Importance of informational skills in higher education. Comparison Spain-Mexico
DOI:
https://doi.org/10.5944/reec.41.2022.31062Keywords:
information skills, information society, higher education, comparative analysisAbstract
The acquisition of Informational Competencies by university students for the development of academic works, has become a key element along their training process. The objective of that study has been the identification of the differential elements in the importance and motivational mechanisms that are given to the study plan of the Education degrees of the University of Cordoba (Spain) and the Autonomous University Benito Juarez from Oaxaca (Mexico). The obtained results reveal that for Higher Education students, the acquisition and development of ICs are valuable for their academic development, giving greater relevance, in most of its constituent elements, to Mexican students versus Spanish ones.
Downloads
References
Appleton, L. (2005). Examination of the impact of information-skills training on the academic work of health-studies students: a single case study. Health Information and Libraries Journal, 22(3), 164-172. https://doi.org/10.1111/j.1471-1842.2005.00576.x
Arnal, J., Rincón, D. del y Latorre, A. (1992). Investigación educativa. Fundamentos y metodología. Labor Universitaria.
Ayala, O. (2020). Competencias informacionales y competencias investigativas en estudiantes universitarios. Revista Innova Educación, 2(4), 1-12. https://doi.org/10.36522/j.rie.2020.04.011
Carvajal, B. M., Montejo, M. N. y Velázquez, I. (2020). Desarrollo de competencias en carreras pedagógicas. Ciencias de la Información, 51(2), 33-41.
Castells, M. (2005). La era de la información: economía, sociedad y cultura. Alianza Editorial
Castillo, O., Cerrud, F., Rivera, M., Pinzón, L. y Peñalba, M. A. (2021). Autopercepción de las competencias informacionales por estudiantes de dos centros regionales de universidades panameñas. Revista Científicas Guacamaya, 5(2), 114-133. https://revistas.up.ac.pa/index.php/guacamaya/article/view/2062
Coe, R. y Merino, C. (2003). Magnitud del efecto: una guía para investigadores y usuarios. Revista de Psicología, 21(1), 145-177. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/3722
Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Lawrence Eslabaum Associates.
Comas, R., Sureda, J., Pastor, M. y Morey, M. (2011). La búsqueda de información con fines académicos entre el alumnado universitario. Revista Española de Documentación Científica 34(1), 44-64. https://doi.org/10.3989/redc.2011.1.769
Czinkota, M. y kotabe, M. (2001). Administración de Mercadotecnia. International Thomson Editores.
Diario Oficial de la Unión Europea (2018). Reconocimiento del Consejo de 22 de mayo de 2018 relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. Consejo de la Unión Europea. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=ES
Ferrell, O. C. y Hirt, G. (2004). Introducción a los Negocios en un Mundo Cambiante. McGraw-Hill Interamericana
Floridi, L. (2010). Information: a very short introduction. Oxford University Press.
Galindo, L. J. (1998). Técnicas de investigación en sociedad, cultura y comunicación. Pearson Educación.
García, H. (2015). Multialfabetización en la sociedad del conocimiento: competencias informacionales en el sistema educativo. Revista La Sallista de Investigación, 12(2), 225-245. https://doi.org/10.22507/rli.v12n2a23
Garrote, D., Garrote, C. y Jiménez, S. (2016). Factores Influyentes en Motivación y Estrategias de Aprendizaje en los Alumnos de Grado. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(2), 31-44. https://doi.org/10.15366/reice2016.14.2.002
Gómez, J.A. (2007). Alfabetización informacional: cuestiones básicas. Alfabetización informacional. Cuestiones básicas. Anuario ThinkEPI 2007, 1, 43-50. https://recyt.fecyt.es/index.php/ThinkEPI/article/view/49150/30187.
Gómez, J. A. y Licea, J. (2002). La alfabetización en información en las universidades. Revista de Investigación Educativa, 20(2), 469-486. https://revistas.um.es/rie/article/view/99021/94611.
Gros, B. (2015). La caída de los muros del conocimiento en la sociedad digital y las pedagogías emergentes. Education in the Knowledge Society, 16(1), 58-68. https://doi.org/10.14201/eks20151615868
Huh, J., Delorme, D. E. y Reid, L. N. (2006). Perceived third-person effects and consumer attitudes on preventting and banning DTC advertising. The Journal of Consumer Affairs, 40 (1), 90-166. https://www.jstor.org/stable/23860563.
Morales, P. (2006). Medición de actitudes en psicología y educación. Construcción de escalas y problemas metodológicos. Universidad Pontifica de Comillas.
Moreno, M.D., Gabarda, V. y Rodríguez, A. M. (2018). Profesorado, 22(3), 253-270. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/69192/41683.
Negre, F., Marín, V. y Pérez. A. (2018). La competencia informacional como requisito para la formación de docentes del siglo XXI: análisis de estrategias didácticas para su adquisición. Profesorado, 22(1), 277-300. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/63645/38760
Pinto, M. (2010). Design of the IL-HUMASS survey on information literacy in higher education: A self- assessment approach. Journal of Information Science, 36(1), 86-103. https://doi.org/10.1177/0165551509351198
Pinto, M. y Guerrero-Quesada, D. (2017). Cómo perciben las competencias informacionales los estudiantes universitarios españoles: un estudio de caso. Investigación Bibliotecnológica, 31(73), 213-236. https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2017.73.57854.
Real Academia Española (2019). Diccionario de la lengua española. https://dle.rae.es.
Roces, C., Tourón, J. y González, M. C. (1995). Validación preliminar del CEAM II (Cuestionario de estrategias de aprendizaje y motivación II). Psicológica, 16(3), 347-366.Plúa, C. A., Quindemil, E. M. y Rumbaut, F. (2021). Alfabetización informacional y competencias informacionales en ciencias de la educación: una perspectiva iberoamericana. ReHuSo, 6, 1-11. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/1684
UNESCO (2005). Informe mundial de la Unesco: Hacia las sociedades del conocimiento. UNESCO.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.