Evaluation of participative methodologies: an experience in the university área
DOI:
https://doi.org/10.5944/rdh.31.2017.19075Keywords:
University teaching, Evaluation, Innovation, Participative methodologiesAbstract
European Higher Education Area has favoured methodological changes at the University level, encouraging the use of participatory methodologies that transformed the processes of teaching - learning in which is involved both teachers and students. In this work, we analyze the perception of the student it brings over of the participative methodologies in the university classrooms, as well as his evaluation brings over of the methodologies implemented during the course 2014/2015 in the Practical Educations and of Development of the subject "Educational Strategies for the Sociocultural Animation and the Community Development" (4º course of the Double Degree in Social Education and Social Work of the Pablo de Olavide University, of Seville). Between the obtained results it is outlined the conscience of the student in relation to the benefits of the application of participative methodologies in the subjects, as well as the requirements of responsibility and commitment that it needs in the student and the professorship. Likewise, it is highlighted a positive perception on the resources used in the experience developed to promote a participative methodology. In conclusion, we observe that evaluations of teaching methodologies conform as feedback processes that pursue the improvement of teaching practices and, therefore, the process of teaching and learning of students.
Downloads
References
Agostini, Marcela; Paris, Laura; Het, Francisco; Sartorio, Alejandro y Cherjovsky, Roberto (2015). Opiniones de alumnos y docentes en cuento a la evaluación de competencias mediante el uso de portafolio en medicina. Debate Universitario, 7, 39-54. ISSN (en línea) 2314-1530.
Aguilera Morales, David y Perales Palacios, Francisco Javier (2016). Metodología participativa en Ciencias Naturales: Implicación en el rendimiento académico y la actitud hacia la Ciencia del alumnado de Educación Primaria. ReiDoCrea, 5, 119-129.
Ballestas Pagan, Francisco. J.; Izquierdo Rus, Tomás y Romero Sánchez, Baldomero E. (2011). Percepción del alumnado de Pedagogía ante el uso de metodologías activas. Educatio Siglo XXI, Vol. 29 (2), p. 353-368.
Carvajal Álvarez, Maritza (2015). La evaluación, requisito necesario para el logro del aprendizaje. Margen, 77, 1-12.
Corbetta, Piergiorgio. (2007). Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: McGraw-Hill.
García Ferrando, Manuel. (2002). La encuesta. En: Manuel García, Jesús Ibáñez y Francisco Alvira (Comp.), Análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza Editorial.
Imbernon Muñoz, Francesc y Medina Moya, José Luis (2008). Metodología participativa en el aula universitaria. La participación del alumnado. Cuadernos de Docencia Universitaria, 04. Editorial Octaedro. Recuperado de http://www.ub.edu/ice/sites/default/files/docs/qdu/4cuaderno.pdf
Martínez-Domínguez, Isabel; Arandia Loroño, Maite; Alonso-Olea, María José; Del Castillo Prieto, Laura; Rekalde Rodríguez, Itziar y Zarandona de Juan, Esther (2011). Trabajar con metodologías participativas en la formación universitaria, todo un desafío. Investigación en la escuela, (75), p. 101-113.
Mas Torelló, Oscar y Ruiz Bueno, Carmen (2007). El profesor universitario en el nuevo Espacio Europeo de Educación Superior. Perfil competencial y necesidades formativas. I Congreso Internacional Nuevas tendencias en la formación permanente del profesorado. Recuperado de http://tecnologiaedu.us.es/mec2011/htm/mas/3/31/48.pdf
Mayorga Fernández, María José y Madrid Vivar, Dolores (2010). Modelos didácticos y estrategias de enseñanza en el Espacio Europeo de Educación Superior. Tendencias Pedagógicas, 15, 91-111.
Michavila, Francisco y Zamorano, Silvia (2007). Reflexiones sobre los cambios metodológicos anunciados en la Educación Superior en España. Revista Educación y Futuro, (16), p. 31-46.
Ministerio de Educación y Ciencia. Comisión para la Renovación de las Metodologías Educativas en la Universidad (2006). Propuestas para la renovación de las metodologías educativas en la universidad. Recuperado de http://www.catedraunesco.es/archivos/metodologias.pdf
Monereo, Carles; Castelló, Monserrat; Clariana, Mercé; Palma, Monserrat y Pérez, María L. (1995). Estrategias de Enseñanza y Aprendizaje. Formación del profesorado y aplicación en la Escuela. Barcelona: Editorial GRAÓ (Series Pedagógicas).
Parra-Meroño, María Concepción y Peña-Acuña, Beatriz (2012). El aprendizaje cooperativo mediante actividades participativas. Anales, v. 12 (2), p. 15-37.
Serrat Antoli, Nuria (2015). Metodologías participativas y facebook en el ámbito universitario. INNOEDUCA, International Journal of Technology and Educational Innovation. Vol.1. Num.1, 25-32.
Zaragoza Casterad, Javier; Luis-Pascual, Juan Carlos y Manrique Arribas, Juan Carlos (2008). Experiencias de innovación en docencia universitaria: resultados de la aplicación de sistemas de evaluación formativa. Red-U. Revista de Docencia Universitaria, 4. Recuperado de http://www.redu.um.es/red_U/4/