What happens between the self-concept and the academic achievement, in a pluricultural context?

Authors

  • Mª Inmaculada Herrera Ramírez Universidad de Granada
  • Francisco Herrera Clavero Universidad de Granada
  • Mª Inmaculada Ramírez Salguero Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.5944/reop.vol.18.num.2.2007.11312

Keywords:

self-concept, academic achievement, pluricultural context, christian culture, muslim culture

Abstract

ABSTRACT

This work tries to describe and to explain the different types (dimensions), levels and relations of self-concept and academic achievement of pupils in a pluricultural educational context, as a basis to be able to design, develop and evaluate the most suitable intervention. The analyses carried out have allowed to state statistically significant differences in diverse dimensions of self-concept and academic achievement, by course, culture and gender; particularly emphasizing the disadvantage of the Muslim pupils. Also, it has been possible to observe moderate correlations between the studied variables and, in addition, the power of prediction of self-concept on academic achievement, in its different dimensions.

Downloads

Author Biographies

Mª Inmaculada Herrera Ramírez, Universidad de Granada

Dra. Mª Inmaculada Herrera Ramírez. Maestra y doctora en Psicopedagogía por la Universidad de Granada, con líneas de investigación y numerosas publicaciones en el ámbito del autoconcepto, los valores, el aprendizaje, el currículo, la inmigración, la interculturalidad y la convivencia.

Francisco Herrera Clavero, Universidad de Granada

Dr. Francisco Herrera Clavero. Maestro, doctor en Filosofía y Ciencias de la Educación por la UNED, doctor en Psicología por la Universidad de Granada y catedrático de E.U. en Psicología Evolutiva y de la Educación de la Universidad de Granada, con líneas de investigación y numerosas publicaciones en el ámbito del aprendizaje, el currículo, la inmigración, la interculturalidad y la convivencia, y miembro numerario y de la Junta Rectora del Instituto de Estudios Ceutíes.

Mª Inmaculada Ramírez Salguero, Universidad de Granada

Mª Inmaculada Ramírez Salguero. Maestra, doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación por la UNED ‑Premio Extraordinario‑ y catedrática de E.U. en Psicología Evolutiva y de la Educación de la Universidad de Granada, con líneas de investigación y numerosas publicaciones en el ámbito de la adaptación, el autoconcepto, el aprendizaje, el currículo, la inmigración, la interculturalidad y la convivencia, y miembro numerario del Instituto de Estudios Ceutíes.

How to Cite

Herrera Ramírez, M. I., Herrera Clavero, F., & Ramírez Salguero, M. I. (2014). What happens between the self-concept and the academic achievement, in a pluricultural context?. REOP - Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 18(2), 201–213. https://doi.org/10.5944/reop.vol.18.num.2.2007.11312

Issue

Section

Research studies

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)