Photography, school and propaganda during the Spanish Civil War: an approach from Nova Iberia

Authors

  • Avelina Miquel Lara Universitat de les Illes Balears
  • Francisca Comas Rubí Universitat de les Illes Balears

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.8.2018.19110

Keywords:

Photography, School, Spanish Civil War, Illustrated magazines, Comissariat de Propaganda, Catalonia

Agencies:

MINECO EDU2014-52498-C2-2-P

Abstract

The Spanish civil war was widely covered by both national and international reporters. Thousands of images of the conflict, on the front or behind the lines, were broadcast for propaganda purposes inside and outside our borders. Among the themes portrayed, those related to education in general and the school in particular occupied an important place, especially on the Republican side.

The objective of this article is to examine the way this image of the school was used as propaganda by the Republican side during the conflict. We focus on the task carried out by the Catalan Government's Commissariat de Propaganda, an organization created at the beginning of the war in order to spread the information. We specifically focus on the analysis of Nova Iberia, its most emblematic illustrated magazine; in addition to the collaboration of renowned photographers, this publication, this enjoyed considerable international circulation.

Based on the analysis of the graphic reports of this magazine, we will try to interpret the discourse that is constructed through the school image, its propagandistic  intention and its meaning in the context of a war conceived by many not only as a civil war but as an authentic social revolution

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisca Comas Rubí, Universitat de les Illes Balears

Profesora TItular de Universidad

Departamento de Pedagogía y didácticas específicas

Ctra. Valldemossa, Km. 7'5

07122 Palma de Mallorca

Tf. 629441182

References

Abreu Sojo, Carlos. Los géneros periodísticos fotográficos. Barcelona: Ediciones Cims, 1997.

Alonso Erausquin, Manuel. Fotoperiodismo. Formas y códigos. Madrid: Editorial Síntesis, 1995.

Álvarez Fernández, Jesús Timoteo. Historia y modelos de la comunicación en el siglo XX. El nuevo orden informativo. Barcelona: Ariel, 1987.

Álvarez Fernández, Jesús Timoteo et al. Historia de los medios de comunicación en España. Periodismo, imagen y publicidad (1900-1990). Barcelona: Ariel, 1989.

Álvarez Fernández, Jesús Timoteo. Del viejo orden informativo, Introducción de la Historia de la Comunicación, la Información y la Propaganda de Occidente, desde sus orígenes hasta 1880. Madrid: Actas, 1991.

Batalla i Galimany, Ramon. «Jaume Miravitlles i Navarra. Intel·lectual, revolucionari i home de govern. Els anys joves, 1906-1939». Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona, 2010.

Boquera Diago, Ester. «El relevo en la propaganda oficial de la Guerra Civil española: de Jaume Miravitlles a Dionisio Ridruejo». Bulletin of Spanish Studies 89, no. 7-8 (2012): 187-199.

Campillo, Maria. Escriptors catalans i compromís antifeixista (1936-1939). Barcelona: Curial Edicions Catalanes, 1994.

Casanovas i Prat, Josep and Eulàlia Collelldemont Pujadas. «La fachada de la escuela. La imagen de la enseñanza en los films documentales de inauguración de grupos escolares durante la dictadura de Primo de Rivera». En Espacios y patrimonio histórico-educativo, editado por Paulí Dávila Balsera Árbol y Luis María Naya Garmendia, 663-678. Donostia: Erein, 2016.

Collelldemont Pujadas, Eulàlia and Josep Casanovas i Prat. «Los documentales y noticiarios como texto de apertura para pensar la educación estético-política». Historia y memoria de la Educación 5 (2017): 469-487.

Comas Rubí, Francisca and Bernat Sureda Garcia. «Pedagogical innovation and music education in Spain: Introducing the Dalcroze method in Catalonia». Paedagogica Historica 50, no. 3 (2014): 320-3376.

Comas Rubí, Francisca and Bernat Sureda Garcia. «The photography and propaganda of the Maria Montessori method in Spain (1911–1931)». Paedagogica Historica 48, no. 4 (2012): 571-587.

Ellul, Jacques. Historie de la propagande. París: P.U.F., 1967.

Pujol, Enric. «El més petit de tots». En La revolució del bon gust, editado por Rafael Pascuet y Enric Pujol, 66-67. Figueres: Viena Edicions, 2006.

Fages, Pere. «Laya Films, una propaganda de cine». En La revolució del bon gust, editado por Rafael Pascuet y Enric Pujol, 112-113. Figueres: Viena Edicions, 2006.

Fernández Sagrera, Merche. «La fotografía i el Comissariat». En La revolució del bon gust, editado por Rafael Pascuet y Enric Pujol, 110-111. Figueres: Viena Edicions, 2006.

Figueres i Artigues, Josep M. «El Comissariat de Propaganda de la Generalitat de Catalunya: instrument propagandístic i d’agitació a la reraguarda i instrument de projecció a l’exterior». En La comunicació audiovisual en la història (V Encontre d’Historiadors de la Comunicació, editado por Arnau Company Mates, Jordi Pons Bosch and Sebastià Serra Busquets, 631-654. Palma de Mallorca: Universitat de les Illes Balears, 2003.

Fontquerni, Enriqueta and Mariona Ribalta. L’ensenyament a Catalunya durant la Guerra Civil. El CENU. Barcelona: Editorial Barcanova, 1982.

Fontserè, Carles. Memòries d'un cartellista català (1931-1939). Barcelona: Editorial Pòrtic, 1995.

Giori, Pablo. Pere Català Pic. Fotografia, publicitat, avantguarda i literatura (1889-1971). Barcelona: Rafael Dalmau, 2016.

Giralt-Miracle, Daniel. «Els cartells del Comissariat: cultura informativa i modernitat». En La revolució del bon gust, editado por Rafael Pascuet y Enric Pujol, 108-109. Figueres: Viena Edicions, 2006.

González Gómez, Sara, Francisca Comas Rubí and Bernat Sureda Garcia. «La renovación escolar del Ayuntamiento de Barcelona y su difusión fotográfica (1908-1936)». Revista Española de Pedagogía [aceptado para su publicación].

González Quintana, Antonio. «Fuentes para el estudio de la represión franquista en el Archivo Histórico Nacional, Sección Guerra Civil». Espacio, Tiempo y Forma. Serie V, Historia Contemporánea 7 (1994): 479-508.

González, Antonio Jesús. Fotógrafo de guerra: la fotografía de guerra en España, 1859-1939. Córdoba: Diputación de Córdoba, 2015.

Guillamet i Lloveras, Jaume. «Jaume Miravitlles. Política, propaganda i periodismo». En La revolució del bon gust, editado por Rafael Pascuet y Enric Pujol, 235-244. Figueres: Viena Edicions, 2006.

Lasswell, Harold D. Porpaganda Techinique in the World War. Nueva York: Knopf, 1927.

López Mondejar, Publio. Historia de la fotografía en España. Fotografía y sociedad, desde sus orígenes hasta el siglo XXI. Barcelona: Lunwerg, 2005.

Fernández Sagrera, Merche. «Pere Català Pic: fotografía i psicología publicitaria». En La revolució del bon gust, editado por Rafael Pascuet y Enric Pujol, 46-47. Figueres: Viena Edicions, 2006.

Franquet i Clavet, Rosa. Historia de la radiodifusió a Catalunya (del naixement al franquisme). Barcelona, Edicions 62, 1986.

Miquel Lara, Avelina and Francesca Comas Rubí. «La representación gráfica de la obra educativa del Segell Pro Infància en Cataluña». En Espacios y patrimonio histórico-educativos, editado por Paulí Dávila Balsera y Luis María Naya Garmendia, 813-823. Donostia: Erein, 2016.

Miravitlles i Navarra, Jaume. Gent que he conegut. Barcelona: Destino, 1979.

Miravitlles i Navarra, Jaume. Més gent que he conegut. Barcelona: Destino, 1981

Navarro Sandalinas, Ramon. L’educació a Catalunya durant la Generalitat. 1931-1939. Barcelona: Edicions 62, 1979.

Newhall, Beaumont. Historia de la fotografía. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2001.

Oliva i de la Esperanza, Llúcia. «Mitjans de comunicació i memòria històrica. El Comissariat de Propaganda a través de la memòria dels que ho van viure». Treballs de Comunicació [Societat Catalana de Comunicació] 24 (2008): 3-53.

Parcerisas Colomer, Pilar. «L’ull de la fotografia moderna». En Pere Català-Pic: Fotografía y publicidad, editado por Lunwerg / Fundació «La Caixa», 9-95. Barcelona, 1998.

Pascuet, Rafael y Enric Pujol (dirs.). La revolució del bon gust, Jaume Miravitlles i el Comissariat de propaganda. Barcelona: Ajuntament de Figueres, Viena Edicions, 2006.

Pizarroso Quintero, Alejandro. Historia de la propaganda: notas para un estudio de la propaganda política y de guerra. España: EUDEMA Universidad, 1990.

Planellas-Witzsch, Mark. El somriure de Catalunya. Un retrat biogràfic de Jaume Miravitlles. Barcelona: Editorial Dux, 2008.

Puig, Pere. «La revolució del bon gust. La guerra que es va guanyar». Presencia 1826 (2007): 2-11.

Ribalta, Mariona. «Una proposta educativa global i innovadora: el C.E.N.U: (Consell d’Escola Nova Unificada)». Educació i Història 1 (1994): 125-129.

Romaguera i Ramió, Joaquim. «Els noticiaris d’actualitat en el cinema espanyol». Treballs de comunicación 7 (1996): 41-52.

Rossell, Mercè (ed.). La Generalitat de Catalunya II. La política cultural. Barcelona: Undarius, 1977.

Safón¸ Ramón. La educación en la España revolucionaria (1936-1939). Madrid: La Piqueta, 1978.

Sánchez Vigil, Juan Miguel and María Olivera Zaldua. Fotoperiodismo y República. Madrid: Cátedra, 2014.

Solà i Gussinyer, Pere. Educació i moviment llibertari a Catalunya (1901-1939). Barcelona: Edicions 62, 1980.

Solé i Sabaté, Josep and Joan Villarroya i Font. Guerra i propaganda: fotografies del Comissariat de Propaganda de la Generalitat de Catalunya (1936-1939). Barcelona: ANC-Viena Edicions, 2006.

Sougez, Marie-Loup (coord.). Historia general de la fotografía. Madrid: Cátedra, 2006.

Sousa, Jorge Pedro. Historia crítica del fotoperiodismo occidental. Sevilla: Comunicación Social ediciones y Publicaciones, 2003.

Tiana Ferrer, Alejandro. Educación libertaria y revolución social: España 1936-1939. Madrid: UNED, 1987.

Venteo, Daniel. «Primera noticia general del Comissariat de Propaganda de la Generalitat de Catalunya (1936-1939)». En La revolució del bon gust, editado por Rafael Pascuet y Enric Pujol, 31-134. Figueres: Viena Edicions, 2006.

Published

2018-06-27

How to Cite

Miquel Lara, A., & Comas Rubí, F. (2018). Photography, school and propaganda during the Spanish Civil War: an approach from Nova Iberia. Historia y Memoria de la Educación, (8), 231–269. https://doi.org/10.5944/hme.8.2018.19110