EFFECT AND IMPACT OF CURRICULAR PRACTICES OF THE EARLY CHILDHOOD EDUCATION AND PRIMARY EDUCATION BACHELOR’S DEGREES: OPINION OF STUDENTS, TUTORS AND COORDINATORS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/educxx1.21311

Keywords:

Trainee, higher education, Bachelor’s degrees, early childhood education, primary education.

Abstract

This paper analyzes the effect and impact that teachers’ practicum
experiences in Early Childhood Education and Primary Education bachelor’s
degrees generate on the people and institutions involved (schools and
Faculties of Education) in the opinion of students, tutors and institutional
leaders. From a qualitative and descriptive perspective, we carried out
a multiple case study in 16 schools that host trainee students from the
Universitat Autònoma de Barcelona and the Universitat de Lleida, in their
third and fourth course of their bachelor’s degree. The data collection
process combined semi-structured interviews (N = 102) with coordinators,
students and tutors from schools and faculties of both bachelor’s degrees,
analysis of 28 students’ practicum reports and 2 focus groups with
institutional leaders for contrasting our findings. The data analysis consists
of a mixed codification and categorization process. Results show that the
practicum contributes to the development of student capacities and has
a positive effect on the professional development of school and faculty
supervisors. In contrast, the effect that the practicum could generate in
the institutions involved is lower than might be expected. The practicum
generates work dynamics that cause an impact mainly on the class level, but not on the whole school; in faculties, it generates an indirect repercussion through the faculty tutors, as long as they update the contents they teach; and professional relationships established by supervisors do not generate synergies between institutions.

Downloads

Author Biographies

Joaquín Gairín Sallán, Universidad Autònoma de Barcelona

Catedrático de Didáctica y Organización Escolar. Su experiencia docente e institucional es amplia, habiendo sido director de centro educativo, decano de facultad, comisionado por el Clúster en Educación y Formación, director de Departamento universitario y del ICE de la UAB. Es director del grupo de investigación EDO (http://edo.uab.cat/), coordinando proyectos sobre desarrollo social, educativo y comunitario, desarrollo organizacional, procesos de cambio educativo, liderazgo, evaluación de programas e instituciones, TIC en formación y evaluación de impacto.

 

Universitat Autònoma de Barcelona

Departamento de Pedagogía Aplicada

Plaza del conocimiento, edificio G6, despacho 247

08193 · Bellaterra (Cerdanyola del Vallès) · España

joaquin.gairin@uab.cat

Anna Díaz-Vicario, Universidad Autònoma de Barcelona

Doctora en Educación. Investigadora postdoctoral en el Departamento de Pedagogía Aplicada, profesora del área de Didáctica y Organización Escolar de la UAB y miembro del grupo de investigación EDO. Participa activamente en investigaciones de ámbito nacional e internacional vinculadas con la mejora de la formación en educación superior, el desarrollo organizativo y la seguridad escolar.

 

Universitat Autònoma de Barcelona

Departamento de Pedagogía Aplicada

Plaza del conocimiento, edificio G6, despacho 248

08193 · Bellaterra (Cerdanyola del Vallès) · España

anna.diaz@uab.cat

Isabel del Arco Bravo, Universitat de Lleida

Doctora en Psicopedagogía con Premio Extraordinario de doctorado por la UdL. Ha desarrollado su actividad profesional en los diferentes niveles y etapas educativas del sistema público de educación, vinculándose actualmente al área de Didáctica y Organización Escolar del Departamento de Pedagogía y Psicología de la UdL. Es coordinadora del grupo EDO-UdL. Sus líneas de investigación preferente son: la organización y gestión educativa, la atención a la diversidad y la innovación docente.

 

Universitat de Lleida

Departamento de Psicología y Pedagogía

Avinguda de l’Estudi General, 4

25001· Lleida · España

del.arco@pip.udl.cat

Oscar Flores Alarcia, Universitat de Lleida

Doctor en Psicopedagogía por la UdL. Profesor asociado en el departamento de Pedagogía y Psicología de la misma universidad y miembro del grupo de investigación EDO-UdL. Sus líneas de investigación se vinculan a los procesos formativos a través de la tecnología (innovación docente, competencias, evaluación, aspectos vinculados con su organización, etc.).

 

Universitat de Lleida

Suport i Assessorament a l'Activitat Docent

Carrer de Jaume II, 71

25001 · Lleida · España

oscar.flores@udl.cat

References

Bretones, A. (2013). El Prácticum de Magisterio en Educación Primaria: una mirada retrospectiva. Revista Complutense de Educación, 24(2), 443-471.

Burguera, J., Arias, J.M., y Pérez, M.H. (2014). Satisfacción propia y percibida por los coordinadores de prácticas externas. Revista CIDUI, 2, 1-10.

Castaño, R., Jenaro, C., y Flores, N. (2014). Adquisición de competencias a través de los prácticum de maestro: valoración de estudiantes y maestrostutores e implicaciones de mejora. En M.P. García & M.L. Belmonte (eds.), Retos educativos actuales en la formación del profesorado (pp. 101-111). Murcia: Asociación Universitaria de Formación del Profesorado.

Coller, X. (2000). Estudio de casos. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Díaz-Vicario, A. y Gairín, J. (en prensa). Les estades professionals com a opció formativa del professorat universitari novell. Experiència d’una professora universitària novell de la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB. Revista CIDUI.

González Sanmamed, M., y Fuentes Abeledo, E.J. (2011) El Prácticum en el aprendizaje de la profesión docente. Revista de Educación, 354, 47-70.

González, G., Barba, J.J. y Rodríguez, H. (2015). La importancia del aprendizaje reflexivo en el Prácticum de Magisterio: una revisión de la literatura. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 13(3), 147-170.

González-Garzón, M.L., y Laorden, C. (2012). El Prácticum en la formación inicial de los Maestros en las nuevas titulaciones de Educación Infantil y Primaria. El punto de vista de profesores y estudiantes. Pulso: revista de educación, 35, 131-154.

Gürsoy, E. (2013). Improving prácticum for a better teacher training. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 93, 420-425.

Holtz, P. & Gnambs, T. (2017). The improvement of student teachers’ instructional quality during a 15-week field experience: a latent multimethod change analysis. Higher Education, 74(4), 669-685.

Latorre, M.J. y Blanco, F.J. (2011). El Prácticum como espacio de aprendizaje profesional para docentes en formación, REDU: Revista de Docencia Universitaria, 9(2), 35-54.

Langdon, F.J. (2014). Evidence of mentor learning and development: an analysis of New Zealand mentor/mentee professional conversations. Professional Development in Education, 40(1), 36-55.

Liesa, M. (2009). El papel del profesor universitario en el Prácticum del grado de Maestro en Educación Infantil y Primaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12(3), 127-138.

Martínez, E., y Raposo, M. (2011). Funciones generales de la tutoría en el Prácticum: entre la realidad y el deseo en el desempeño de la acción tutorial. Revista de Educación, 354, 155-181.

Medina, A., y Domínguez, M.C. (2006). Los procesos de observación del Prácticum: análisis de las competencias, Revista Española de Pedagogía, 233, 69-102.

Melgarejo, J.J., Pantoja, A., & Latorre, P.A. (2014). Análisis de la calidad del Prácticum en los estudios de magisterio desde la perspectiva del alumnado. Aula de encuentro, 1(16), 53-70.

Mendoza-Lira, M., y Covarrubias-Apablaza, C.G. (2014). Valoración del Prácticum de los grados de magisterio desde la perspectiva de sus estudiantes. Revista Electrónica Educare, 18(3), 111-142.

Molina, E. (2007). Evaluación de la formación: base para una propuesta de mejora del prácticum, Revista Evaluación e Investigación, 2(2), 9-26.

Novella, A. (2011). Prácticum en reconstrucción: Tejiendo colectivamente un modelo de prácticas desde la innovación. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 9(3), 259-280.

Novella, A., Forés, A. Rubio, L., Costa, S., Gil, E., y Pérez, N. (2012). Innovar en, desde y para el prácticum: supervisión y evaluación de la transferencia de competencias. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 10(1), 453-476.

Novella, A., Pérez, N., y Freixa, M. (2009). Aprendizaje, competencias y su transferibilidad desde la mirada de los estudiantes. En, Experiencias fuera de las aulas ordinarias de clase. Girona: Universitat de Girona. Recuperado de https://bit.ly/2t684nN

Orden ENS/237/2017, de 17 de octubre, por la que se establece el procedimiento para la selección y acreditación de centros formadores y se regula el desarrollo de las prácticas académicas externas en estos centros. DOGC, 7480, de 24/10/2017.

Pañellas, M., y Palau, R. (2011). El Prácticum en los grados en Educación Infantil y Primaria: Una aproximación progresiva a la realidad profesional. Revista de Docencia Universitaria. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 10(1), 369-388.

Real Decreto 592/2014, de 11 de julio, por el que se regulan las prácticas académicas externas de los estudiantes universitarios. Boletín Oficial del Estado, 184, de 30/07/2014.

Rodríguez-Gómez, D., Armengol, C., y Meneses, J. (2017). La adquisición de las competencias profesionales a través de las prácticas curriculares de la formación inicial de maestros. Revista de Educación, 376, 229-251.

Saldaña (2009). The Coding Manual for Qualitative Researchers. Los Ángeles, CA, USA: Sage.

Selfa, M. (2015). Espacios y modelos de colaboración entre escuela y universidad. Guix: elements d’acció educativa, 345, 12-15.

Sulistiyo, U., Mukminin, A., Abdurrahman, K., & Haryanto, E. (2017). Learning to Teach: A Case Study of Student Teachers’ Prácticum and Policy Recommendations. The Qualitative Report, 22(3), 712-731.

Teng, F. (2017). Emotional Development and Construction of Teacher Identity: Narrative interactions about the Pre-service Teachers’ Prácticum Experiences. Australian Journal of Teacher Education, 42(11), 117-134.

Tejada-Fernández, J., Carvalho-Dias, M.L., y Ruiz-Bueno, C. (2017). El prácticum en la formación de maestros: percepciones de los protagonistas. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 9(19), 91-114. doi: 10.11144/Javeriana.m9-19.pfmp

Yangin Eksi, G., & Gungor, M. N. (2018). Exploring the Use of Narratives to Understand Pre-service Teachers’ Prácticum Experiences from a Sociocultural Perspective. Australian Journal of Teacher Education, 43(4), 159-174.

Yin, R. (2009, 4.ª ed.). Case Study Research: Design and Methods. Thousand Oaks, Ca., USA: Sage.

Yuan, R., & Lee, I. (2016). ‘I need to be strong and competent’: a narrative inquiry of a student-teacher’s emotions and identities in teaching prácticum. Teachers and Teaching, 22(7), 1-23.

Zabalza, M. (2011). El prácticum como socialización profesional. Organización y gestión educativa: Revista del Fórum Europeo de Administradores de la Educación, 16(6), 11-13.

Zeichner, K., Payne, K., & Brayko, K. (2012). Democratizing knowledge in university teacher education through practice-based methods teaching and mediated field experience in schools and communities (issue paper). Seattle, WA, USA: University of Washington.

Published

2019-05-21

How to Cite

Gairín Sallán, J., Díaz-Vicario, A., del Arco Bravo, I., & Flores Alarcia, O. (2019). EFFECT AND IMPACT OF CURRICULAR PRACTICES OF THE EARLY CHILDHOOD EDUCATION AND PRIMARY EDUCATION BACHELOR’S DEGREES: OPINION OF STUDENTS, TUTORS AND COORDINATORS. Educación XX1, 22(2). https://doi.org/10.5944/educxx1.21311

Issue

Section

Estudios

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.