EVALUATION OF CAREER GUIDANCE AND CAREER EDUCATION NEEDS IN SIX UNIVERSITY DEGREES ON EDUCATION. BASES FOR THE DEVELOPMENT OF THE TUTORIAL ACTION PLAN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/educxx1.22721

Keywords:

Higher Education, career education, career guidance, career development, environmental education, needs assessment.

Abstract

This research analyses the career guidance and career education needs
of university students. It is the result of an innovative Tutorial Action Plan
proposed by Oviedo University (Spain), which is elaborated using the same
principles that support the career education programs in previous levels of
educational system. Significant reluctance among some university teaching
staff to offer their students professional guidance has led to consider the
suitability of rigorously evaluating the way in which university students’ career development needs are dealt with. Given its interest in the project, the Faculty of Educational Sciences of Córdoba University (Spain) participates too.
This article presents the main conclusions reached on the career
guidance provided to students in Education Degrees (pre-primary and
primary school teachers, pedagogues and social educators) at Oviedo and
Córdoba Universities. A specific instrument is developed and validated to
evaluate guidance needs at the university (CENO-PAT), with solid metric
characteristics. The work involves all students attending classes, with
a sample of 2,414 people who, with a confidence level of 99%, optimally
represent the two Faculties, including the six degrees and every course. The students direct important criticism towards the career guidance that they receive at the university: they are convinced that their professional future, which is a priority for them, does not matter to most of their teachers. They make numerous demands related to their guidance and career development.
They also state that in very few subjects the teachers work on the need to
protect the environment in all professional and personal contexts.

Downloads

Author Biographies

Marisa Pereira González, Universidad de Oviedo

Marisa Pereira González es Profesora Titular del Área MIDE, del Departamento de Ciencias de la Educación de la Universidad de Oviedo; y Vicedecana de Estudiantes y Coordinación de Títulos de la Facultad de Formación del Profesorado y Educación. Sus líneas de investigación se centran en la orientación educativa, orientación para la carrera, educación para la carrera y evaluación de programas educativos y sociales.

Ramiro Martís Flórez, Universidad de Oviedo

Ramiro Martís Flórez es Director de la Techical Office for Quality and Innovation y Profesor Asociado del Área MIDE del Departamento de Ciencias de la Educación de la Universidad de Oviedo. Trabaja en la evaluación y mejora de la calidad de programas educativos, laborales y sociales.

Julián Pascual Díez, Universidad de Oviedo

Julián Pascual Díez es Profesor Titular del Área de Didáctica de la Lengua del Departamento de Ciencias de la Educación de la Universidad de Oviedo. Sus líneas de investigación se centran en el desarrollo de habilidades comunicativas en todos los niveles del sistema educativo y ámbitos ocupacionales y sociales, y la evaluación de programas educativos y sociales.

References

Álvarez, M., y Álvarez, J. (2015). La tutoría universitaria: del modelo actual a un modelo integral. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18 (2), 125-142. doi:10.6018/reifop.18.2.219671

Álvarez, M., y Bisquerra, R. (2012). Orientación Educativa. Madrid: Wolters Kluwer Educación.

Arnoux-Nicolas C. et al. (2018). Meaning-Centered Career Intervention for College Students. In V. Cohen-Scali, J. Rossier, & L. Nota (Eds). New perspectives on career counseling and guidance in Europe. (pp. 133-146). Zurich, Switzerland: Springer.

Bujold, C., & Gingras, M. (2000). Choix professionnel et développement de carrier: théories et recherches. Montréal, Canada: Gaétan Morin Éditeur.

Cohen-Scali, V., Rossier, J., & Nota, L. (Eds.). (2018). New perspectives on career counseling and guidance in Europe: Building careers in changing and diverse societies. Zúrich, Switzerland: Springer.

https://doi.org/10.1007/978-3-319-61476-2

Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Principado de Asturias (2014). Decreto 147/2014, de 23 de diciembre, por el que se regula la orientación educativa y profesional en el Principado de Asturias. BOPA, Núm. 299 de 29-12-2014.

Council of the European Union (2004). Draft Resolution of the Council and of the representatives of the Governments of the Member States meeting within the Council on Strengthening Policies, Systems and Practices in the field of Guidance throughout life in Europe.

Retrieved from https://bit.ly/2R6Mp9Q

Council of the European Union (2008). Council Resolution on better integrating lifelong guidance into lifelong learning strategies. 2905th Education, Youth and Culture Council meeting Brussels, Belgium, 21 November.

Retrieved from https://bit.ly/2WOWgnB

Dupont, P. (1985). Un modèle d’éducation à la carrière basé sur le développement vocationnel des jeunes. Connat, 9, 47-74.

Dupont, P. (2001). Impact des travaux de Super sur l’éducation à la carrière: recherches et pratiques au Québec (Canada). International Journal for Education & Vocational Guidance, 1(1-2), 85-98.

Dupont, P., Gingras, M., & Pereira, M. (1993). L’éducation à la carrière des jeunes québécois et espagnols. Une analyse comparative. Educational and Vocational Guidance (Berlin). International Association for Educational and Vocational Guidance (IAEVG), 54, 35-41.

European Lifelong Guidance Policy Network (2015). European Lifelong Guidance Policies: Summative Report 2007-15. A report on the work of the European Lifelong Guidance Policy Network 2007-15. Jyväskylä, Finland: ELGPN.

Figuera, P. (2015). Las transiciones: Eje configurador del desarrollo de la carrera en el siglo xxi. Recuperado de https://bit.ly/2RLaiTx

Gingras, M. (2005). L’orientation tout au long de la vie. Une réalité incontournable du développement de carrière des adultes.

doi:10.1016/j.pto.2005.04.001

Gysbers, N.C. (1984). Major Trends in Career Development Theory and Practice. The Vocational Guidance Quarterly, 33(1), 15-25.

Herr, E.L. (1987). Education as Preparation for Work. Contributions of Career Education and Vocational Education. Journal of Career Development, 13(3), 16-30.

Herr, E.L. (2009). Kenneth B. Hoyt-Visionary, Statesperson, Leader, Activist. Career Development Quarterly, 58(2), 108-117.

Herr, E.L., & Cramer, S.H. (1992). Career Guidance and Counseling through the Lifespan. Systematic Approaches. New York, USA: Harper Collins Publishers.

Hooley, T. (2014). The Evidence Base on Lifelong Guidance. A guide to key findings for effective policy and practice. Jyväskylä, Finland: ELGPN.

Hoyt, K.B. (1985). Career Guidance, Educational Reform and Career Education. The Vocational Guidance Quarterly, 34(1), 6-14.

Hoyt, K.B. (1991). The Concept of Work. Bedrock for Career Development. Future Choices, 2(3), 23-30.

Hoyt, K.B. (1995). El concepto de educación para la carrera y sus perspectivas. En M.L. Rodríguez, Educación para la carrera y diseño curricular. Teoría y práctica de programas de educación para el trabajo (pp. 15-37). Barcelona: Universitat de Barcelona.

Hoyt, K.B. (2005). Career Education. History and Future. Tulsa, OK, USA: NCDA.

Lázaro, A. (1997). La acción tutorial de la función docente universitaria, Revista Complutense de Educación, 8(1), 233-252.

Llanes, J., Figuera, P., y Torrado, M. (2017). Desarrollo de la empleabilidad y gestión personal de la carrera de graduados en Pedagogía. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(2), 46-60.

doi:https://doi.org/10.5944/reop.vol.28.num.2.2017.20118

National Career Development Association, (2011). Career Development: A Policy Statement of the National Career Development Association. Tulsa, OK, USA: NCDA.

National Career Development Association, (2015). Code of Ethics. Broken Arrow, OK: NCDA. Retrieved from https://bit.ly/2DgLRIz

Martínez, M., y Crespo, E. (2009). La tutoría universitaria en el modelo de la Convergencia Europea. En C. Gómez Lucas, & S. Grau (coord.), Propuestas de diseño, desarrollo e innovaciones curriculares y metodología en el EEES (pp. 451-466). Alicante: Editorial Marfil.

Martínez, P., Martínez, M., y Pérez, J. (2014). Tutoría Universitaria: entorno emergente en la Universidad Europea. Un estudio en la Facultad de Educación de la Universidad de Murcia. Revista de Investigación Educativa, 32(1), 111-138. doi:10.6018/rie.32.1.148411

Miller, A. D., & Rottinghaus, P. J. (2014). Career indecision, meaning in life, and anxiety: An existential framework. Journal of Career Assessment, 22, 233-247. doi: 10.1177/1069072713493763

Pereira, M. (1995). Las necesidades de educación para la carrera de los estudiantes asturianos al final de la Secundaria. Bordón. Revista de Pedagogía, 47(1), 67-77.

Pereira, M. (2005). Educación y orientación para la carrera. En E. Repetto, Programa Modular en Orientación en Competencias. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Pereira, M., Pascual, J., y Carrio, E.M. (2006). Los Departamentos de Orientación de los centros de Educación Secundaria en Asturias. Revista de Educación, 339, 595-624.

Repetto, E., Malik, B., Ferrer, P, Manzano, N., & Hiebert, B (2003, septiembre). International Competencies for Educational and Vocational Guidance Practitioners. IAEVG/AIOSP. [Ponencia]. World Congress of the International Association for Educational and Vocational Guidance (IAEVG). Berna, Suiza.

Rodríguez-Moreno, M.L. (1988). The Integration of Career Education in the School Curriculum. Prospects, 18(4), 535-543.

Rodríguez-Moreno, M.L. (1995). Educación para la carrera y diseño curricular. Teoría y práctica de programas de educación para el trabajo. Barcelona: Universitat de Barcelona.

Rodríguez, M.L. (2010). Desarrollo de competencias. Teoría y práctica: balance, proyecto profesional y aprendizaje basado en el trabajo. Barcelona: Laertes.

Sánchez, M.F. (2013). Intervención orientadora en las dimensiones profesional y personal. En M.F. Sánchez, Orientación profesional y personal (pp. 75-97). Madrid: UNED.

Sánchez, M.F., Guillamón, J.R., Ferrer, P., Villalba, E., Martín; A.M., y Pérez, J.C. (2008). Situación actual de los servicios de orientación universitaria: estudio descriptivo. Revista de Educación, 345, 329-352.

Santana, L., Feliciano, L., y Cruz, A. (2010). El Programa de Orientación Educativa y Sociolaboral: un instrumento para facilitar la toma de decisiones en Educación Secundaria. Revista de Educación, 351, 73-105.

Savickas, M.L. (2015). Designing projects for career construction. In R.A. Young et al. (Eds.), Counseling and action: Toward life-enhancing work, relationships, and identity (pp. 13-31). New York, USA: Springer Science Business Media.

Super, D.E. (1976). Career Education and the Meanings of Work. Monographs on Career Education. Washington, D.C., USA: U.S. Office of Education.

Super, D.E. (1980). A Life-Span, Life-Space Approach to Career Development. Journal of Vocational Behavior, 16 (3), 282-298.

Super, D.E. (1989). Career Development in Theory, Assessment and Counseling. New York, USA: Columbia University. Universidad de Oviedo 2013). Acuerdo de 5 de noviembre de 2012, del Consejo de Gobierno de la Universidad de Oviedo, por el que se aprueba la elaboración de planes de acción tutorial y programas de tutoría de titulación. BOPA Núm. 8 de 11-I-2013.

Villena, M.D., Muñoz-García, A., Polo, T., y Jiménez, J. (2010). Organización de la Orientación Universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior: la Unidad de Orientación de Centro, Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8(3), 1387-1404.

doi: http://dx.doi.org/10.25115/ejrep.v8i22.1452

Witkin, B.R., & Altschuld, J.W. (1995). Planning and conducting needs assessments. A practical guide. Thousand Oaks, CA, USA: SAGE Publications.

Published

2019-05-21

How to Cite

Pereira González, M., Martís Flórez, R., & Pascual Díez, J. (2019). EVALUATION OF CAREER GUIDANCE AND CAREER EDUCATION NEEDS IN SIX UNIVERSITY DEGREES ON EDUCATION. BASES FOR THE DEVELOPMENT OF THE TUTORIAL ACTION PLAN. Educación XX1, 22(2). https://doi.org/10.5944/educxx1.22721

Issue

Section

Estudios

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.