The Tower of San Pedro in Ocaña (1796-1826). Master Builders and Architects of the Academy Facing Restoration Practice
DOI:
https://doi.org/10.5944/etfvii.12.2024.38164Keywords:
Architectural restoration; construction history; cartography; master builders; Peninsular War; OcañaAgencies:
Grupo de Investigación Arte y Patrimonio Moderno y Contemporáneo (GR18101-HUM12), dirigido por Vicente Méndez Hernán. i-PAT Instituto de Investigación en Patrimonio. Universidad de Extremadura.Abstract
The tower of San Pedro in Ocaña (Toledo) was the subject of an extensive series of projects involving the architects Ignacio Haan, Miguel Antonio de Marichalar, Juan Antonio Cuervo, and Leonardo Clemente. With the appointment of these Fellows of the Academy to oversee the works of the Archdiocese of Toledo, the master builders who had traditionally been responsible for the conservation of the temples were relegated to a subordinate role. Their profound mastery of construction techniques, which underpinned a conservative approach focused on preserving the organic balance of the structures, would still prove decisive in the complex solution finally adopted for the San Pedro tower, similar to the one implemented for the Salamanca Cathedral tower after the Lisbon earthquake of 1755. The plans and descriptions made during these interventions around the Peninsular War have allowed us to understand the complete appearance of the tower, which was demolished along with the rest of the church in 1906. In the engraving of the Battle of Ocaña by Adolphe Roehn and in the watercolours of Louis Harmois, intended to commemorate the French victory, the relevance of the bell tower as an urban landmark is clear. This would had immediate continuity in its selection as a stationing point in the first campaign for the creation of the geological map of Spain in 1850.
Downloads
References
Alba González, Luis: «La academia toledana de Nobles Artes de Santa Isabel», Toletum: Boletín de la Real Academia de Bellas Artes y Ciencias Históricas de Toledo, nº 32 (1995), pp. 9-32.
Alós y Merry del Val, Fernando de; García-Menacho y Osset, Eduardo: «Los Manglano», Anales de la Real Academia Matritense de Heráldica y Genealogía, 9 (2005-2006), pp. 7-58.
Andrés Ordax, Salvador: «Imagen y memoria del Cid Campeador», BSAA Arte, LXXV (2009), pp. 247-260.
Azcárate, José María de: «La valoración del gótico en la estética del siglo XVIII», Cuadernos de la Cátedra Feijóo, 18, 3 (1966), pp. 525-549.
Audebaud, Christian: Le général baron Pelet-Clozeau. La science et la gloire. París, Éditions S.P.M., 1998.
Bédat, Claude: La Real Academia de Bellas Artes de San Fernando (1744-1808). Madrid, Fundación Universitaria Española, 1989.
Castañón Álvarez, Juan Carlos; Puyo, Yves; Quirós Linares, Francisco: «La herencia cartográfica y el avance del conocimiento geográfico de España», en Quirós, Francisco; Castañón, Juan Carlos (dir.): Madrid 1808. Guerra y territorio. Madrid, Museo de Historia de Madrid, 2008, pp. 109-127.
Cedillo, conde de [Jerónimo López de Ayala]: «Cosas que fueron. La iglesia de San Pedro, de Ocaña». Boletín de la Sociedad Española de Excursiones, XXVIII, 1 (1920), pp. 32-38.
Cedillo, conde de [Jerónimo López de Ayala]: Catálogo monumental de la provincia de Toledo. Toledo, Diputación Provincial de Toledo, 1959.
Cervera Vera, Luis: «Reformas de Ventura Rodríguez en el vallisoletano Colegio Mayor de Santa Cruz», en Chueca Goitia, Fernando et alii: Estudios sobre Ventura Rodríguez (1717-1785). Madrid, Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 1985, pp. 29-60.
Crespo Delgado, Daniel: Un viaje para la Ilustración. El Viaje de España (1772-1794) de Antonio Ponz. Madrid, Fundación de Municipios Pablo de Olavide–Marcial Pons Historia, 2012.
García Melero, José Enrique: «Realizaciones arquitectónicas de la segunda mitad del siglo XVIII en los interiores de las catedrales góticas españolas», Espacio, Tiempo y Forma. Serie VII. Historia del Arte, 2 (1989), pp. 223-286.
García Melero, José Enrique: «El arquitecto académico a finales del siglo XVIII», Espacio, Tiempo y Forma. Serie VII. Historia del Arte, 10 (1997), pp. 161-216.
García Melero, José Enrique: Las catedrales góticas en la España de la Ilustración. Madrid, Ediciones Encuentro, 2001.
Gascó Pedraza, Fermín: Las parroquias de Ocaña. Ocaña, Ayuntamiento de Ocaña, 2002.
Gaya Nuño, Juan Antonio: La arquitectura española en sus monumentos desaparecidos. Madrid, Espasa-Calpe, 1961.
Gilman Proske, Beatrice: «Dos estatuas de la familia Cárdenas, de Ocaña», Archivo Español de Arte, 32, 125 (1959), pp. 29-37.
González-Pumariega, Pelayo; Rábano, Isabel: «El dibujo de paisaje en la ingeniería.
La colección de vistas de la Comisión del Mapa Geológico de España (1850-1853)», Ería, XXXVIII, 1 (2018), pp. 27-53.
Guillén Marcos, Esperanza: De la Ilustración al historicismo: arquitectura religiosa en el arzobispado de Granada (1773-1868). Granada, Diputación Provincial de Granada, 1990.
Lelièvre, Pierre: «La mission de Vivant Denon en Espagne (Novembre 1808-Janvier 1809)», Archives de l’Art Français, vol. XXIV (1969), pp. 365-372.
Lorentz, Philippe: «Vivant Denon remettant dans leurs tombeaux les restes du Cid et de Chimène», en Foucart, Jacques (dir.): Musée du Louvre. Nouvelles acquisitions du département des Peintures (1987-1990). Paris, Réunion des Musées Nationaux, 1991, pp. 151-153.
Martín Sánchez, Julio: Restauración y tutela de la arquitectura en el arzobispado de Toledo. El cambio de régimen (1777-1861), (Tesis doctoral inédita), Universidad de Castilla-La Mancha, 2022. [en línea] https://ruidera.uclm.es/xmlui/handle/10578/29998 [Consultado: 4 de julio de 2023]
Mingo Lorente, Adolfo de: «La reforma de la iglesia parroquial de Esquivias en el siglo XVIII», Boletín de la Real Academia de Bellas Artes y Ciencias Históricas de Toledo, CII, anexo (2018), pp. 29-38.
Mingo Lorente, Adolfo de: La comisión de arquitectura de la Real Academia de San Fernando y Castilla-La Mancha (1786-1808), (Tesis doctoral inédita), Universidad de Castilla-La Mancha, 2020 [en línea] https://ruidera.uclm.es/items/2f7d7f0b-b269-4c11-8b99-eddd6af62c3a [Consultado: 3 de julio de 2023]
Morales Cano, Sonia: Moradas para la eternidad. La escultura funeraria gótica toledana. Madrid, Biblioteca Nueva, 2012.
Navascués Palacio, Pedro: Arquitectura y arquitectos madrileños del siglo XIX. Madrid, Instituto de Estudios Madrileños, 1973.
Navascués Palacio, Pedro: «Sobre titulación y competencias de los arquitectos de Madrid (1775-1825)», Anales del Instituto de Estudios Madrileños, 11 (1975), pp. 123-136.
Nicolau Castro, Juan: «Las tumbas de don García Osorio y doña María de Perea procedentes de la desaparecida iglesia de San Pedro de Ocaña y conservados en el Vicotria and Albert Museum de Londres», en Ars Longa, Vita Brevis. Libro homenaje a Rafael Sancho San Román. Toledo, Real Academia de Bellas Artes y Ciencias Históricas de Toledo, 2006, pp. 263-274.
Ontalba Juárez, Florencio; Ruiz Jaén, Pedro Luis: La batalla de Ocaña. Campañas militares en la provincia de Toledo en 1809. Toledo, Diputación Provincial de Toledo, 2006.
Portal Monge, Yolanda: La torre de campanas de la catedral de Salamanca. Salamanca, Universidad de Salamanca, 1988.
Puyo, Jean-Yves; Castañón, Juan Carlos; García Álvarez, Jacobo: «Cartographier et décrire la Péninsule Iberique: L´héritage militaire français (1808-1823)», Annales de Géographie, nº 707 (2016), pp. 74-102.
Reguera Rodríguez, Antonio T.: «Cartografía y política. El proyecto del Mapa de España desde su fundación (mediados del siglo XVIII) hasta el comienzo de los trabajos (mediados del siglo XIX)», Estudios Geográficos, 56, 218 (1995), pp. 99-129.
Revenga Domínguez, Paula: «Marichalar, Cuervo y Clemente, arquitectos mayores del arzobispado de Toledo en el siglo XIX», Academia, 78 (1994), pp. 225-242.
Rivera Blanco, Javier: De varia restauratione. Teoría e historia de la restauración arquitectónica. Madrid, Abada Editores, 2008.
Rivera Blanco, Javier: «Ventura Rodríguez y sus criterios de intervención arquitectónica en las preexistencias», en Rodríguez Ruiz, Delfín (dir.): Ventura Rodríguez, arquitecto de la Ilustración. Madrid, Consejería de Cultura, Turismo y Deportes de la Comunidad de Madrid, 2017, pp. 117-143.
Rodríguez de Gracia, Hilario: Lustros de represión y reforma en Toledo, 1822-1837. Toledo, Ayuntamiento de Toledo, 1983.
Rodríguez G. de Ceballos, Alfonso: «La torre de la Catedral Nueva de Salamanca», Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología. BSAA, 44 (1978), pp. 245-256.
Rodríguez López-Brea, Carlos María: «¿Alianza entre trono y altar? La Iglesia y la política fiscal de Fernando VII en la diócesis de Toledo (1814-1820)», Spagna contemporánea, 19 (2001), pp. 29-46 [en línea] https://www.spagnacontemporanea.it/index.php/spacon/article/view/570 [Consultado: 21 de agosto de 2023]
Saguar Quer, Carlos: «El cementerio general del Sur o de la Puerta de Toledo, obra del arquitecto Juan Antonio Cuervo», Anales del Instituto de Estudios Madrileños, 24 (1987), pp. 111-120.
Sambricio, Carlos: La arquitectura española de la Ilustración. Madrid: Consejo Superior de los Colegios de Arquitectos de España–Instituto de Estudios de la Administración Local, 1986.
Santamaría Almolda, Rosario: «Los maestros de obras aprobados por la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando (1816-1858): una profesión en continuo conflicto con los arquitectos», Espacio, Tiempo y Forma. Serie VII, Historia del Arte, 13 (2000), pp. 329-359.
Villalobos Alonso, Daniel: «El proyecto de Ventura Rodríguez para la reforma del Colegio Mayor de Santa Cruz en Valladolid: el inicio de un debate», en Rivera Blanco, Javier (dir.): Informe que hizo el Arquitecto de S. M. D. Ventura Rodríguez, en el año 1768, de la Santa Iglesia de Valladolid. Valladolid, Colegio Oficial de Arquitectos de Valladolid, 1987, pp. 37-46.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.