The college entrance exams. A comparison between autonomous communities
DOI:
https://doi.org/10.5944/educxx1.26746Keywords:
Achievement, external testing, access to university, second language, English languageAgencies:
Universidad Complutense de Madrid, Banco SantanderAbstract
The system university access in Spain is a social issue of interest. This study aims to compare the Foreign Language-English tests of the 17 Autonomous Communities that give access to university in Spain. The purpose is to reflect on the possible influence of the differences in the design of the tests on the average performance obtained by those examined, depending on the Autonomous Community to which they belong. To this end, a non-experimental and transversal design of a descriptive and comparative nature is proposed. On the one hand, the structure of 68 examinations, corresponding to models A and B of the 2017 initial and secondary rounds, is studied by means of a descriptive-analytical analysis based on a comparative methodology adapting the approach proposed by García-Garrido (1991). On the other hand, information is collected on the average scores obtained by the candidates in the tests, and their possible relationship with the structure of the tests by Autonomous Community is analysed, thanks to the data published annually by the Integrated University Information System. The results show differences in the assessment of language skills. For example, Speaking is not assessed in any autonomous community and Listening is only assessed in Galicia and Catalonia. Likewise, there are disparities in the weight of each content block within the test, in the format of the items and in the average mark obtained by the candidates in each of the Autonomous Communities. It is concluded that it cannot be ruled out that the current system of assessing linguistic competence in Foreign Languages-English is producing important imbalances and inequalities associated with the Autonomous Community of origin.
Downloads
References
ALTE (2005). Materials for the guidance of test item writers. https://bit. ly/2OzYMLL
Amengual-Pizarro, M. & Méndez, M. C. (2012). Implementing the Oral English Task in the Spanish University Admission Examination: an International Perspective of the Language. Revista de Educación, 357, 105-128.
Bueno, M.C. y Luque, G. (2012). Competencias en lengua extranjera exigibles en la Prueba de Acceso a la Universidad: una propuesta para la evaluación de los aspectos orales. Revista de Educación, 357, 81-104.
Carroll, J.B. (1961). Fundamental considerations in testing English proficiency of foreign students. In Testing the English Proficiency of Foreign Students, (pp. 30–40). Center for Applied Linguistics.
Carlsen, C.H. (2018). The Adequacy of the B2 Level as University Entrance Requirement. Language Assessment Quarterly. http://dx.doi.org/10.1080/ 15434303.2017.1405962
Consejo de Europa (2001). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Anaya.
Constitución Española (1978). Boletín Oficial del Estado, 29 de diciembre de 1978, núm. 311, 29313 a 29424.
Díez-Bedmar, M.B. (2012). The Use of the Common European Framework of Reference for Languages to Evaluate Compositions in the English Exam Section of the University Admission Examination. Revista de Educación, 357, 55-80.
Erreyes, H.M.B., y García, T.M.B. (2017). Las competencias linguísticas español-inglés en el sistema educativo ecuatoriano. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 5(2), 33-42.
Esteban, A. (2017). Estado actual de la comprensión lectora en Educación Primaria. Revista Fuentes, 19(1), 15-38. http://dx.doi.org/10.12795/ revistafuentes.2017.19.1.01
Freedman, D.A. (2002). The Ecological Fallacy. University of California.
García-Garrido, J.L. (1991). Fundamentos de Educación Comparada. Dykinson.
García-Laborda, J. (2012). Presentación. De la Selectividad a la Prueba de Acceso a la Universidad: pasado, presente y un futuro no muy lejano. Revista de Educación, 357, 17-27.
Harrington, M. & Roche, T. (2014). Identifying academically at-risk students in an English-as-a-Lingua- Franca university setting. Journal of English for Academic Purposes, 15, 37–47. http://dx.doi.org/10.1016/j. jeap.2014.05.003
Holland, P.W. (1986). Statistics and Causal Inference. Journal of the American Statistical Association, 81(396), 945-960. http://dx.doi.org/10. 1080/01621459.1986.10478354
Lado, R. (1961). Language Testing. McGraw-Hill.
Lee, Y. & Greene, J. (2015). The predictive validity of an ESL placement test. Journal of Mixed Methods Research, 1(4), 366–389. http://dx.doi. org/10.1177/1558689807306148
Martín-Martín, J.M. (2012). El conocimiento léxico en la sección de inglés de la Prueba de Acceso a la Universidad. Revista de Educación, 357, 129-142.
Molina, N.E.C., Velásquez, A.A.R., y Abril, P.E.C. (2018). Rúbricas y su incidencia en el desarrollo de la destreza del habla en el idioma inglés. Revista Magazine de las Ciencias, 3(2), 83-94.
Muñoz-Repiso, M., Murillo, F.J., Arrimadas, I., Navarro, R., Díaz- Caneja, P., Martín, A.I., y Fernández, E. (1997). El sistema de acceso a la universidad en España: tres estudios para aclarar el debate. CIDE.
Orden ECD/1941/2016, de 22 de diciembre, por la que se determinan las características, el diseño y el contenido de la evaluación de Bachillerato para el acceso a la Universidad, las fechas máximas de realización y de resolución de los procedimientos de revisión de las calificaciones obtenidas, para el curso 2016/2017. Boletín Oficial del Estado, 309, de 23 de diciembre de 2016, pp.89890-89949.
Palomeque, N.G. (2015). El desarrollo de la competencia comunicativa: una mirada hacia la formación de maestros. Revista de la Facultad de Educación, 22, 65-70.
Real Decreto-ley 5/2016, de 9 de diciembre, de medidas urgentes para la ampliación del calendario de implantación de la Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, 298, de 10 de noviembre de 2016, pp.86168-86174.
Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado, 3, de 3 de enero de 2015, pp.169-546.
Real Decreto 310/2016, de 29 de julio, por el que se regulan las evaluaciones finales de Educación Secundaria Obligatoria y de Bachillerato. Boletín Oficial del Estado, 183, de 30 de julio de 2016, pp.53049-53065.
Real Decreto 1892/2008, de 12 de noviembre, por el que se regulan las condiciones para el acceso a las enseñanzas universitarias oficiales de grado y los procedimientos de admisión a las universidades públicas españolas. Boletín Oficial del Estado, 283, de 24 de noviembre de 2008, pp. 46932-46946.
Rubin, D. (1974). Estimating Causal Effects of Treatments in Randomized and Nonrandomized Studies. Journal of Educational Psychology, 66(5), 688-701. http://dx.doi.org/10.1037/ h0037350
Ruiz-Lázaro, J. y González, C. (2017). Análisis de la Prueba de Lengua Castellana y Literatura que da acceso a la universidad: comparación entre las comunidades autónomas. Bordón. Revista de Pedagogía, 69(3), 175-195.
Sevilla-Pavón, A., García-Laborda, J., y Gimeno-Sanz, A.M. (2017). Actitudes de los profesores de la Comunidad Valenciana ante la tipología de ejercicios para la evaluación asistida por ordenador de las destrezas orales en la futura Prueba de Acceso a la Universidad. Educacao e Pesquisa, 43(4), 1-18.
Sevilla-Pavón, A., Gimeno-Sanz, A., y García-Laborda, J. (2017). Actitudes docentes hacia los ejercicios de la Prueba de Acceso a la Universidad informatizada. Educação e Pesquisa, 43(4), 1179-1200.
Sistema Integrado de Información Universitaria (2017). Estadísticas de las Pruebas de Acceso a la Universidad. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Sistema Integrado de Información Universitaria (2019). Estadística de Universidades, Centros y Titulaciones. Curso 2018-2019. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Suárez-Álvarez, J., González-Prieto, C., Fernández-Alonso, R., Gil, G., y Muñiz, J. (2014). Evaluación psicométrica de la expresión oral en inglés de las Pruebas de Acceso a la Universidad. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Suppes, P. (1970). A Probabilistic Theory of Causality. North-Holland Publishing.
Tamayo-Beritán, AL. y Fernández- Terry, J.A. (2017). La importancia de diseñar instrumentos eficaces para evaluar la habilidad oral en el Idioma Inglés. Educación y Sociedad, 15(1), 121-135.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.