Importance of informational skills in higher education. Comparison Spain-Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/reec.41.2022.31062

Keywords:

information skills, information society, higher education, comparative analysis

Abstract

The acquisition of Informational Competencies by university students for the development of academic works, has become a key element along their training process. The objective of that study has been the identification of the differential elements in the importance and motivational mechanisms that are given to the study plan of the Education degrees of the University of Cordoba (Spain) and the Autonomous University Benito Juarez from Oaxaca (Mexico). The obtained results reveal that for Higher Education students, the acquisition and development of ICs are valuable for their academic development, giving greater relevance, in most of its constituent elements, to Mexican students versus Spanish ones.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eloísa Reche Urbano, Universidad de Córdoba

Profesora Ayudante Doctora del área de Didáctica de la Expresión Plástica en Educación de la Universidad de Córdoba (España). Miembro del Grupo de Investigación SEJ-623 (Educación Mediática y TIC) de la Junta de Andalucía.

Belén Quintero Ordóñez, Universidad de Córdoba

Profesora Ayudante Doctora del área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Córdoba (España). Miembro del Grupo de Investigación SEJ-049 (Evaluación Educativa e Innovación) de la Junta de Andalucía.

Ignacio González López, Universidad de Córdoba

Catedrático de Universidad del área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Córdoba (España). Coordinador del Grupo de Investigación SEJ-049 (Evaluación Educativa e Innovación) de la Junta de Andalucía.

Guadalupe Aurora Maldonado Berea, Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca

Profesora investigadora de tiempo completo. Doctora del Instituto de Ciencias de la Educación de la Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca (México). Miembro del Grupo de investigación SEJ-623 (EDMETIC: Educación Mediática y TIC) de la Junta de Andalucía.

References

Appleton, L. (2005). Examination of the impact of information-skills training on the academic work of health-studies students: a single case study. Health Information and Libraries Journal, 22(3), 164-172. https://doi.org/10.1111/j.1471-1842.2005.00576.x

Arnal, J., Rincón, D. del y Latorre, A. (1992). Investigación educativa. Fundamentos y metodología. Labor Universitaria.

Ayala, O. (2020). Competencias informacionales y competencias investigativas en estudiantes universitarios. Revista Innova Educación, 2(4), 1-12. https://doi.org/10.36522/j.rie.2020.04.011

Carvajal, B. M., Montejo, M. N. y Velázquez, I. (2020). Desarrollo de competencias en carreras pedagógicas. Ciencias de la Información, 51(2), 33-41.

Castells, M. (2005). La era de la información: economía, sociedad y cultura. Alianza Editorial

Castillo, O., Cerrud, F., Rivera, M., Pinzón, L. y Peñalba, M. A. (2021). Autopercepción de las competencias informacionales por estudiantes de dos centros regionales de universidades panameñas. Revista Científicas Guacamaya, 5(2), 114-133. https://revistas.up.ac.pa/index.php/guacamaya/article/view/2062

Coe, R. y Merino, C. (2003). Magnitud del efecto: una guía para investigadores y usuarios. Revista de Psicología, 21(1), 145-177. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/3722

Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Lawrence Eslabaum Associates.

Comas, R., Sureda, J., Pastor, M. y Morey, M. (2011). La búsqueda de información con fines académicos entre el alumnado universitario. Revista Española de Documentación Científica 34(1), 44-64. https://doi.org/10.3989/redc.2011.1.769

Czinkota, M. y kotabe, M. (2001). Administración de Mercadotecnia. International Thomson Editores.

Diario Oficial de la Unión Europea (2018). Reconocimiento del Consejo de 22 de mayo de 2018 relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. Consejo de la Unión Europea. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=ES

Ferrell, O. C. y Hirt, G. (2004). Introducción a los Negocios en un Mundo Cambiante. McGraw-Hill Interamericana

Floridi, L. (2010). Information: a very short introduction. Oxford University Press.

Galindo, L. J. (1998). Técnicas de investigación en sociedad, cultura y comunicación. Pearson Educación.

García, H. (2015). Multialfabetización en la sociedad del conocimiento: competencias informacionales en el sistema educativo. Revista La Sallista de Investigación, 12(2), 225-245. https://doi.org/10.22507/rli.v12n2a23

Garrote, D., Garrote, C. y Jiménez, S. (2016). Factores Influyentes en Motivación y Estrategias de Aprendizaje en los Alumnos de Grado. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(2), 31-44. https://doi.org/10.15366/reice2016.14.2.002

Gómez, J.A. (2007). Alfabetización informacional: cuestiones básicas. Alfabetización informacional. Cuestiones básicas. Anuario ThinkEPI 2007, 1, 43-50. https://recyt.fecyt.es/index.php/ThinkEPI/article/view/49150/30187.

Gómez, J. A. y Licea, J. (2002). La alfabetización en información en las universidades. Revista de Investigación Educativa, 20(2), 469-486. https://revistas.um.es/rie/article/view/99021/94611.

Gros, B. (2015). La caída de los muros del conocimiento en la sociedad digital y las pedagogías emergentes. Education in the Knowledge Society, 16(1), 58-68. https://doi.org/10.14201/eks20151615868

Huh, J., Delorme, D. E. y Reid, L. N. (2006). Perceived third-person effects and consumer attitudes on preventting and banning DTC advertising. The Journal of Consumer Affairs, 40 (1), 90-166. https://www.jstor.org/stable/23860563.

Morales, P. (2006). Medición de actitudes en psicología y educación. Construcción de escalas y problemas metodológicos. Universidad Pontifica de Comillas.

Moreno, M.D., Gabarda, V. y Rodríguez, A. M. (2018). Profesorado, 22(3), 253-270. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/69192/41683.

Negre, F., Marín, V. y Pérez. A. (2018). La competencia informacional como requisito para la formación de docentes del siglo XXI: análisis de estrategias didácticas para su adquisición. Profesorado, 22(1), 277-300. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/63645/38760

Pinto, M. (2010). Design of the IL-HUMASS survey on information literacy in higher education: A self- assessment approach. Journal of Information Science, 36(1), 86-103. https://doi.org/10.1177/0165551509351198

Pinto, M. y Guerrero-Quesada, D. (2017). Cómo perciben las competencias informacionales los estudiantes universitarios españoles: un estudio de caso. Investigación Bibliotecnológica, 31(73), 213-236. https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2017.73.57854.

Real Academia Española (2019). Diccionario de la lengua española. https://dle.rae.es.

Roces, C., Tourón, J. y González, M. C. (1995). Validación preliminar del CEAM II (Cuestionario de estrategias de aprendizaje y motivación II). Psicológica, 16(3), 347-366.Plúa, C. A., Quindemil, E. M. y Rumbaut, F. (2021). Alfabetización informacional y competencias informacionales en ciencias de la educación: una perspectiva iberoamericana. ReHuSo, 6, 1-11. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/1684

UNESCO (2005). Informe mundial de la Unesco: Hacia las sociedades del conocimiento. UNESCO.

Published

2022-06-24

How to Cite

Reche Urbano, E., Quintero Ordóñez, B., González López, I., & Maldonado Berea, G. A. (2022). Importance of informational skills in higher education. Comparison Spain-Mexico. Revista Española de Educación Comparada, (41), 140–156. https://doi.org/10.5944/reec.41.2022.31062

Issue

Section

STUDIES AND RESEARCH