The contribution of school transitions research on school orientation in compulsory secondary education
DOI:
https://doi.org/10.5944/reop.vol.24.num.2.2013.11262Keywords:
primary-secondary transition, educational guidance, schooling trajectories, change and improvementAbstract
ABSTRACT
This article, which is part of a larger investigation focuses on school transitions, presents only one of the cases approached, in this case, assuming a marked feature of a participatory action research. Its goal has been to a) identify the determining and facilitating factors of school success or failure during the first year of compulsory secondary education, in order to b) turn these into actions and programs to improve the given situation. These actions have been framed within the tasks and functions assigned to counsellors at establishments of compulsory secondary education. Findings show that, in the case approached, in line with previous studies, to a significant percentage of students the first year of the compulsory secondary education cycle has a negative impact on their school trajectories. This situation demands the involvement of the orientation department from an advisor model that centers on the school institution, its change and improvement, in particular, of the transition processes from primary to secondary education. This transition plays a key role in the realization of the young’s right to education.
Downloads
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Las obras que se publican en la revista REOP están sujetas a los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que permiten la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional . Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: I) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); II) no se usen para fines comerciales; III) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente la publicación de sus obras, ya que favorece su circulación y difusión y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica.