisis de la experiencia del periodo 1948-1985. París: Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación, 1989.
Cobas, Manuel. «Las elecciones de 1950: la autoelección del general Manuel A. Odría». Investigaciones Sociales. 30 (2013): 241-264. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/index
Collier, David. Barriadas y élites: de Odría a Velasco. Lima: Instituto de Estudios Peruanos, 1978.
Degregori, Carlos Iván. Conquistadores de un nuevo mundo. Lima: Instituto de Estudios Peruanos, 2014.
Franco, Carlos; Degregori, Carlos Iván y Cornejo Polar, Antonio. Cambios culturales en el Perú. Lima: Ministerio de Cultura, 2014.
Koch, Roberto. Algunos problemas de la educación nacional. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos, 1955.
Mangin, William. «Latin American squatter settlements: a problem and solution». Scientific American. 3 (1967): 65-98.
Martinez, Juan Marcos. «Esteras y pizarras: Las barriadas de Lima y la educación escolar como instrumento de movilidad social durante el gobierno de Odría». Tesis para optar el grado de Licenciado en Historia, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, 2020.
Matos, José. Las Barriadas de Lima, 1957. Lima: Instituto de Estudios Peruanos, 1977.
Mendoza, Juan. Nuevo potencial para la educación peruana. Lima: Colegio Militar Leoncio Prado, 1956.
Palomino, Eduardo. Educación peruana: Historia, análisis y propuestas. Lima: Pro educación, 1993.
Ponce, Luis. «Política fiscal del Perú, 1920-1980». En La economía peruana entre la Gran Depresión y el reformismo militar. 1930-1980, editado por Carlos Contreras, 345-414. Lima: Banco Central de Reserva del Perú - Instituto de Estudios Peruanos, 2020.
Poulsen, Karen. «Mujeres y ciudadanía: La consecución del sufragio femenino en el Perú (1933-1955)». Revista del Instituto Riva-Agüero. 2 (2016): 141-197. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/index
Roselló, Pedro. «Algunas consideraciones sobre la enseñanza universal, gratuita y obligatoria». Educación. 14-15 (1951): 23-36.
Zapata, Antonio. Militarismos y maestros indigenistas, 1933-1956. Lima: Derrama Magisterial, 2013.
Zegarra, Luis Felipe. «¿Por qué las autocracias promueven la inestabilidad política y económica?: Perú, 1948-1956». Apuntes. Revista de Ciencias Sociales. 48 (2001): 171-202. http://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/index
Zegarra, Luis Felipe. «Perú, 1920-1980. Contexto internacional, políticas públicas y crecimiento económico», en La economía peruana entre la Gran Depresión y el reformismo militar. 1930-1980, editado por Carlos Contreras, 19-104. Lima: Banco Central de Reserva del Perú - Instituto de Estudios Peruanos, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Historia y Memoria de la Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in Historia y Memoria de la Educación agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).