The college entrance exams. A comparison between autonomous communities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/educxx1.26746

Keywords:

Achievement, external testing, access to university, second language, English language

Agencies:

Universidad Complutense de Madrid, Banco Santander

Abstract

The system university access in Spain is a social issue of interest.  This study aims to compare the Foreign Language-English tests of the     17 Autonomous Communities that give access to university in Spain. The purpose is to reflect on the possible influence of the differences in the design of the tests on the average performance obtained by those examined, depending on the Autonomous Community to which they belong. To this end, a non-experimental and transversal design of a descriptive and comparative nature is proposed. On the one hand, the structure of 68 examinations, corresponding to models A and B of the 2017 initial and secondary rounds, is studied by means of a descriptive-analytical analysis based on a comparative methodology adapting the approach proposed by García-Garrido (1991). On the other hand, information is collected on the average scores obtained by the candidates in the tests, and their possible relationship with the structure of the tests by Autonomous Community is analysed, thanks to the data published annually by the Integrated University Information System. The results show differences in the assessment of language skills. For example, Speaking is not assessed in any autonomous community and Listening is only assessed in Galicia and Catalonia. Likewise, there are disparities in the weight of each content block within the test, in the format of the items and in the average mark obtained by the candidates in each of the  Autonomous Communities. It is concluded that it cannot be ruled out that the current system of assessing linguistic competence in Foreign Languages-English is producing important imbalances and inequalities associated with the Autonomous  Community  of origin.

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Author Biographies

Judit Ruiz-Lázaro, Universidad Complutense de Madrid

Personal Investigador en Formación en el Departamento de Investigación y Psicología en Educación (área de Métodos de Investigación  y Diagnóstico en Educación) en la Universidad Complutense de Madrid. Actualmente realiza su tesis doctoral centrada en la evaluación del acceso   a la universidad, en la misma universidad. Es miembro del grupo de investigación Medida de Evaluación y Sistemas Educativos (MESE). E-mail: judruiz@ucm.es

Coral González Barbera, Universidad Complutense de Madrid

Doctora en Educación por la Universidad Complutense (2003). Profesora titular en el Departamento de Investigación y Psicología en Educación (área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación). Principal línea de interés: rendimiento académico y elementos con los que se relaciona. Miembro del grupo de investigación Medida de Evaluación y Sistemas Educativos (MESE) desde su consolidación. E-mail: corala@ucm. es

José-Luis Gaviria Soto, Universidad Complutense de Madrid

Doctor en Filosofía y Ciencias de la Educación (UCM) desde 1988 en el Departamento de Investigación y Psicología en Educación (área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación) en la Universidad Complutense de Madrid. Especial interés en los problemas metodológicos de la evaluación educativa. Es miembro del grupo de investigación Medida de Evaluación y Sistemas Educativos (MESE). E-mail: josechogs@gmail. com

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Published

2020-11-12

Issue

Section

Estudios