Educational policy and school constructions in the district of La Victoria (Peru) during the government of Odría, 1948-1956

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.17.2023.32051

Keywords:

School construction, 20th century;, Manuel A. Odría, La Victoria district, Slums, Peru

Abstract

The government of Manuel A. Odría (1948-1956) is remembered in Peru as one of the governments that best addressed the problem of the shortage of schools during the 20th century; however, in the construction of an overview of his educational work, certain issues have been omitted, such as the neglect of the regime towards primary schools, the effects that the first intense migrations—from the countryside to the city—had on the schools in the capital and the critical final years that diminished the government’s educational work.
This article seeks to give a general overview of Odría’s educational policy, with emphasis on school buildings, for which the capital district of La Victoria has been taken as a case study. Through the study of official documents and information extracted from the press, we show that the government had a preference for secondary and technical education that ended up affecting the construction of schools; and that after 1953 Odría’s educational work decreased due to political, economic and social factors. 

Downloads

References

Badillo, Javier. «Las barriadas y sus problemas en la educación». Tesis para optar el grado de Licenciado en Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, 1961.

Candela, Emilio; Contreras, Fernando y Lossio, Jorge. «Populismo y salud pública durante el Ochenio de Odría (1948-1956)». Acta Herediana. 60 (2017): 33-48. https://revistas.upch.edu.pe/index.php/AH/index

Cardó, Andrés; Díaz, Hugo; Vargas, Raúl y Malpica Carlos. Planificación y desarrollo de la educación en el Perú: un análisis de la experiencia del periodo 1948-1985. París: Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación, 1989.

Cobas, Manuel. «Las elecciones de 1950: la autoelección del general Manuel A. Odría». Investigaciones Sociales. 30 (2013): 241-264. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/index

Collier, David. Barriadas y élites: de Odría a Velasco. Lima: Instituto de Estudios Peruanos, 1978.

Degregori, Carlos Iván. Conquistadores de un nuevo mundo. Lima: Instituto de Estudios Peruanos, 2014.

Franco, Carlos; Degregori, Carlos Iván y Cornejo Polar, Antonio. Cambios culturales en el Perú. Lima: Ministerio de Cultura, 2014.

Koch, Roberto. Algunos problemas de la educación nacional. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos, 1955.

Mangin, William. «Latin American squatter settlements: a problem and solution». Scientific American. 3 (1967): 65-98.

Martinez, Juan Marcos. «Esteras y pizarras: Las barriadas de Lima y la educación escolar como instrumento de movilidad social durante el gobierno de Odría». Tesis para optar el grado de Licenciado en Historia, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, 2020.

Matos, José. Las Barriadas de Lima, 1957. Lima: Instituto de Estudios Peruanos, 1977.

Mendoza, Juan. Nuevo potencial para la educación peruana. Lima: Colegio Militar Leoncio Prado, 1956.

Palomino, Eduardo. Educación peruana: Historia, análisis y propuestas. Lima: Pro educación, 1993.

Ponce, Luis. «Política fiscal del Perú, 1920-1980». En La economía peruana entre la Gran Depresión y el reformismo militar. 1930-1980, editado por Carlos Contreras, 345-414. Lima: Banco Central de Reserva del Perú - Instituto de Estudios Peruanos, 2020.

Poulsen, Karen. «Mujeres y ciudadanía: La consecución del sufragio femenino en el Perú (1933-1955)». Revista del Instituto Riva-Agüero. 2 (2016): 141-197. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/index

Roselló, Pedro. «Algunas consideraciones sobre la enseñanza universal, gratuita y obligatoria». Educación. 14-15 (1951): 23-36.

Zapata, Antonio. Militarismos y maestros indigenistas, 1933-1956. Lima: Derrama Magisterial, 2013.

Zegarra, Luis Felipe. «¿Por qué las autocracias promueven la inestabilidad política y económica?: Perú, 1948-1956». Apuntes. Revista de Ciencias Sociales. 48 (2001): 171-202. http://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/index

Zegarra, Luis Felipe. «Perú, 1920-1980. Contexto internacional, políticas públicas y crecimiento económico», en La economía peruana entre la Gran Depresión y el reformismo militar. 1930-1980, editado por Carlos Contreras, 19-104. Lima: Banco Central de Reserva del Perú - Instituto de Estudios Peruanos, 2020.

Published

2022-12-18

How to Cite

Martinez Mendoza, J. M. (2022). Educational policy and school constructions in the district of La Victoria (Peru) during the government of Odría, 1948-1956. Historia Y Memoria De La Educación, (17), 319–341. https://doi.org/10.5944/hme.17.2023.32051

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.