Social skills and school bullyng: a study in Secondary Schools in Madrid
DOI:
https://doi.org/10.5944/reop.vol.20.num.1.2009.11438Keywords:
bulling, social skills, levels of bullingAbstract
ABSTRACT
The bullying phenomenon is a critically important subject in educational settings as well as in society. The studies conducted in this line show that people with tendency to aggressive behaviour are charac‐ terized by a distinguishable profile: instability, irritability, external attribution, high levels of anxiety, low self‐esteem and tendency to depression. This paper arises from a descriptive study with a sample of adolescents (age from 13 to 14). It is focused on the analysis of the bullying phenomenon and the impact of specific social skills on it. Nine scales of bullying are analysed: harassment, intimidation, threats, coercions, social boycott, social exclusion, social manipulation and aggressions. Likewise, we calculated a global index of bullying, taking three different levels into account: low, medium and high. Social skills measured by the instrument are subsumed by six dimensions: self‐expression in social interactions, defence of the own rights as a consumer, expression of annoyance or disagreement, saying “no” and interrupting social interactions, asking a favour, initiating opposite-sex peer interactions.Furthermore, we performed analysis concerning the following aspects: Levels of bullying by sex. Social skills by sex, and, finally, bullying according to social skills.
Downloads
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Las obras que se publican en la revista REOP están sujetas a los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que permiten la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional . Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: I) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); II) no se usen para fines comerciales; III) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente la publicación de sus obras, ya que favorece su circulación y difusión y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica.