Mexican Community of Historians of Education. Towards an historiographical account of the years 2002-2012
DOI:
https://doi.org/10.5944/hme.5.2017.16564Keywords:
Mexico, Community of historians of education, Historiography of education, Academic production, State of knowledgeAbstract
Every ten years the Mexican Council of Education Research organizes the gathering of information for the «state of knowledge» in seventeen different areas of study. The aim of this activity is to assess the «state of knowledge » in order to discover and to analyze the main tendencies of the decade. Having been directly involved in the gathering of the last «state of knowledge» in relation to the sub-area of History and Historiography of Education, the purpose of this article is to give an account, in general lines, of the processes we followed to collect the information, as well as the global tendencies in the last decade (2002-2012). Given its general nature, the article does not focus on so much on particularities, but rather deals with the central historiographic production of recent years
Downloads
References
Aguirre Lora, María Esther, coord. Historia e historiografía de la educación en México. Hacia un balance 2002-2011. 2 Vols. México: ANUIES-COMIE, 2016.
Arredondo, Martiniano, et al., «La investigación educativa en México. Un campo científico en proceso de constitución». Revista Mexicana de Sociología XLVI (1) (1984): 5-38.
Arredondo, Martiniano, et al., Los procesos de formación y conformación de los agentes de la investigación educativa. México: UNAM-CESU, 1989.
Barbieri, N. S. La storia dell’educazione in prospettiva comparata. Riflessioni teoriche e studio di casi: due tradizioni di ricerca a confronto. Padova: CLEUP, 2013.
Beck, Ulrich. La società cosmopolita. Milano: Il Mulino, 2006.
Becher, Tony. Tribus y territorios académicos: la indagación intelectual y las culturas de las disciplinas. Barcelona: Gedisa, 2001.
Colina Escalante, Alicia. «El crecimiento del campo de la investigación educativa en México Un análisis a través de sus agentes». Perfiles Educativos XXXIII (132) (2011): 10-28.
Dale, Roger. «Globalización: ¿un nuevo mundo para la educación comparada?». In Formación del discurso en la educación comparada, edited by Jürgen Schriewer, 69-90. Barcelona: Pomares, 2002.
Didou Aupetit, Sylvie, and Gerard Etienne. «El Sistema Nacional de Investigadores en 2009. ¿Un vector para la internacionalización de las élites científicas?». Perfiles educativos XXXIII (132) (2011): 29-47.
Florescano, Enrique. Historia de las historias de la nación mexicana. México: Taurus, 2002.
Galván Lafarga, Luz Elena, and Susana Quintanilla Osorio. Historiografía de la Educación. México: Consejo Mexicano de Investigación Educativa, 1993.
Galván Lafarga, Luz Elena. «Un recorrido por la historia de la educación hoy en día». Educar. Revista de Educación 3 (1997): 8-20.
Gonzalbo, Pilar. «La vida cotidiana en el México colonial». In Ideas, valores y tradiciones. Ensayos sobre historia de la educación en México. México: El Colegio Mexiquense, 1996.
Gonzalbo, Pilar. «Los límites de las mentalidades». In Memorias del Simposio de Historiografía Mexicanista, 475-486. México: CMCH, Gobierno del Estado de Morelos, IIH-UNAM, 1990.
González González, Enrique. «Historia de la educación en la época colonial». Historia Mexicana XLIII (2) (1993): 345-351.
Iggers, Georg G. Historiography in the Twentieth Century: From Scientific Objectivity to the Postmodern Challenge. Middleton: Wesleyan University Press, 2005.
Julia, Dominique. «La cultura escolar como objeto histórico». In Historia de las universidades modernas en Hispanoamérica: métodos y fuentes, 131-153. México: UNAM, 1995.
Kocka, Jürgen. Historia social y conciencia histórica. Madrid: Marcial Pons, 2002.
Kocka, Jürgen. «Comparison and Beyond». History and Theory 42 (1) (2003): 39-44.
Matute, Álvaro. La teoría de la historia en México (1940-1973). México: Secretaría de Educación Pública, Colección Sep/setentas núm. 126, 1974.
Menegus Bornemann, Margarita, and Enrique González González, coords. Historia de las universidades modernas en Hispanoamérica: métodos y fuentes. México: CESU-UNAM, 1995.
Meyer, John W. and Francisco O. Ramírez. «La institucionalización mundial de la educación». In en Formación del discurso en la educación comparada, edited by Jürgen Schriewer, 69-90. Barcelona: Pomares, 2002.
Peña, Guillermo de la. «Instituciones educativas». In Balance y perspectivas de la historiografía social en México, 199-227. México: Instituto Nacional de Antropología e Historia, 1979.
Pérez Puente, Leticia, and Rosalina Ríos Zúñiga. «Presentación». In De maestros y discípulos. México, siglos XVI-XIX, 9-10. México: CESU-UNAM, 1998.
Peset Macebo, Mariano. «Prólogo». In Claustros y estudiantes. Congreso internacional de historia de las universidades americanas y españolas en la edad moderna. Valencia: Facultad de Derecho-Universidad de Valencia, 1989.
Quintanilla Osorio, Susana. «Panorama actual de la historia de la educación en México». In Historia de la educación: perspectivas de análisis, 9-18. México: Instituto Superior de Ciencias de la Educación del Estado de México, 1991.
Ramírez González, Clara Inés. «La Real Universidad de México en los siglos XVI y XVII. Enfoques recientes». In Historia de las universidades modernas en Hispanoamérica. Métodos y fuentes, 275-280. México: UNAM, 1995.
Torres Septién, Valentina. «Comentario». In Memorias del Simposio de Historiografía mexicanista, 699-705. México: CMCH, Gobierno del Estado de Morelos, IIH-UNAM, 1990.
Torres Septién, Valentina. «La experiencia del seminario de historia de la educación en México de El Colegio de México». In Historia de la Educación: perspectivas de análisis, 19-29. México: Instituto Superior de Ciencias de la Educación del Estado de México, 1991.
Valdés Olmedo, Cuauhtémoc. «Sentido y alcance de la historia de la Universidad en el Centro de Estudios sobre la Universidad». In Memorias del Primer Encuentro de Historia sobre la Universidad. México: CESU-UNAM, 1984
Vries, Wietse de. «Mandarinas en salmuera». Revista de la Educación Superior XXXVI (142) (2007): 123-130.
Weiss, Eduardo. «El campo de la investigación educativa en México a través de los estados de conocimiento». Paper presented at the VIII Congreso Nacional de Investigación Educativa, México, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Historia y Memoria de la Educación agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).