Music and school, a late confluence in contemporary Spain: the LGE as a turning point

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.19.2024.36768

Keywords:

History of Education, Educational Legislation, Musical Education, General Law of Education

Abstract

The teaching of music at school has expanded throughout the different educational legislative contexts that Spain has lived through in recent times. While the confluence of art and education constitutes a normalized and generalized practice in current school spaces, the historical deficit of schools without art continued until the last quarter of the last century. The General Law of Education (LGE) of 1970 established for the first time, at the curricular level, a space dedicated to artistic education, which included musical education, plastic expression and dramatization, with ambitious contents and methodological proposals as well as avant-garde references. This milestone was preceded by more than a century of sociopolitical and legislative vicissitudes that conditioned  education in general and the role that music should assume in compulsory education in particular. Through this contribution we analyze the presence of music in the school through the different legislative contexts of the Spanish State, from the first references to the arts in the Law of Public Instruction of 1857 to the supposed consolidation of music in schools, at least legislatively, in the last third of the 20th century with the turning point represented by the LGE.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araque Hontangas, Natividad. Manuel José Quintana y la Instrucción pública. Madrid: Universidad Carlos III, 2013.

Callealta Oña, Leopoldo. «Aproximación histórica de las enseñanzas artísticas en España, desde 1857 hasta 2006. Un periodo de cambio social, educativo y político». Historia de la Educación 41 (2022): 177-193.

Casals, Joan. «El método Ireneu Segarra». Música y Educación. Revista trimestral de pedagogía musical 16 (1993): 51-74.

Caselles Beltrán, Pedro; López del Castillo, María Teresa; Arribas Alonso, Carlos; López Román, Jesus; Sanuy Simón, Montserrat; Angulo Lípez-Casero, Manuel; Sanuy Simón, Concepción. «Programas Renovados en EGB. Educación Artística I: Música». Vida Escolar 211 (1981): 2-48. URL: http://hdl.handle.net/11162/78612 [último acceso 20 de enero de 2023].

Castañón Rodríguez, María del Rosario. «El profesorado de educación musical durante el

franquismo». Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado 12/4 (2009): 97-107.

Comas, Francisca; Motilla, Xavier; Sureda, Bernat. «Pedagogical innovation and music education in Spain: introducing the Dalcroze method in Catalonia». Paedagogica Historica. International Journal of the History of Education 50/3 (2014): 320-337.

Embid Irujo, Antonio. «Un siglo de legislación musical en España. Y una alternativa para la organización de las enseñanzas artísticas en su grado superior». Revista de Administración Pública 153 (2000): 471-504.

Gelabert, Llorenç; Motilla, Xavier. «School textbooks, didactic material and a new approach in music teaching in Catalonia with the opening of the School of Musical Pedagogy-Ireneu Segarra Method». History of Education & Children's Literature XV/2 (2020): 183-198.

González Martín, Javier. «La educación musical escolar durante los primeros años del franquismo. Otro campo de batalla entre la Iglesia y la Falange». Revista Electrónica Lista Electrónica Europea de Música en la Educación (LEEME) 38 (2016): 36-46.

Heredia Agóiz, José Luis. «Manuel Borguño y el método eurítmico vocal y tonal». Música y educación: Revista trimestral de pedagogía musical 100 (2014): 44-65.

López García, Narciso José; Moya Martínez, María del Valle. «El patronato de Misiones Pedagógicas, el Frente de Juventudes y la Sección Femenina: instituciones clave en la historia de la educación musical en la enseñanza primaria española». Aula 23 (2017): 215-232.

Martos Sánchez, Emilia. «La normativa legal sobre educación musical en la España

Contemporánea». Espiral. Cuadernos del Profesorado 6/12 (2013): 43-50.

Medina Santana, Jonatan. «El papel de los manuales escolares en la conformación y desarrollo de la disciplina escolar de música en España entre 1970-1990». En Pedagogías alternativas y educación en los márgenes a lo largo del siglo XX, coordinado por Andrés Payà Rico, 200-203. Valencia: Universitat de València, 2022.

Ministerio de Educación y Ciencia. «Orientaciones Pedagógicas para la Educación General Básica (Año académico 1970-1971). Planes y programas de estudio». Enseñanza Media 225 (1970): 1-116. URL: http://hdl.handle.net/11162/74229 [último acceso 20 de enero de 2023].

Oriol de Alarcón, Nicolás. «Contribución de la Enseñanza Musical, en los

Estudios de Magisterio en España, a la conservación del Arte y la Cultura

popular». Dedica. Revista de Educaçao e Humanidades 3 (2012): 13-42.

Puelles Benítez, Manuel de. «Tecnocracia y política en la reforma educativa de 1970». Revista de Educación, número extraordinario «La Ley General de Educación veinte años después» (1992): 13-29.

Puelles Benítez, Manuel de. «Evolución de la educación en España durante el franquismo». En Historia de la Educación. Edad Contemporánea, coordinado por Alejandro Tiana Ferrer, Gabriela Ossenbach Sauter y Florentino Sanz Fernández, 315-335. Madrid: UNED, 2002.

Trías, Núria. «Cincuenta aniversario de Joan Llongueres». Música y educación: Revista trimestral de pedagogía musical 54 (2003): 133-155.

Viñao, Antonio. «La educación general básica. Entre la realidad y el mito». Revista de Educación, número extraordinario «La Ley General de Educación veinte años después» (1992), 47-71.

Published

2024-01-20

How to Cite

Gelabert Gual, L., & Motilla Salas, X. (2024). Music and school, a late confluence in contemporary Spain: the LGE as a turning point. Historia y Memoria de la Educación, (19), 79–105. https://doi.org/10.5944/hme.19.2024.36768