The inner exile of Leonor Serrano, Josefa Herrera and Angela Sempere, three female inspectors sanctioned by Primo de Rivera’s Dictatorship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.17.2023.33119

Keywords:

Dictatorship, Repression, Inspectorate of education, Female educators, Inner exile

Abstract

The repressive atmosphere and control exerted by the Dictatorship of Primo de Rivera over the primary education inspectorate included the promulgation of the R.O. of 19 April 1928, which mandated the forced transfer
from their posts of seventeen of its members., These included the inspectors Leonor Serrano Pablo, Josefa Herrera Serra and Ángela Sempere Sanjuán, who were relocated as a form of punishment.

In our search for the causes that led to these sanctions which remain unknown due to the lack of disciplinary procedures, we analyze their lives and professional trajectories. These suggest that the treatment given to these educators was conditioned by the gender variable, as they were linked to attitudes of disobedience to authorities’ orders, as well as to the manifestation of ideas considered dangerous, that is, related to women’s rights. Such attitudes were incompatible with the authoritarian principles of the regime and with its traditional view of women’s identity.

Removed from their posts and uprooted from their cities of residence, the teachers were forced to resume their professional practices in an unfavourable environment, surviving their interior exile by combining an attitude of protest against their unjust situation with an intense professional activity tied to pedagogical innovation. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agulló Díaz, Mª del Carmen. «Leonor Serrano i Pablo (1890-1942). El dret a l’educació i la promoció social i cultural de la dona». En Vints mestres i pedagogues catalanes del segle XX. Un segle de renovació pedagògica a Catalunya. Coordinado por Joan Soler, 125-138. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat. 2015.

Agulló Díaz, Mª del Carmen. Mestres valencianes republicanes. València: PUV, 2020.

Agulló Díaz, Mª del Carmen, y Blanca Juan Agulló. Mestres de mestres. 150 anys de formació de mestres valencianes. València: PUV, 2020.

Agulló Díaz, Mª del Carmen. «Represión de la libertad de cátedra en la educación de las mujeres durante la dictadura primorriverista», Historia Social y de la Educación, vol. 11, 2, (junio 2022): 129-154.

Álvarez Rey, Leandro. Bajo el fuero militar. La Dictadura de Primo de Rivera en sus documentos (1923-1930). Sevilla: Universidad de Sevilla, 2006.

Batanaz Palomares, Luis. La inspección de primera enseñanza durante la guerra civil y

el primer franquismo (1936-1943), Represalia y desgarramiento. Córdoba: SPU, 2011.

Ben-Ami, Shlomo. La dictadura de Primo de Rivera (1923-1930). Barcelona: Planeta, 1984.

Camacho Prats, Alexandre. «La inspecció de l’ensenyament en èpoques convulses del

segle XX a Espanya: de Primo de Rivera a Franco». En Educar en temps de guerra, 423-434. València: Universitat de València y Institució Alfons el Magnànim, 2016.

Camacho Prats, Alexandre. «Los Delegados gubernativos durante el mandato de Primo

de Rivera. Injerencias de inspección política en la escuela frente a la Inspección pedagógica profesional». Educa Nova: colección de artículos técnicos de educación, 9 (2019): 109-120.

Cañellas, Cèlia, y Rosa Toran. Escolaritzar Barcelona. L’ensenyament públic a la ciutat 1900-1979. Barcelona: MUHBA, 2020.

Comas, Francesca. Els viatges pedagògics i la renovació educativa. Les relacions de la JAE amb les Balears. Palma: Documenta Balear, 2007.

Fernández Soria, Juan Manuel. «La destrucción de la modernidad republicana. (Sin)razones del exilio pedagógico español». Historia y memoria de la educación, no. 9, (2019): 63-64. https://doi.org/10.5944/hme.9.2019.22520

Galí i Coll, Alexandre. Història de les institucions i del moviment cultural a Catalunya: 1900- 1936. Vol. 04. Llibre I. Barcelona: Fundació Alexandre Galí, 1978.

Galí i Herrera, Jordi. «Una història exemplar: el cas de depuració de Josefa Herrera i Serra». En Mestres i exili, editado por Conrad Vilanou y Josep Monserrat. Barcelona: PUB, 2003.

Galí Herrera, Jordi. Alexandre Galí i el seu temps. Barcelona: Proa, 1995.

Gómez Martin, Julia, Testimonio. València: autoedición de la autora, 2018.

Gómez Navarro, José Luis. El régimen de Primo de Rivera. Reyes, Dictaduras y dictadores. Madrid: Cátedra, 1991.

González-Agàpito, Josep; Salomó Marquès, Alejandro Mayordomo, y Bernat Sureda. Tradició i renovació pedagògica, 1898-1939: història de l'educació. Catalunya, Illes Balears, País Valencià. Barcelona: IEC-Publicacions Abadia de Montserrat, 2002.

González Calleja, Eduardo. La España de Primo de Rivera. La modernización autoritaria 1923-1930. Madrid: Alianza editorial, 2005.

Grana Gil, Isabel. «¿Qué fue de ellas? Profesoras de instituto depuradas durante el franquismo». En La Educación de las mujeres en Iberoamérica, coordinado por Teresa González Pérez, 531-582. València: Tirant Humanidades, 2019.

Grana Gil, Isabel, Guadalupe Trigueros Gordillo, y Victoria Robles Sanjuán. «Participación Política y Educación de las Mujeres durante la Dictadura de Primo de Rivera: las Asambleístas», Historia Social y de la Vol. 11 no.1 (febrero 2022): 80-105.

Jiménez Eguizábal, J. Alfredo «La inspección de primera enseñanza en la segunda república (1931-1936)». Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, ICE, 1984: 54-55.

López del Castillo, Mª Teresa, «El acceso a la inspección profesional en el sistema educativo español:1849-1936» en Estudios históricos sobre la Inspección Educativa, coordinado por Eduardo Soler Fiérrez, Mª Teresa López del Castillo, Domingo Muñoz Marín, Antonio Molero Pintado, y Elías Ramírez Aisa. Madrid: Editorial Escuela Española, 1995.

Martí Ferrándiz, José Joaquín. Utopías y desengaños en las políticas educativas de la II República. La inspección del sistema escolar. València: Tirant lo Blanch, 2003.

Martorell, Manu, Salomó Marqués, y Mª del Carmen Agulló. Pioneras. Historia y compromiso de las hermanas Úriz Pi. Pamplona: Txalaparta, 2018.

Mateu Álvaro, César. «La incidencia en Mallorca de la legislación de la segunda república española». PhD diss., Universitat de les Illes Balears, 2012.

Mayorga Manrique, Alfredo. La inspección educativa. Siglo y medio de la inspección educativa en España. 1849-1999. Madrid: Santillana, 2000.

Molero Pintado, Antonio, y Mª del Mar del Pozo Andrés (eds.). Escuela de Estudios Superiores del Magisterio (1909-1932). Alcalá de Henares: Departamento de Educación Universidad de Alcalá de Henares, 1989.

Molero Pintado, Antonio. «La trayectoria histórica del servicio de Inspección». En Estudios históricos sobre la Inspección Educativa, coordinado por Eduardo Soler Fiérrez, Mª Teresa López del Castillo, Domingo Muñoz Marín, Antonio Molero Pintado, y Elías Ramírez Aisa. Madrid: Editorial Escuela Española, 1995.

Nasarre López, José María. Liberalismo educativo: Inercia y renovación en la formación de los maestros altoaragoneses (1842-1936). Huesca: Ayuntamiento de Huesca, 2002.

Nielfa Cristóbal, Gloria (coord.). Mujeres en los gobiernos locales. Madrid: Biblioteca Nueva, 2015.

Quiroga Fernández de Soto, Alejandro. Haciendo españoles. La nacionalización de las masas en la Dictadura de Primo de Rivera (1923-1930). Madrid: Centro de Estudios políticos y constitucionales, 2008.

Roig Rosich, Josep M. La Dictadura de Primo de Rivera a Catalunya. Un assaig de repressió cultural. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1992.

Serrano Pablo, Leonor. La educación de la mujer de mañana. Madrid: Sucesores de Hernando, 1923.

Serrano Pablo, Leonor. Dones, educació i treball, editado por Mª del Carmen Agulló Díaz. Vic: Eumo, 2019.

Published

2022-12-18

How to Cite

Agulló Diaz, M. del C. (2022). The inner exile of Leonor Serrano, Josefa Herrera and Angela Sempere, three female inspectors sanctioned by Primo de Rivera’s Dictatorship. Historia y Memoria de la Educación, (17), 63–97. https://doi.org/10.5944/hme.17.2023.33119