The 1970s General Education Act by means of images
DOI:
https://doi.org/10.5944/hme.14.2021.28783Keywords:
Photography, Image, Education, School practice, School legislation, Francoism and education.Abstract
The aim of this paper is to provide an approach to the graphic representation of the Ley General de Educación (LGE) and the discourses it has generated. To this end, a distinction is made between the official or public image and its means and times of projection, and the private images that make up the iconic legacy of this legislative reform from its beginning to the present day. This approach shows that the graphic representation of the LGE, comparing the official and public image with the private one, leads to different and sometimes opposing narratives, which show the complex reality in which this ambitious educational reform was conceived and applied.
Downloads
References
Arrien, Gregorio. Las ikastolas de Bizkaia 1957-1972. Eusko Ikaskuntza, 1994). https://docplayer.es/41919737-Las-ikastolas-de-bizkaia.html [último acceso 17 de octubre de 2020].
Arrom i Coll, Sebastià. Sant Josep Obrer (1951-1997). Palma de Mallorca: Fundació Col·legi Sant Josep Obrer-Corpus Christi, 2004.
Badanelli Rubio, Ana María, Carmen Colmenar Orzaes, Gabriela Ossenbach Sauter, María del Mar del Pozo Andrés, Teresa Rabazas Romero, y Sara Ramos Zamora, coords. Imágenes, discursos y textos en historia de la educación. Retos metodológicos actuales. Madrid: Sola e Hijos, A.G., S.A.U., 2017.
Bourdieu, Pierre. Un art moyen. Essai sur les usages sociaux de la photographie. París: Les Editions de Minuit, 1965.
Braster, Sjaak y María del Mar del Pozo Andrés. «Education and the children’s colonies in the Spanish Civil War (1936–1939): the images of the community ideal». Paedagogica Historica 51 (4), (2015): 455-477.
Braster, Sjaak y María del Mar del Pozo Andrés. «From savages to capitalists: progressive images of education in the UK and the USA (1920–1939)». History of Education 49 (4), (2020): 571-595.
Burke, Catherine y Helena Ribeiro de Castro. «The School Photograph: Portraiture and the Art of Assembling the Body of the Schoolchild». History of Education 36 (2), (2007): 213–226.
Collelldemont Pujadas, Eulalia (coord.). Investigar la Història de l’Educació amb imatges .Vic: Universitat de Vic-MUVIP, 2014.
Collelldemont, Eulàlia (coord.) Registro de los reportajes y noticias del NO-DO en los que aparece representada la educación (1940-1975) (Vic: MUVIP, 2019), 158 páginas. Disponible en: http://hdl.handle.net/10854/5845 [último acceso 17 de octubre de 2020].
Comas Rubí, Francisca coord. «Fotografía i història de l’educació». Educació i Història 15 (2010).
Comas Rubí, Francisca y Bernat Sureda Garcia. «Album photographique scolaire, histoire et configuration de l'identité des établissements scolaires: les cas du collège Sant Josep Obrer de Palma». Encounters in Theory and History of Education/Rencontres en Théorie et Histoire de l'Éducation 17(2016): 119-140.
Comas Rubí, Francisca y Bernat Sureda Garcia. «The photography and propaganda of the Maria Montessori method in Spain (1911–1931)». Paedagogica Historica, 48 (4), (2012): 571-587.
Comas Rubí, Francisca y Sara González Gómez. «Natura et urbis in the socio-educational renovation of Barcelona City Council (1909–1933)». History of Education 49 (4), (2020): 476-497.
Comas Rubí, Francisca, Sara González Gómez, Xavier Motilla Salas y Bernat Sureda Garcia, coords. Imatges de l'escola, imatge de l'educació. Actes de les XXI Jornades d'Història de l'Educació. Palma: Edicions UIB, 2014.
Cunningham, Peter. «Picturing progressive texts: images of ‘democratic schooling’ in the work of John and Evelyn Dewey and contemporaries». History of Education 48 (1), (2019): 118-141.
Dávila Balsera, Paulí y Luis María Naya Garmendia, coords. La infancia en la historia: espacios y representaciones vol. 2. Donostia: Erein, 2005.
Dekker, Jeroen J.H. «Images as representations: visual sources on education and childhood in the past». Paedagogica Historica 51(6), (2015): 702-715.
Del Pozo Andrés, María del Mar. «Imágenes e historia de la educación: construcción, reconstrucción y representación de las prácticas escolares en el aula». Historia de la Educación. Revista interuniversitaria 25 (2006): 291-315.
Del Pozo Andrés, María del Mar. «La iconografía educativa en el primer franquismo: entre la realidad y el deseo». En Franquismo y memoria popular. Escrituras, voces y representaciones editado por Antonio Castillo y Feliciano Montero, 215-256. Madrid: Siete Mares, 2003.
Del Pozo Andrés, María del Mar. «La imagen de la mujer en la educación contemporánea». En Las mujeres en la construcción del mundo contemporáneo, editado por Teresa Marín Eced y María del Mar del Pozo Andrés, 241-301. Cuenca: Diputación de Cuenca, 2002.
Eguizábal Jiménez, Alfredo coord. Etnohistoria de la escuela. XII Coloquio Nacional de Historia de la Educación. Burgos: Universidad de Burgos, 2003.
Encounters on Theory and History of Education, Special Issue «Photography and School Cultures» coordinado por Carlos Martínez Valle, 17 (2016): 11-14.
Frasca, Anthony V. «Enseñanza por medio de ordenadores». Revista de Educación 221-222 (1972): 31-43.
González, Sara y Xavier Motilla. «Iconografía de la modernización educativa en España en el contexto de la Ley General de
Educación de 1970». Historia y Memoria de la Educación 8 (2018): 449-487.
Grosvenor, Ian y Kevin Myers, «‘Dirt and the child’: a textual and visual exploration of children’s physical engagement with the urban and the natural world». History of Education 49 (4), (2020): 517-535.
Grosvenor, Ian y Natasha Macnab. «Photography as an Agent of Transformation: Education, Community and Documentary Photography in Post-War Britain». Paedagogica Historica 51 (1-2),(2015): 117–35.
Grosvenor, Ian, Frank Simon, Geert Van Hove y Bruno Vanobbergen. «Visualising disability in the past». Paedagogica Historica 44 (6), (2008): 747-760.
Grosvenor, Ian, Martin Lawn, y Kate Rousmaniere, eds. Silences and images. The social history of the Classroom .New York, Washington, D. C./Baltimore, Boston, Bern, Frankfurt am Mian, Berlin, Brussels, Viena, Canterbury: Lang, 1999.
Grosvenor, Ian, Martin Lawn, y Kate Rousmaniere. «Imaging Past Schooling: The Necessity for Montage», Review of Education, Pedagogy, and Cultural Studies 22 (1), (2000): 71-85.
Grosvenor, Ian. «From the ‘Eye of History’ to ‘a Second Gaze’: The visual archive and the marginalized in the history of education». History of Education 36 (4), (2007): 607-622.
Hardcastle, John. «‘Photographers are the devil’: an essay in the historiography of photographing schools». History of Education 42 (5), (2013): 659-674.
Herman, Frederik y Karin Priem. «Images of industrial life and vocational training: Scouting as a liminal space for educating a workers’ elite in 1920s Luxembourg». History of Education 49 (4), (2020): 553-570.
Historia y Memoria de la Educación, monográfico «Fotografía, Propaganda y Educación» coordinado por Francisca Comas Rubí y María del Mar del Pozo Andrés, 18 (2018).
History of Education and Children’s Literature, Special Issue about «Images of the European Child» coordinado por Bernat Sureda Garcia y María del Mar del Pozo Andrés, 13 (1), (2018).
Kelly, Francis. «A creative solution to “The problem of shelter”: photographs of a university campus on an air base 1948–1969». Paedagogica Historica, published online 12 september 2019, https://doi.org/10.1080/00309230.2020.1831027.
Kestere, Iveta y Baiba Kalke. «Controlling the image of the teacher’s body under authoritarianism: the case of Soviet Latvia (1953–1984)». Paedagogica Historica 54 (1-2), (2018):184-203.
Margolis, Eric. «Images of assimilation: photographs of Indian schools in Arizona». History of Education 33 (2), (2004): 199-230.
Mietzner, Ulrike, Kevin Myers, y Nick Peim, eds. Visual History: Images of Education. Bern: Peter Lang, 2005.
Miquel-Lara, Avelina, Bernat Sureda Garcia y Francisca Comas Rubí. «Photography and education in Republican soldier newspapers in Spain (1936–1939)», Paedagogica Historica, published online 2 April 2020. https://doi.org/10.1080/00309230.2020.1738507.
Molina, María Dolores y Carmen Sanchidrián Blanco. «La formación profesional vista a través de NO-DO (1943-1981): Propaganda e ideología en un pasado reciente». Espacio, Tiempo y Educación 7, n.º 2 (2020): 135-156. doi: http://dx.doi.org/10.14516/ete.251.
Nieminen, Marjo. «From elite traditions to middle-class cultures: images of secondary education in the anniversary books of a Finnish girls’ school, 1882–2007». Paedagogica Historica 52(3), (2016): 236-251.
O’Donoghue, Dónal. «Classrooms as installations: a conceptual framework for analysing classroom photographs from the past». History of Education 39 (3), (2010): 401-415.
Priem, Karin y Inés Dussel. «Images and Films as Objects to Think With: A Reappraisal of Visual Studies in Histories of Education». Paedagogica Historica 53 (6), (2017): 641-649.
Priem, Karin. «Beyond the collapse of language? Photographs of children in postwar Europe as performances and relational objects» Paedagogica Historica 53(6), (2017): 683-696.
Rabazas, Teresa, Carlos Sanz y Sara Ramos. «La renovación pedagógica de la Institución Teresiana en el franquismo». Revista de Educación 388 (2020): 109-132.
Roberts, Siân. «Activism, agency and archive: British activists and the representation of educational colonies in Spain during and after the Spanish Civil War». Paedagogica Historica 49 (6), (2013): 796-812.
Rodríguez Moreno, María Luisa. «Ensayo de coordinación entre la enseñanza individualizada y la enseñanza por equipos». Revista de Educación 223-224 (1972): 33-41..
Sanchidrián Blanco, María del Carmen. «El uso de imágenes en la investigación histórico-educativa». Revista de investigación educativa, RIE 29 (2), (2011): 295-310.
Sureda, Bernat y Gabriel Barceló. «L’escola divulgada pel franquisme: el fons fotografic de l’Agencia EFE», En Actas de XXI Jornades d’història de l’educació: Imatges de l’escola, imatge de l’educació, Palma, 26, 27 i 28 de novembre de 2014, editado por Francisca Comas Rubí, Sara González Gómez, Xavier Motilla Salas y Bernat Sureda Garcia, 277-288. Palma, Universitat Illes Balears, 2014.
Viñao, Antonio. «Educación y sociedad. Un análisis de sus procesos de interacción recíproca». Revista de Educación 221-222 (1972): 19-29.
Yeste Piquer, Elena. «L’escola catalana després de 1939». La Mira Magazín. https://www.lamira.cat/histories/1086/lescola-catalana-despres-de-1939.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Historia y Memoria de la Educación agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).